
Współpraca w obszarze ściągania podatku VAT między instytucjami państwowymi, a polskimi przedsiębiorcami pogarsza się z każdym rokiem. Prowadzi to do eliminowania z rynku już nie pojedynczych firm, ale całych branż. Traci na tym skarb państwa, do którego wpływa mniej pieniędzy z podatków, tracą też pracownicy, których pracodawcy zmniejszają zatrudnienie lub zamykają firmy. Jak może i powinna wyglądać współpraca polskich urzędników i przedsiębiorców - o tym dyskutowali eksperci podczas panelu „Efektywność systemu podatkowego - szanse i zagrożenia” zorganizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą oraz Izbę Gospodarczą Metali Nieżelaznych i Recyklingu na XXI Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdrój.
Problem, z którym borykają się organy kontroli skarbowej jest poważny: podatek VAT jest najważniejszym źródłem dochodów państw Unii Europejskiej. W roku 2010 aż 41.9% wpływów do polskiego budżetu pochodziło właśnie z VAT. Tymczasem budżety państw UE z tytułu oszustw, niewypłacalności i błędów popełnionych przez płatników straciły w 2009 roku ok. 12% należnego podatku VAT tj. blisko 120 mld euro! Podobnie jest w Polsce. Precyzyjnych danych na temat naszego kraju brak, ale szacuje się, że wartość utraconego podatku VAT wynosiła u nas w 2010 roku od 12.7 do nawet 22 mld złotych. Skarb państwa odzyskał z tego zaledwie 1.9 mld złotych.
Szukasz informacji o podatku VAT? www.VAT.pl Zebrane w jednym miejscu wskaźniki, deklaracje, akty prawne i narzędzia podatkowe. Baza wiedzy podatkowej skierowana do podmiotów gospodarczych. | ![]() |
Zdaniem ekspertów problem jest silnie powiązany z faktem, że od 2008 roku w wielu państwach UE znacząco wzrosły stawki podatku VAT. Przedsiębiorcy alarmują, że prowadzi to do zmniejszania krajowej konsumpcji i w efekcie do spadku popytu na towary i usługi. Twierdzą też, że to właśnie wzrost stawek VAT przyczynia się do rosnącej liczby wyłudzeń tego podatku przez nieuczciwe podmioty.
Sytuacja taka nie musi jednak owocować pogorszeniem współpracy między urzędnikami skarbowymi, a przedsiębiorcami. Istnieją kroki, które można i należy podjąć z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych. Należy do nich przede wszystkim wprowadzenie rozwiązań uprzedzających oszustwa, gdyż wiadomo z wieloletnich doświadczeń, że po zaistnieniu oszustwa odzyskanie środków jest prawie niemożliwe. W Unii Europejskiej już od dawana mówi się o możliwości wprowadzenia alternatywnych, nowoczesnych metod inkasowania VAT. Należą do nich:
- Podział płatności - kupujący przesyła podatek VAT bezpośrednio do administracji podatkowej,
- Przesyłanie danych z faktury bezpośrednio do administracji podatkowej (centralny system monitoringu podatku VAT),
- Certyfikacja procesu potwierdzenia transakcji.
W przypadku niektórych branż rozwiązaniem może być także mechanizm samonaliczania VAT wprowadzony np. w tym roku w obrocie surowcami wtórnymi. Niestety dziś - zdaniem ekspertów - zamiast wspólnego szukania rozwiązań w Polsce obserwujemy raczej zaostrzanie się konfliktu.
„Organy skarbowe powinny być zainteresowane przede wszystkim zapełnianiem budżetu państwa. Do tego zostały powołane. Niestety coraz częściej do KIG docierają sygnały, że urzędnicy, być może próbując poprawić statystyki, prowadzą działania utrudniające funkcjonowanie rzetelnych podmiotów. Działanie takie naraża Skarb Państwa na straty związane z realizowanymi postępowaniami skarbowymi i mniejszymi wpływami z podatków od przedsiębiorców. Wydawałoby się, że po sprawach JTT czy Optimusa urzędnicy staną się ostrożniejsi. Niestety na razie nie mamy powodów do optymizmu” - powiedział dr Janusz Steinhoff, przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej.
Raport specjalny Bankier.plA CO, JEŚLI NIE ZAPŁACĘ?Nie zapłaciłeś podatku PIT, CIT, VAT lub Akcyzy? A może zapomniałeś odprowadzić składki do ZUS? Czy wiesz, co Ci za to grozi i jak zminimalizować kary? Ten raport jest właśnie dla Ciebie! | ![]() |
Eksperci podkreślają, że działania niektórych urzędników mogą przynieść wielomilionowe straty budżetowi całego państwa także w sposób bezpośredni, a nie tylko poprzez utratę potencjalnych wpływów z podatków. Spółka JTT Computer, która w 2004 r. ogłosiła upadłość w związku ze złą sytuacją finansową spowodowaną decyzjami organów skarbowych, otrzymała teraz ponad 46 mln złotych odszkodowania. Wkrótce podobne rozstrzygnięcie może zapaść w przypadku firmy Optimus. Mimo to praktyki, które doprowadziły do upadku dwie wspomniane firmy, stosowane są nadal, a urzędnicy skarbowi wciąż bywają dla przedsiębiorców poważniejszym zagrożeniem niż konkurencja zza granicy.
W jaki sposób urzędy kontroli skarbowej mogą doprowadzić do upadku nawet dużą spółkę? Wystarczy, że w wyniku postępowania kontrolnego zakwestionowane zostanie prawo przedsiębiorcy do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT sprzed np. czterech lat. Jako podstawa prawna najczęściej przywoływany jest w takich razach przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedsiębiorca musi wówczas udowodnić, że istotnie doszło do transakcji opisanej fakturą. Bywa to jednak trudne, a nawet niemożliwe, jeśli jego kontrahent zamknął już firmę lub deklaruje utratę dokumentacji. W takiej sytuacji „na wszelki wypadek” urzędnicy kontroli skarbowej zabezpieczają idące w dziesiątki milionów złotych kwoty na kontach firm, których jedyną winą jest to, że jeden z ich kontrahentów, albo wręcz kontrahentów ich kontrahentów okazał się nieuczciwy.
„W ostatnich miesiącach firmy branży recyklingowej stały się obiektem wzmożonych kontroli. Na kontach członków Izby zabezpieczane są duże kwoty. I nie na miesiąc, a na znacząco dłuższe okresy. Może to być zabójcze dla przedsiębiorstwa. Jeśli nie dojdzie do przełomu w podejściu urzędników skarbowych do branży, to wkrótce w ten sam sposób, co o sprawie polskich firm komputerowych sprzed lat, będzie się mówiło o nas. Obawiamy się, że wkrótce na rynku nie zostanie ani jedna polska firma recyklingowa” - alarmował Kazimierz Poznański, prezes Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu. Co zatem należy zrobić, żeby uzdrowić sytuację na linii urzędy kontroli skarbowej - przedsiębiorcy? Eksperci zebrani na panelu w Krynicy przestawili propozycje konkretnych działań prewencyjnych. Chodzi przede wszystkim o:
Przedsiębiorcy z branży recyklingowej szacują, że takie działania pozwoliłyby zwiększyć wpływy budżetowe o 5-7 mld złotych tylko z tytułu zmniejszenia braku wpływów z podatku VAT. |
Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu
Zobacz też:
» Jak rozliczyć VAT przy zakupie i eksploatacji motocykla i skutera
» Rozliczenie darowizn w kosztach uzyskania przychodów jest możliwe
» Taksówkarze a podatek VAT
» Jak rozliczyć VAT przy zakupie i eksploatacji motocykla i skutera
» Rozliczenie darowizn w kosztach uzyskania przychodów jest możliwe
» Taksówkarze a podatek VAT
Źródło:Informacja prasowa