REKLAMA

Volkswagen Polska zapłaci ok. 74 mln zł kary w związku z aferą Dieselgate

2025-08-27 10:42, akt.2025-08-27 11:47
publikacja
2025-08-27 10:42
aktualizacja
2025-08-27 11:47

Volkswagen Group Polska zapłaci blisko 74 mln zł kary za manipulację przy testach dotyczących emisji spalin, czyli tzw. aferę Dieselgate - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To efekt ugody zawartej przez spółkę z Prezesem UOKiK.

Volkswagen Polska zapłaci ok. 74 mln zł kary w związku z aferą Dieselgate
Volkswagen Polska zapłaci ok. 74 mln zł kary w związku z aferą Dieselgate
fot. fotokaleinar / / Shutterstock

Urząd przypomniał, że kara została nałożona w związku ze stosowanym przez koncern Volkswagena w latach 2008-2015 procederem manipulowania wynikami testów toksyczności spalin pod kątem spełniania przez produkowane samochody normy Euro 5.

Volkswagen był jednym z bohaterów skandalu Dieselgate, który wybuchł w 2015 roku w wyniku śledztwa Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) i zmusił koncern do przyznania się do potajemnego zainstalowania tak zwanych urządzeń udaremniających w 11 mln pojazdów. Nielegalne oprogramowanie zaniżało poziom emisji szkodliwych tlenków azotu w warunkach laboratoryjnych. W normalnym użytkowaniu pojazdy przekraczały amerykańskie normy zanieczyszczeń nawet 40-krotnie.

Grzywny i naprawy pojazdów kosztowały producenta ponad 30 miliardów euro, głównie w Stanach Zjednoczonych. W aferze, oprócz Volkswagena, brały udział także Daimler oraz m.in. koncerny FCA (Fiat Chrysler Automobiles) i BMW oraz produkująca części samochodowe firma Robert Bosch.

W 2020 r. Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą polskiego importera pojazdów – Volkswagen Group Polska. Uznał, że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do spełniania normy Euro 5, wymogów w zakresie emisji tlenków azotu (NOx) oraz ekologiczności samochodów marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi.

Ponadto - jak zaznaczył w komunikacie UOKiK - spółka kierowała wytyczne do sprzedawców tych samochodów, sugerujące automatyczne nieuwzględnianie reklamacji konsumentów dotyczących powyższych problemów, mimo wystąpienia niezgodności towaru z umową.

Spółka odwołała się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zobowiązał strony do podjęcia rozmów ugodowych. UOKiK podał, że ostatecznie strony zawarły ugodę, zatwierdzoną przez sąd.

„Wzięliśmy pod uwagę opinię sądu i we współpracy z Prokuratorią Generalną zdecydowaliśmy o zawarciu z Volkswagen Group Polska ugody, która następnie została zatwierdzona przez sąd. Efektem jest decyzja zmieniająca. (…) Ostateczna kara nałożona na spółkę wynosi blisko 74 miliony zł” – wskazał, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Decyzja jest prawomocna.

Urząd przypomniał, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2025 r., nabywcy pojazdu z silnikiem wyposażonym w urządzenie ograniczające skuteczność działania przysługuje prawo do odszkodowania od producenta tego pojazdu, w przypadku gdy urządzenie to wyrządziło szkodę temu nabywcy. (PAP)

gkc/ mmu/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (3)

dodaj komentarz
sterl
W USA to kupujący dostali miliardy odszkodowań...
zenonn
Volkswagen Group Polska zapłaci karę Skarbowi Państwa. Środki te trafią do budżetu państwa.

Funkcyjni bezwartościowi politycy przytulą premie, zamiast ozdabiać latarnie.

Poszkodowani nabywcy samochodów Volkswagena (oraz innych marek grupy, jak Audi, Skoda) muszą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie na drodze
Volkswagen Group Polska zapłaci karę Skarbowi Państwa. Środki te trafią do budżetu państwa.

Funkcyjni bezwartościowi politycy przytulą premie, zamiast ozdabiać latarnie.

Poszkodowani nabywcy samochodów Volkswagena (oraz innych marek grupy, jak Audi, Skoda) muszą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie na drodze sądowej

Fuj
mic1903
Lepiej żeby skarb państwa wypłacił każdemu, kto kupił samochód w tych latach, przynależne 92,5 zł xD

Powiązane: Dieselgate - afera w Volkswagenie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki