REKLAMA

Rośnie wykrywalność pojazdów bez OC. Jakie kary w 2016 r.?

2016-01-04 12:32
publikacja
2016-01-04 12:32

Prawie 50 procent pojazdów bez polisy OC zidentyfikowanych zostało w minionym roku – bez kontroli drogowej – a dzięki sprawdzeniu danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Największy wzrost wykrywalności  przypadków braku OC nastąpił  w województwach: pomorskim, małopolskim i lubelskim. W 2015 roku Fundusz zarejestrował łącznie 85 tysięcy spraw dotyczących nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów  – wynika ze wstępnego podsumowania 2015 roku.

fot. Sergey Nivens / / YAY Foto

- Dzięki bazie Ośrodka Informacji UFG, zawierającej dane o wszystkich polisach komunikacyjnych,  zidentyfikujemy pojazd bez OC, nawet gdy stoi w garażu i nie wyjeżdża na drogę – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu i przypomina, że każdy zarejestrowany pojazd musi mieć aktualne OC.

Z wstępnego podsumowania minionego roku wynika, że na konto UFG – z kar za brak obowiązkowej polisy - właściciele pojazdów wpłacili około 55 mln złotych - czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie Fundusz zarejestrował ponad 85 tysięcy spraw o brak komunikacyjnego OC (wzrost 14 proc. r/r), a kary nałożone zostały w blisko 80 proc. przypadków. Najbardziej dynamiczny wzrost nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów był w województwach: pomorskim (o ok. 40 proc.), małopolskim (o ok. 40 proc.) i lubelskim (o ok. 35 proc.). Z kolei pod względem największego odsetka wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów przodują, tak jak w poprzednich latach, województwa: lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie. Oznacza to, że ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w tych regionach największe. 

- Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą karę za jej brak. Szczególnie, że jak pokazują nasze statystyki, wykrycie nieubezpieczonych staje się coraz szybsze. Wspomagają nas w tym - automatyczne i zaawansowane technologicznie - systemy informatyczne  – podkreśla Hubert Stoklas.

 W 2016 roku sankcje za brak ubezpieczenia OC są jeszcze wyższe niż w minionym roku. Wysokość kar uzależniona jest bowiem od poziomu płacy minimalnej w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest odpowiednio niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni  - wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Wysokość opłat karnych za brak komunikacyjnego OC w 2016 r.

Rodzaj pojazdu mechanicznego

Gradacja

opłaty/

rok

 

 

 

Samochody osobowe

    

 

Samochody ciężarowe


 

Pozostałe pojazdy

Okres bez ochrony

ubezpieczeniowej

2015

2016

2015

2016

2015

2016

powyżej 14 dni

100%

3 500

3 700

5 250

5 550

580

620

od 3 do 14 dni

50%

1 750

1 850

2 630

2 780

290

310

poniżej 3 dni

20%

700

740

1 050

1 110

120

120

Z  ostatnich szacunków UFG wynika, że  odsetek pojazdów poruszających się po polskich drogach bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wykazuje tendencję malejącą i  oscyluje wokół 0,7 proc. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu - i kierowcę - przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza pojazdu. 

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza identyfikowaniem kierowców bez tej polisy zajmuje się również wypłatą odszkodowań osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. Fundusz administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, która posiada już ponad 300 mln rekordów. Baza wykorzystywana jest m.in. do:  identyfikowania nieubezpieczonych; ustalania (przez ubezpieczycieli) wysokości składki za OC i AC, w zależności od  historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków); czy sprawdzania gdzie dany pojazd ma wykupioną polisę OC.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (21)

dodaj komentarz
~algorytm
egzekwowanie kar za brak oc w ruchu normalne, ale niemożliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu to wyłudzanie kasy i ograniczanie praw. Ciekawe że przepisy unii nie mają znaczenia gdy działają na korzyść ludzi, ale zasłaniają się nie potrafiąc uzasadnic bubli ustawowych służących prymitywnemu wyłudzaniu kasy. Przede wszystkim niech egzekwowanie kar za brak oc w ruchu normalne, ale niemożliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu to wyłudzanie kasy i ograniczanie praw. Ciekawe że przepisy unii nie mają znaczenia gdy działają na korzyść ludzi, ale zasłaniają się nie potrafiąc uzasadnic bubli ustawowych służących prymitywnemu wyłudzaniu kasy. Przede wszystkim niech mi ktoś wyjaśni JAK POJAZD MOŻE PONOSIĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ - TYLKO KIEROWCA. To kierowca jest podmiotem ubezpieczenia, a tak naprawdę powinien być również pieszy i rowerzysta - równość wobec prawa. A samochodów można mieć i 100 - dopóki nimi nie wyjeżdżam na drogę nikt nie ma prawa naciągać mnie na ubezpieczenia i inne opłaty! Czas zacząć likwidować te absurdy!
~Rachmistrz
Zgadza się, czas likwidować te absurdy (obowiązek posiadania OC na nieużywany pojazd), ale one nie zostaną zlikwidowane, bo komuś... są "na rękę" Tu nawet średnio kumaty człowiek zauważy, że w takim przypadku polisa nie jest polisą, tylko zwyczajnym sponsoringiem "towarzystwa" ubezpieczeniowego...
~IWA
Przebywając za granicą ,spózniłam się z opłaceniem raty OC.Nie przedłużono automatycznie OC.Dostałm karę 3500zł.Ktoś musi płacić na 500+ i tp.
~Artur
Ja już straciłem wszelkie chęci do latania po tych wszystkich agencjach, no ale samochód potrzebny, więc czy tak czy nie to jednak OC trzeba kupić. Załatwiam wszystko przez internet bo tak jest najwygodniej, z własnego doświadczenia polecam https://www.mfind.pl/ubezpieczenia/kalkulator-oc-ac/ naprawdę bardzo łatwy w obsłudze kalkulator Ja już straciłem wszelkie chęci do latania po tych wszystkich agencjach, no ale samochód potrzebny, więc czy tak czy nie to jednak OC trzeba kupić. Załatwiam wszystko przez internet bo tak jest najwygodniej, z własnego doświadczenia polecam https://www.mfind.pl/ubezpieczenia/kalkulator-oc-ac/ naprawdę bardzo łatwy w obsłudze kalkulator , do tego dziwnym trafem zawsze tam znajduję najbardziej korzystną dla mnie oferte
~Piotrek
REKLAMA, REKLAMA, REKLAMA. Każdą okazję wykorzystają. Najlepiej to Ci wyliczy ktoś kto się na tym zna.
~Artur odpowiada ~Piotrek
No to właśnie oni mi wyliczają :) Wejdź sobie na ich akademię (coś jak blog firmowy), tam jest dokładna odpowiedź chyba na każde możliwe pytanie ubezpieczeniowe, więc "coś" chyba się jednak znają :P
~marekkk
jazda bez oc to jakieś szaleństwo . Z kilku powodów idiotyzm . W katowicach ubezpieczam się w makro albo w belgu . Multiagencja hanga porównuje 20 firm i mam pewność że kupuję najtańsze oc w katowicach bez ryzyka . Trzeba być debilem żeby ryzykować tak jak opisali to w art. . Jak nie ma kasy na oc to lepiej sprzedać car.
~akki
Nie wyobrażam sobie jeździć bez OC, tym bardziej że to znowu nie są takie duże koszty i można sobie na kalkulatorze cuk sprawdzić gdzie jest najtaniej.
~marek
a jeżeli np mój pojazd chevrolet malibu na który obecnie nie mam kasy na naprawę stoi w moim garażu bez akumulatora i bez paliwa na prywatnej działce na wsi to dlaczego mam płacić oc załóżmy że jest zarejestrowany a czasowo go nie mogę wyrejestrować jak go nie zezłomuje
bubel prawny czy celowe działanie lub motocykl kempingowóz
a jeżeli np mój pojazd chevrolet malibu na który obecnie nie mam kasy na naprawę stoi w moim garażu bez akumulatora i bez paliwa na prywatnej działce na wsi to dlaczego mam płacić oc załóżmy że jest zarejestrowany a czasowo go nie mogę wyrejestrować jak go nie zezłomuje
bubel prawny czy celowe działanie lub motocykl kempingowóz przyczepka do kajaków które jeżdża 5 m-cy w roku ???

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki