Szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji, wprowadzanie autonomicznych systemów i robotyzacja oraz wdrażanie alternatywnych paliw lotniczych to jedne z sześciu kluczowych obszarów transformacji portów lotniczych w najbliższych latach - wynika z piątkowego raportu PPL i ZDG TOR.


Opublikowany w piątek raport Polskich Portów Lotniczych (PPL) opracowany wspólnie z ekspertami Zespołu Doradców Gospodarczych TOR analizuje globalne trendy technologiczne i organizacyjne wpływające na transport lotniczy - zaznaczyły PPL w komunikacie go opisującym. Dodały, że eksperci PPL i ZDG TOR wskazują w raporcie na sześć kluczowych obszarów transformacji portów lotniczych w najbliższych latach.
Chodzi o coraz szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji i analityki danych do optymalizacji operacji lotniskowych, takich jak zarządzanie ruchem, bezpieczeństwo i obsługa pasażerów. Wykorzystanie AI zdaniem autorów raportu podnosi efektywność i bezpieczeństwo pracy lotnisk. Drugi z obszarów to wprowadzanie autonomicznych systemów i robotyzacja, takich jak zautomatyzowana obsługa bagażu i pojazdy samojezdne. Takie działania mają usprawnić działanie lotnisk, odciążyć pracowników i przyspieszyć obsługę pasażerów.
Ponadto w raporcie zwrócono uwagę na działania na rzecz dekarbonizacji lotnictwa, tj. wdrażanie alternatywnych paliw i zielonych technologii, co ma przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Jak wskazano, inwestycje w rozwiązania przyjazne środowisku stanowią priorytet dla lotnisk przyszłości. Wśród kluczowych obszarów znalazła się również rozbudowa i unowocześnianie infrastruktury lotniskowej, w tym inwestowanie inteligentne systemy zarządzania energią, sieci 5G i internetu rzeczy, rozbudowa infrastruktury dla pojazdów elektrycznych oraz rozwiązań zwiększających odporność na zmiany klimatu i rosnący ruch lotniczy.
Dwa kolejne obszary to cyfryzacja i personalizacja usług, czyli m.in. biometryczna identyfikacja, montowanie samoobsługowych kiosków lub inteligentnych systemów odpraw, dzięki którym podróż ma przebiec pasażerom sprawniej. To również rozwój kadr lotniskowych, w tym m.in. szkolenia z obsługi nowych technologii.
Jak stwierdził cytowany w publikacji prezes ZDG TOR Adrian Furgalski, raport opiera się na konkretnych przypadkach i ma dać decydentom, planistom i operatorom konkretne modele do wdrożenia, które można skopiować, przeskalować lub świadomie odrzucić.
„Obserwujemy, jak rynek lotniczy coraz mocniej się konsoliduje. Grupy lotniskowe współpracują, łączą zasoby, tworzą wspólne strategie zakupowe i technologiczne, by skuteczniej konkurować na arenie międzynarodowej. Zmiany te wymuszają nowe podejście do inwestycji i zarządzania: liczy się szybkość wdrażania nowoczesnych systemów, optymalizacja procesów, rozwijanie infrastruktury z myślą o rosnącym ruchu i zmieniających się wymaganiach przewoźników” - ocenił cytowany w raporcie prezes PPL Łukasz Chaberski. (PAP)
bpk/ drag/