Ponad 3 mln mercedesów do serwisu. Daimler wprowadzi poprawki w systemie neutralizacji spalin

Zarząd niemieckiego koncernu Daimler uchwalił we wtorek "plan przyszłości dla napędu dieslowskiego", przewidujący między innymi wprowadzenie poprawek w systemie neutralizacji spalin w silnikach wysokoprężnych ponad 3 mln samochodów marki Mercedes-Benz.

(fot. Mateusz Włodarczyk / ZUMA Wire)

Chodzi tu o niemal wszystkie pojazdy objęte normami czystości spalin EU 5 i 6, jakie eksploatowane są na terenie Europy. Cała akcja ma kosztować około 220 mln euro i rozpocząć się w najbliższych tygodniach. Wymiana odpowiedniego oprogramowania nie pociągnie za sobą żadnych opłat dla właściciela samochodu i potrwa około jednej godziny.

Daimler planuje ponadto szybkie wprowadzenie na rynek swej nowej rodziny silników wysokoprężnych. "Jesteśmy przekonani, że również ze względu na niską emisję dwutlenku węgla diesle także w przyszłości pozostaną trwałą częścią składową miksu napędowego" - zaznaczył szef zarządu Dieter Zetsche.

Niemiecki dziennik "Sueddeutsche Zeitung" oraz niemieckie regionalne telewizje publiczne WDR i NDR podały w czwartek, że w ponad milionie wyprodukowanych przez Daimlera samochodów mogło zostać zainstalowane oprogramowanie manipulujące emisją spalin. Miało to dotyczyć dwóch klas silników, które zamierza obecnie szczegółowo zbadać Federalny Urząd - Motoryzacji (KBA). Podstawą tych doniesień mediów jest nakaz przeszukania, wystawiony w maju przez sąd w Stuttgarcie w trakcie dochodzenia przeciwko pracownikom Daimlera podejrzanym o oszustwo i karalną reklamę. Prokuratura prowadzi od marca śledztwo w sprawie możliwych nadużyć dotyczących emisji spalin w pojazdach z silnikami Diesla.

Daimler konsekwentnie twierdzi, że działał w ramach obowiązującego prawa. Kwestią sporną jest tutaj - podobnie jak u innych producentów samochodów - tak zwane okno termiczne czyli zakres temperatury zewnętrznej, przy którym odbywać się może neutralizowanie tlenków azotu w spalinach. Gdy temperatura zasysanego z zewnątrz powietrza odchyla się nadmiernie od tego zakresu, praca systemu neutralizującego grozi nawet uszkodzeniem silnika i dlatego Komisja Europejska zezwoliła, by neutralizacja była wówczas przejściowo wyłączana.

Zdaniem organizacji proekologicznych, rozporządzenie KE w tej sprawie jest niedostatecznie rygorystyczne, dając producentom samochodów nadmierną swobodę w programowaniu systemów neutralizujących.

Podobnie jak inni producenci Daimler uzgodnił z KBA ściągnięcie od użytkowników określonych pojazdów w celu dokonania w nich odpowiednich zmian i zredukowania emisji szkodliwych tlenków azotu. Początkowo chodziło o około 270 tys. samochodów kompaktowych i mikrobusów, w których poprawki już wprowadzono, a obecnie o łącznie ponad 3 mln.

Mające swe siedziby w Bawarii firmy BMW i Audi zapowiedziały już, że wobec groźby zakazów eksploatowania pojazdów z silnikami Diesla dokonają technicznych modyfikacji w połowie swych dopuszczonych do ruchu w Niemczech samochodów ze standardem emisji spalin Euro 5.

W Badeniii-Wirtembergii dyskutuje się nad wprowadzeniem w jej stolicy i zarazem największym mieście Stuttgarcie ograniczonego zakazu ruchu samochodów dieslowskich w dniach z silniejszym zanieczyszczenia powietrza. Jednak współtworzony przez Zielonych i chadeków tamtejszy rząd krajowy uważa to na razie za mało prawdopodobne. (PAP)

dmi/ mal/

Źródło: PAP
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 1 ~to_ja

Niemicka zaraza

! Odpowiedz
1 3 ciemny_lud

Nigdy cię nie będzie stać na tę zarazę

! Odpowiedz
3 14 ~Hge

Golf 3 1.9 ski przy oszczednej jeździe 4 l on. Nic do tego czasu w temacie mniejszego spalania nie zrobił żaden producent. Dodanie kolejnych turbin i osprzętu wokół silnika zwiększa zużycie. Żaden silnik od 20lat nie został poprawiony jeśli chodź o zużycie on. Jeśli twierdzi inaczej to kłamie. Wszyscy wiedzą że każdy producent podaje nieosiągalne wyniki w codziennej jeździe i za różnice powinien dostać po d...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 11 msciwy_ogorek

Odpowiedzią na to wszystko jest: Auto Gaz, najbardziej ekologiczne paliwo nie wiem dlaczego tej technologi się nie rozwija do granic możliwości.

! Odpowiedz
0 4 karbinadel

Tyle że tu w ogóle nie chodzi o zużycie paliwa, lecz o poziom emisji szkodliwych substancji. Najpierw biurokraci z Brukseli narzucają nierealistyczne normy, a potem zdziwienie, że producenci by utrzymać się na rynku muszą manipulować wynikami

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia