Choć z roku na rok jest coraz lepiej, nowe samochody zarejestrowane w Polsce kopcą najmocniej w całej Unii Europejskiej – wynika z danych stowarzyszenia ACEA za 2020 r. Gorzej jest jedynie w Bułgarii.
Średnio 125 g dwutlenku węgla na kilometr emitowały do atmosfery w 2020 r. samochody zarejestrowane w Polsce. I choć to wynik o 5,3 proc. niższy niż rok wcześniej, Polska zajęła drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu. Zgodnie z danymi stowarzyszenia ACEA, więcej dwutlenku węgla emitowały jedynie nowe auta zarejestrowane w Bułgarii – średnio 133 g/km (-3,3 % r/r).
Powyżej obowiązującej w 2020 r. normy emisji dwutlenku węgla dla nowych aut (120 g/km) znalazły się jeszcze cztery kraje należące do UE: Czechy, Słowacja, Estonia i Cypr. Tymczasem od 2021 r. nowe auta nie mogą emitować więcej niż 95 g dwutlenku węgla na kilometr. Poniżej tej normy w przededniu wejścia w życie nowych przepisów, znalazła się jedynie Holandia (średnio 82,3 g/km) i Szwecja (średnio 93,4 g/km), a spoza UE także wyznaczająca trendy w elektromobilności Norwegia.
Dla porównania, nowe auta zarejestrowane w 2020 r. w Norwegii emitowały do atmosfery średnio 38,2 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr – aż o 36 proc. mniej niż rok wcześniej. Spośród państw należących do UE największy spadek w skali roku zanotowano we wspomnianej już Szwecji (-22 proc. r/r).
Biorąc pod uwagę wszystkie kraje należące do UE, średnia emisja CO2 na kilometr przez nowe auta wyniosła w 2020 r. 108,2 g i była o 11,3 proc. niższa względem 2019 r.