REKLAMA

Rewolucja na rynku nieruchomości? Powstaje aplikacja badająca emocje osób kupujących mieszkania

2021-04-21 15:49
publikacja
2021-04-21 15:49
fot. Andrey_Popov / Shutterstock

Zespół naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego pracuje nad rozwiązaniem, które pozwoli dopasować oferty mieszkań na podstawie emocji kupującego. Ma w tym pomóc aplikacja, która analizuje reakcje na twarzy osób oglądających zdjęcia domów i mieszkań.

Naukowcy z Katedry Analiz Przestrzennych i Rynku Nieruchomości oraz Katedry Geodezji na Wydziale Geoinżynierii UWM w Olsztynie poinformowali, że prowadzą nowatorskie badania, które mają pomóc w procesie wyceny nieruchomości czy dopasowaniu ofert dla osób szukających mieszkania.

Opracowują oni metodykę wykorzystującą technologię wykrywania emocji z użyciem nowoczesnych narzędzi, jakimi są: sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i widzenie komputerowe. Obecnie trwają testowe prace nad specjalną aplikacją, która pozwoli je wykorzystać w procesie wyceny nieruchomości.

"Wbrew powszechnemu przekonaniu wcale nie kupujemy, kierując się jedynie lub głównie opłacalnością ekonomiczną. Prawda jest taka, że kupujemy, kierując się często własną intuicją i sercem, a emocje to najważniejszy decydent na rynku nieruchomości, zwłaszcza mieszkaniowym" - przekazała kierująca badaniami dyrektor Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Geografii, dr hab. inż. Małgorzata Renigier-Biłozor.

Jak wyjaśniła, badanej grupie respondentów prezentowane są fotografie przedstawiające wyselekcjonowane cechy nieruchomości, takie jak powierzchnia, standard, czy lokalizacja. Następnie aplikacja rejestruje reakcję na twarzy osób oglądających przygotowane zdjęcia, a sieć neuronowa wychwytuje emocje na poszczególnych klatkach filmu.

W dotychczasowych badaniach wzięło udział około 300 respondentów, a w ocenie autorów "wyniki są więcej niż obiecujące".

"Czułe oko kamery wyłapuje nawet bardzo drobne zmiany w emocjach widoczne na twarzy oglądającego. Takie, których ludzkie oko zazwyczaj nie wyłapie. Dzięki temu wiemy, które atrybuty są dla kupującego najistotniejsze" - zaznaczyła Renigier-Biłozor.

Olsztyńscy naukowcy oceniają, że aplikacja może stać się rewolucją na rynku nieruchomości. W przyszłości może mieć znaczenie, zwłaszcza w kontekście obiektywizacji i zwiększenia wiarygodności analiz rynku nieruchomości, kluczowych w wycenie nieruchomości. Daje również nowe możliwości dopasowania oferty dla osób szukających idealnego mieszkania oraz sprzedających czy wyceniających daną nieruchomość.

Autorską metodę do oceny istotności atrybutów nieruchomości w procesie wyceny nieruchomości opracował zespół badaczy z Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Geografii oraz Instytutu Geodezji i Budownictwa na Wydziale Geoinżynierii olsztyńskiej uczelni: dr hab. inż. Małgorzata Renigier-Biłozor, dr hab. inż. Artur Janowski, dr inż. Marek Walacik i mgr inż. Aneta Chmielewska.(PAP)

autor: Marcin Boguszewski

mbo/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
wyrobnik
90% detekcji w Polsce to rozpacz z powodu drastycznie wysokich cen mieszkań w porównaniu do śmiesznie niskich zarobków.
harrytracz
Od kiedy nieruchomości kupuje się emocjami? Nikt już się nie nabiera na hołmstejdżingowe zdjęcia robione panoramą lub rybim okiem. Cena lokalizacja i koszty - to się liczy.
No chyba że kierują to do klienteli subprime, która kupi mieszkanie oczami a o bronieniu ceny przez sprzedającego, negocjacjach, regule niedostępności
Od kiedy nieruchomości kupuje się emocjami? Nikt już się nie nabiera na hołmstejdżingowe zdjęcia robione panoramą lub rybim okiem. Cena lokalizacja i koszty - to się liczy.
No chyba że kierują to do klienteli subprime, która kupi mieszkanie oczami a o bronieniu ceny przez sprzedającego, negocjacjach, regule niedostępności nigdy nie słyszała.
exio
Wystarczy poczytać posty naganiających na spadki i wprowadzających ludzi w błąd na bankierze i żadnej aplikacji badającej emocji nie trzeba.
jpelerj
A co to jest naganianie na spadki? Bo na wzrosty, to wiem: naganiacie klientów na zakupy na górce cenowej, grając na emocjach, bo za to wam płacą. A na spadki?

Powiązane: Mieszkanie na kredyt

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki