Jeszcze w tym miesiącu Play Communications zamierza wejścia warszawską giełdę. To dobry moment na to, aby sprawdzić, jak fioletowa sieć zdobywała polski rynek telekomunikacyjny.
![Oto jak Play zdobywał polski rynek [Wykres dnia]](https://galeria.bankier.pl/p/6/4/541e5a116311de-945-567-215-135-2248-1349.jpg)
![Oto jak Play zdobywał polski rynek [Wykres dnia]](https://galeria.bankier.pl/p/6/4/541e5a116311de-945-567-215-135-2248-1349.jpg)
Dwa tygodnie temu, gdy właściciele sieci Play oficjalnie potwierdzili zamiar wejścia na giełdę, „Wykres Dnia” poświęciliśmy liczbie klientów fioletowej sieci (przejdź do artykułu z wykresem). Dziś, kiedy znamy już szczegóły oferty publicznej, skoncentrujemy się na rynkowej pozycji sieci Play.
Czwarty duży operator telekomunikacyjny rozpoczął działalność w marcu 2007 r. Debiutancki rok zakończył, posiadając 2 proc. udziału w liczbie klientów telefonii komórkowej (a było ich oczywiście mniej niż dziś) Oznacza to, że Play znaczył wówczas na rynku o wiele mniej niż dzisiaj znaczą wszyscy operatorzy spoza „wielkiej czwórki” (4,1 proc. klientów).
Kolejne lata to systematyczne pochłanianie przez fioletową falę coraz większej części rynku. Według opublikowanego w tym tygodniu raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w 2016 r. Play miał 27-procentowy udział w liczbie klientów i już tylko niewiele ponad 1 punkt procentowy dzieli go od liderującego Orange Polska (28,2 proc.).
(Jeżeli nie widzisz poniżej wykresu interaktywnego, przejdź do jego innej wersji)
Sama liczba klientów to oczywiście nie wszystko – liczy się także generowany przychód. Na tym polu Play oczywiście też zaliczył spory awans. Dziesięć lat temu zbierał z rynku 1,28 proc. łącznej sumy przychodów, dziś ma ponad 25 proc. udziałów w polskim telekomunikacyjnym torcie. Oznacza to, że, po 10 latach, etap rozbijania prymatu trzech dużych sieci komórkowych można w Polsce uznać za zakończony.
(Jeżeli nie widzisz poniżej wykresu interaktywnego, przejdź do jego innej wersji)
Giełdowy debiut Play Communications wstępnie zaplanowano na 27 lipca. Oferta publiczna spółki P4 obejmuje do 121.572.621 istniejących akcji. Cena maksymalna została ustalona na 44 zł. Więcej na temat IPO Playa przeczytasz we wczorajszym artykule.
Michał Żuławiński