

Jak rozwijać biznes, którego przedmiotem jest tak trywialny produkt jak jajko? Stworzyć lovebrand i zbudować wokół niego internetową społeczność. Tak powstała Kurka Wolna – zyskująca coraz większą popularność w internecie marka jaj.
Mają stronę internetową, po której chodzi się, szukając kury. Tej samej kury, która w mediach społecznościowych przesyła pozdrowienia z Przystanku Woodstock, a do Ice Bucket Challenge nominuje znane hipermarkety. Kto stoi za pomysłami marki z Opolszczyzny? O tym, jak w oryginalny sposób sprzedać zupełnie zwyczajny produkt w rozmowie z Bankier.pl opowiada Bartłomiej Chłodnicki, prezes firmy będącej właścicielem marki Kurka Wolna.
Grzegorz Marynowicz, Bankier.pl: Proszę powiedzieć, czym jest przedsięwzięcie o nazwie Kurka Wolna?
Bartłomiej
Chłodnicki: Kurka Wolna jest marką jaj z wolnego wybiegu należącą do firmy
Polskie Fermy Grupa Producentów Sp. z o.o. Jaja marki Kurka Wolna pochodzą
tylko od polskich producentów z audytowanych ferm.

Skąd pomysł na tak niecodzienną oprawę (zobacz fanpage marki w serwisie Facebook) tradycyjnego produktu, jakim są jaja?
Kategoria jaj zdominowana jest przez jaja z chowu klatkowego, które za pomocą opakowań starają się przekonać konsumenta o swojej wiejskości i ekologiczności. Dominującym motywem opakowań są szczęśliwe nioski w otoczeniu malowniczych wiejskich krajobrazów.
Główny gracz kategorii jajek z chowu klatkowego próbuje budować swój wizerunek jako najbardziej naturalny, bo bez GMO. W kategorii jajek z wolnego wybiegu nie istniały dotąd rozpoznawalne marki – dlatego też jako pierwsi podjęliśmy wyzwanie opowiedzenia w ciekawy sposób, czym są jaja z wolnego wybiegu.
Jak zrodziła się idea głównej bohaterki marki - Kurki Wolnej?
Mając świadomość, że jajka są dość trywialnym produktem, wiedzieliśmy, że musimy naszej marce nadać odpowiednio wyrazistą osobowość. Tak powstała brand hero – nioska zwana Kurka Wolna, słynąca z tego, że chodzi tam, gdzie chce. Swoją zarówno fizyczną, jak i mentalną wolność zawdzięcza temu, że marka Kurka Wolna dostarcza jajka z wolnego wybiegu – czyli znoszone przez kury, których nikt nie trzyma w klatkach. Kurka Wolna wyróżnia się nie tylko barwnym charakterkiem swojej bohaterki – nioski, ale także opakowaniami, które, odmiennie od konkurencji skupionej na naturalności, symbolizują wolny chów, a także płynącą z niego radość życia.
Marka Kurka Wolna wyróżnia się pomysłami w mediach społecznościowych. Kto kieruje tymi działaniami?
Kurka Wolna to marka wyjątkowa w swojej kategorii – zarówno pod względem brandingu, jak i wyboru wykorzystania kanałów komunikacji.

W trudnym segmencie powstał klasyczny “lovebrand”, czyli marka, która budzi sympatię i gromadzi wokół siebie sprzyjającą jej społeczność. Co ważne, doskonale sprawdza się w środowisku internetowym.
W ciągu roku Kurce Wolnej udało się porozmawiać z ponad 8000 potencjalnych konsumentów, zaangażować 27% z nich (jeden z największych współczynników zaangażowanych na Facebooku) i przeczytać aż 877 komentarzy swoich fanów. A warto wspomnieć, że Kurka Wolna dopiero rozpoczyna swój marsz po serca internautów. Za wszystkie działania marketingowe odpowiada agencja Havas Worlwide Warsaw.

Gdzie w Polsce dostępne są same produkty?
Jaja Kurki Wolnej dostępne są w wiodących sieciach handlowych takich jak Tesco, Real/Auchan, Makro, Freshmarket i wielu innych. Obecne są w ponad 2000 marketów.
Jakie są wyniki sprzedaży?
Od momentu wprowadzenia marki Kurka Wolna na rynek, czyli w okresie ostatniego roku zanotowaliśmy bardzo znaczący wzrost sprzedaży jaj z wolnego wybiegu. Sprzedaż wzrosła kilkukrotnie.
To znaczy, że obserwujecie rosnące zainteresowanie jajami od kur z wolnego wybiegu? Świadomość społeczna w tym zakresie również wzrasta?
Tak, z każdym rokiem można zaobserwować stały wzrost udziału sprzedaży jaj z wolnego wybiegu w sprzedaży wszystkich jaj. Wiąże się to z rosnącą świadomością społeczną oraz poszukiwaniem produktów zachowujących wyższy standard dobrostanu zwierząt.
Na czym polega w Polsce chów ekologiczny?
W chowie ekologicznym kury posiadają dostęp do wybiegu, kura żyje w swobodnych warunkach, a dodatkowo kury są karmione paszą ekologiczną.
Jaja z wolnego wybiegu wymagają więc prawdopodobnie większych inwestycji. Na co potrzebne są środki?
Tak, jaja z chowu na wolnym wybiegu wymagają dużych inwestycji związanych z wysokimi wymaganiami, jeśli chodzi o powierzchnię przeznaczoną na wolny wybieg dla kur. Dodatkowo, kury z chowu na wolnym wybiegu są hodowane w małych stadach, co powoduje wzrost kosztów produkcji, a możliwość swobodnego przemieszczania się kur powoduje, że kury potrzebują większej ilości paszy.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Grzegorz Marynowicz