REKLAMA

Oddziały bankowe postrzegane są jako symbol stabilności. A banki je likwidują

Wojciech Boczoń2025-06-03 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-06-03 06:00

Mimo postępującej cyfryzacji klienci wciąż potrzebują dostępu placówek. Co więcej, oddziały postrzegane są jako symbol stabilności banku – połowa ankietowanych przez firmę Accenture uważa, że likwidacja oddziału negatywnie wpłynęłaby na ich poziom zaufania do banku. Zdaniem analityków konieczne jest łącznie nowoczesnych technologii z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Oddziały bankowe postrzegane są jako symbol stabilności. A banki je likwidują
Oddziały bankowe postrzegane są jako symbol stabilności. A banki je likwidują
fot. Moab Republic / / Shutterstock

Firma Accenture opublikowała raport dotyczący sektora bankowego w Polsce („Accenture Global Banking Consumer Study”), w którym omówiono poziom zaufania do instytucji finansowych i kwestie dotyczące nowych technologii w bankowości.  Z opracowania wynika, że Polacy dość dobrze oceniają działające na polskim rynku banki. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba Polaków, którzy chętnie polecą swój bank znajomym, wzrosła o 8 pp. i wynosi już 55 proc. Jednocześnie europejska średnia wskazuje, że tylko 40 proc. klientów może udzielić takiego polecenia.

raportu wynika, że dwa z najwyżej ocenianych czynników decydujących o wyborze banku wśród Polaków to przejrzystość warunków umowy oraz bezpieczeństwo danych (oba wskazane przez 94 proc. respondentów).

Z badania wynika ponadto, że banki utrzymują silną pozycję jako instytucje zaufania publicznego i wiarygodne źródło informacji finansowych dla klientów: aż trzy czwarte badanych jest przekonanych, że ich bank rozumie ich potrzeby i świadczy usługi na najwyższym poziomie, a 72 proc. deklaruje, że podejmuje decyzje finansowe na podstawie rekomendacji swojego banku. Autorzy opracowania zauważają jednak, że tylko 17 proc. badanych dobrze ocenia swoją wiedzę finansową, a 74 proc. deklaruje chęć podniesienia kompetencji w tym obszarze.

Wolimy banki od fintechów

Z raportu wynika, że zdecydowana większość Polaków (81 proc.) korzysta wyłącznie z usług tradycyjnych banków. W porównaniu do europejskiej średniej jest to wynik wyższy aż o 15 pp. Z drugiej jednak strony nie jesteśmy lojalni wobec instytucji finansowych - tylko 29 proc. Polaków korzysta wyłącznie z jednego banku. W porównaniu do europejskiej średniej to wyniki niższy o 10 pp. Jesteśmy także mniej „uproduktowieni” – posiadamy średnio o 20 proc. mniej produktów na osobę niż Europejczycy. Dotyczy to zwłaszcza ubezpieczeń majątkowych, kart kredytowych oraz kredytów hipotecznych.

fot. Accenture / Accenture Polska

Bankowcy wykorzystują sztuczną inteligencję w coraz większej liczbie obszarów. Jednak na razie podchodzimy do tego typu nowinek z ostrożnością, zwłaszcza w sekcjach dotyczących obsługi klienta (np. czatboty). 60 proc. badanych obawia się o bezpieczeństwo danych wykorzystywanych przez tego typu rozwiązania, a 42 proc. uważa, że ryzyko związane ze sztuczną inteligencją znacznie przewyższa potencjalne korzyści. Z drugiej jednak strony 57 proc. respondentów wyraża zainteresowanie inteligentnymi asystentami, a 48 proc. dostrzega wartość w komendach głosowych i tekstowych.

Placówka to symbol stabilności

Mimo rosnącej popularności bankowości mobilnej, wciąż potrzebujemy dostępu do oddziałów. Aż 70 proc. klientów chce, aby bank posiadał placówkę w pobliżu ich miejsca zamieszkania, co stanowi wzrost o 5 pp. względem 2022 r. Oddziały nadal są postrzegane jako symbol stabilności: aż połowa ankietowanych uważa, że likwidacja oddziału negatywnie wpłynęłaby na ich poziom zaufania do banku. Tymczasem w ostatnich latach sektor bankowy zlikwidował kilka tysięcy placówek.

fot. Accenture / Accenture Polska

 – Bezpośredni kontakt z doradcą pozostaje kluczowym elementem budowania zaufania i satysfakcji klientów w sektorze bankowym. Mimo dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja czy chatboty, wielu z nich nadal docenia możliwość rozmowy z prawdziwą osobą, szczególnie w sytuacjach wymagających indywidualnego podejścia czy złożonych decyzji finansowych – mówi Karol Mazurek, Dyrektor Zarządzający Accenture w Polsce odpowiedzialny za współpracę z klientami z sektora finansowego.

fot. Accenture / Accenture Polska

Mimo iż cenimy tradycyjna bankowość, to oczekujemy od banków usług, które wykraczają poza tradycyjne finanse.  56 proc. respondentów deklaruje zainteresowanie usługami zdrowotnymi dostępnymi przez bank, a ponad 40 proc. jest zainteresowanych ofertą związaną z przemieszczaniem się (bilety komunikacyjne, parkingowe) oraz dobrami konsumenckimi. Zjawisko to jest szczególnie widoczne wśród młodszych pokoleń, które aktywnie korzystają z nowoczesnych produktów, w tym z kryptowalut (42 proc. ankietowanych w tej grupie wiekowej).

Autorzy raportu konkludują, że w dobie kolejnej rewolucji cyfrowej kluczowe znaczenie nie będzie miała wyłącznie sama technologia. Ludzka twarz bankowości – oparta na zaufaniu i bezpośrednim wsparciu – powinna pozostać fundamentem cyfrowej transformacji.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
harrytracz
Z kanałem kontaktu "media społecznościowe" to niezły ubaw.
Swego czasu banki mocno rozpychały się w socialach, walczyły by ich profile były najzabawniejsze, najciekawsze, najmocniej podbijane. A tu się okazuje że klienci ich olewają :)

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki