Rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego

0% VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych - zakłada projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, który we wtorek przyjął rząd.

Rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego
Rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego (fot. Lukasz Glowala / FORUM)

"Rząd przygotował ustawę, która przyczyni się do aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (uzupełniających). Stanowi ona wykonanie zobowiązania złożonego przez premier Beatę Szydło w exposé, w którym zapowiedziała działania ekonomiczne służące wspieraniu przemysłu stoczniowego" - wskazało w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów we wtorek Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

Projekt zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą VAT Unii Europejskiej). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT. Jak wskazano zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Przewidziano także możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie 3 lat. Podobny mechanizm jest w ustawie o podatku tonażowym.

W projektowanych przepisach zakłada się także ułatwienia w objęciu specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Przewidziano również dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym).

"Kompetencje i umiejętności menedżerów oraz pracowników, a także wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zaawansowanych technologicznie i organizacyjnie przedsięwzięć (know-how) pozwalają na realizację w polskich stoczniach najbardziej skomplikowanych projektów we wszystkich segmentach rynku, również w segmencie offshore oil and gas oraz wind (gazowce, tankowce). Polskie budownictwo okrętowe ma solidne podstawy do dalszego rozwoju, konieczna jest jedynie jego aktywizacja" - podkreśliło CIR.

Jak wskazało CIR projekt ustawy ma zapewnić dalszy rozwój polskich stoczni produkcyjnych, w których nadal będą budowane skomplikowane technicznie statki i obiekty pływające, konkurencyjne na globalnym rynku. Dodano, że polska musi sprostać konkurencji m.in. ze strony Korei Południowej, Japonii i Chin, czyli państw, które zdobywają coraz mocniejszą pozycję na tym rynku.

Zwiększanie przewag konkurencyjnych stoczni produkcyjnych, przemysłu remontowego oraz przebudowy statków i obiektów pływających będzie wymagało zastosowania rozwiązań innowacyjnych, a także racjonalnego wydatkowania środków na inwestycje oraz badania i rozwój. Ustawa umożliwi rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych związanych z budownictwem okrętowym oraz zapewni wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników.

Oceniono, że dzięki nowym rozwiązaniom ustawowym wzrośnie produkcja stoczniowa. W 2014 r. polskie stocznie zbudowały 8 statków o łącznej pojemności 47,1 tys. CGT, co oznacza spadek w stosunku do 2013 r. o 4 jednostki o pojemności 21,6 tys. CGT. W 2007 r. w polskich stoczniach zbudowano 30 statków o łącznej nośności 373,7 tys. DWT. Całkowita pojemność brutto (GT) statków, których produkcję sfinalizowano w 2007 r. wyniosła 530,6 tys.

"Szacuje się, że dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy" - wskazał CIR.

Nowa ustawa powinna obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. (PAP)

krm/ pz/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 6 ~olalalala

Ladnie nas PiS pusci z torbami w perspektywie kilku lat. Mam nadzieje, ze sie myle, ale obawiam sie, ze za kilka lat nasze panstwo bedzie stac tylko na to, zeby dac obywatelom talon na balon (ale nie wiadomo czy balony beda dostepne)

! Odpowiedz
0 3 ~brawo_pis

No, w koncu jest program Stocznie +
Juz sie balem, ze po 500+, gospodarka+, mieszkanie+ i kopalnie+ czekaja juz nas same minusy, a tutaj prosze, udalo sie, i jest jeszcze jeden +

! Odpowiedz
5 4 ~soon

Jak w PRLu. Kopalnie, huty i stocznie. Niedlugo spust surówki w TVPisie.

! Odpowiedz
2 5 ~Edward

To nie było by bardziej uczciwie wszystkim obniżyć VAT, zamiast zwalniać wybrane grupy uprzywilejowane z niego całkowicie? No właśnie "uczciwie" - pojęcie nieznane pisiorom.

! Odpowiedz
0 4 ~gość

VAT powinien wynosić 8% bez możliwości jego odliczania. I żadnych ulg. I od razu skończą się wyłudzenia w VAT. Ale dopóki rządy są skorumpowane to nie nastąpi. Jest to po prostu najłatwiejszy sposób do wzbogacenia się bez pracy.

! Odpowiedz
0 1 ~Paweł odpowiada ~gość

Stocznie i tak de facto nie płacą VATu od statków - bo te sprzedaje się zagranicę. Dziś najpierw trzeba zapłacić ten VAT a po eksporcie otrzymuje się zwrot. Przy tych rozwiązaniach cała ta procedura będzie zbędna. To jest duże ułątwienie, ale nie obniża dochodów budżetu

! Odpowiedz
2 5 ~Daffa

Zwolnic jednych, zwolnic drugich, trzecim dac ryczalt, a czwartym po mordzie. A jak ci ostatni cos kombinuja to to jest prosze panstwa szara strefa. I w ta szara strefe wycelowanych jest wiele luf armatnich rowniez zwolnionych z vatu. Ps. Gdyby chociaz strzelali do niedzwiedzi to nie napisalbym tego posta, ale oni celuja we fryzjera czy kosmetyczke. I na koniec, to jest wolna i zdrowa konkurencja. Ps. Pamietajcie o wyslaniu paragonow. Hej

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~SK

Rozdawajcie jeszcze więcej zwolnień podatkowych!!!!
Za 4 lata, 8 miesięcy i 24 dni kończą się pieniądze z unii - wtedy nawet na kupony żywnościowe do emerytów nie będzie, jak tak dalej pisiory będą rozdawać...

A tymczasem czekamy na stan wykonania budżetu za miesiąc kwiecień i kolejne... kasa z LTE już wpłynęła, podatek bankowy już też pierwszy miesiąc działa, a po lutym już i tak 3,1 mld zł deficytu :/

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~hm

Znowu równi i równiejsi. To się kiedyś skończy?

"Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie."

Cały świat obstawia globalne ocieplenie, a PiS nuklearną zimę.

! Odpowiedz
2 0 ~wrych

Oj proponuje popatrzec dalej niż czubek swojego nosa. Tu nie chodzi o obstawianie. Statki stocznia produkuje wylącznie na zamowienie armatora. Skoro armator zamawia jednostke danego typu to znaczy ze jest mu taka jednostka potrzebna - rozmawiamy tutaj o jednostkach których cena zaczyna sie od 20 mln$. Czy myslisz ze ktos by wydal takie pieniadze bez sensu ??

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil