REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Nowe przepisy uderzyły w kierowców Ubera i Bolta. Bez pracy może zostać nawet 30 tys. osób

Katarzyna Wiązowska2024-06-28 10:25redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-06-28 10:25

Zagraniczni kierowcy, którym nie udało się do 17 czerwca br. uzyskać polskiego prawa jazdy, nie mogą wykonywać zawodu kierowcy taksówki. Już w pierwszym tygodniu obowiązywania nowych przepisów o ruchu drogowym 25 proc. kierowców zza granicy pracujących dla Ubera i Bolta nie stawiło się do pracy – informuje portal Dlahandlu.pl.

Nowe przepisy uderzyły w kierowców Ubera i Bolta. Bez pracy może zostać nawet 30 tys. osób
Nowe przepisy uderzyły w kierowców Ubera i Bolta. Bez pracy może zostać nawet 30 tys. osób
fot. Gold Picture / / Shutterstock

Zgodnie z nowymi przepisami o ruchu drogowym, które weszły w życie 17 czerwca 2024 r., każdy obcokrajowiec, który dotąd nie wymieniał prawa jazdy na polskie, a świadczy usługi odpłatnego przewozu osób w Polsce, musi przeprowadzić procedurę wymiany dokumentu prawa jazdy na polski dokument.

Konieczny legalny pobyt przez 185 dni

Jednak aby móc wnioskować o wymianę prawa jazdy, trzeba spełnić kryterium rezydencji. Oznacza to, że zagraniczne prawo jazdy może zmienić na polskie tylko ten kierowca, który przebywa w Polsce legalnie przez co najmniej 185 dni. Gdy ten okres będzie krótszy, urząd odmówi mu wymiany dokumentu. Natomiast bez wymiany nie może być kierowcą taksówki.

Dodatkowo u niektórych kierowców może być konieczne zdanie egzaminu teoretycznego. Tu wszystko zależy od tego, czy dane zagraniczne prawo jazdy jest zgodne ze wzorem międzynarodowego prawa jazdy określonym w Konwencji Genewskiej lub Konwencji Wiedeńskiej. Jeśli tak nie jest, wymagane będzie zdanie części teoretycznej egzaminu państwowego. 

Kraje takie jak Ukraina, Gruzja, Republika Białorusi, Republika Mołdawii są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej, więc jest szansa, że wymiana prawa jazdy wydanego w tych państwach nie będzie wymagać zdawania tego egzaminu.

Poza tym problemem może być także znajomość języka. Zazwyczaj kierowcami Ubera są obywatelami z dalekich krajów. Oznacza to, że raczej nie uda im się nauczyć się języka polskiego na tyle, by zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy w krótkim czasie. 

Kierowców wchłoną inne branże?

Jak twierdzi cytowany przez portal dlahandlu.pl Tomas Bogdevic, dyrektor generalny Gremi Personal, już w pierwszym tygodniu funkcjonowania nowych przepisów jedna czwarta kierowców zza granicy, czyli kierowców Ubera i Bolta, nie stawiła się do pracy.

 – To znaczy, że pracę może stracić nawet 30 tys. osób - mówi Tomas Bogdevic, dyrektor generalny Gremi Personal. 

Według niego mogą ich wchłonąć takie branże jak logistyka, przetwórstwo i produkcja. Pracę mogą znaleźć również jako pracownicy sezonowi. Osoby pozbawione pracy jako kierowcy i bez ważnego prawa jazdy mogą też uzyskać zatrudnienie jako pracownicy niewykwalifikowani. Mają też możliwość np. skończyć kurs UDT i stać się wykwalifikowanym pracownikiem np. spawaczem, monterem czy stolarzem. Do ich wykonywania nie jest potrzebne prawo jazdy.

Źródło:
Katarzyna Wiązowska
Katarzyna Wiązowska
redaktor Bankier.pl

Dziennikarka prasowa i internetowa. Z wykształcenia ekonomistka, PR-owiec i psycholog komunikacji medialnej. Bliskie jej są tematy dotyczące rynku pracy, przedsiębiorczości i kreatywności. Lubi rozmawiać z ludźmi, poznawać ich historie, również biznesowe. Z pasji – kinomanka.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (23)

dodaj komentarz
vacarius
Przebranżowią się na handlarzy fentanolem?
trolley
jechałem ostatnio z Warszawy do Płocka - ja cie nie p!, patrzyłem z niedowierzaniem na drogę - nagrałem mandatów za 20-30k, kilkadziesiąt punktów karnych, dwie osoby powinny bezwzględnie stracić prawo jazdy (jedna za wyprzedzanie tuż przed ślepym zakrętem na podwójnej ciągłej i to na trzeciego, druga za próbę zepchniecia mnie na jechałem ostatnio z Warszawy do Płocka - ja cie nie p!, patrzyłem z niedowierzaniem na drogę - nagrałem mandatów za 20-30k, kilkadziesiąt punktów karnych, dwie osoby powinny bezwzględnie stracić prawo jazdy (jedna za wyprzedzanie tuż przed ślepym zakrętem na podwójnej ciągłej i to na trzeciego, druga za próbę zepchniecia mnie na pobocze! bo nie zmieściła się na trzeciego też na podwójnej ciągłej!!!) - starczy dziczy na polskich drogach i nie potrzeba jeszcze do tego dokładać importowanego wschodu! bezwzględnie nie żadna wymiana prawa jazdy dla obcokrajowców TYLKO! egzamin zarówno teoretyczny jak i praktyczny!!!
and00
Powinien dodatkowo być polski egzamin na prawo jazdy, w końcu wożą odpłatnie pasażerów i oczywiści certyfikat z polskiego na poziomie a1-a2 z tych samych powodów
Oczywiście świadectwo niekaralności z UE i kraju urodzenia jako podstawa

W końcu nie ma przymusu bycia taksówkarzem
chojnak
Dziękuję moderacji za skasowania mojego posta, w którym merytorycznie i bez niecenzuralnych słów opisałem na czym polega model 'biznesowy' firm działających 'na aplikację'. Sprowadzamy siłę roboczą z III świata z lewymi uprawnieniami lub nawet legalnymi, ale zdawanymi na sposób charakterystyczny dla III świata. Oszczędzamy Dziękuję moderacji za skasowania mojego posta, w którym merytorycznie i bez niecenzuralnych słów opisałem na czym polega model 'biznesowy' firm działających 'na aplikację'. Sprowadzamy siłę roboczą z III świata z lewymi uprawnieniami lub nawet legalnymi, ale zdawanymi na sposób charakterystyczny dla III świata. Oszczędzamy na kosztach pracowników, maksymalnie omijamy podatki lokalne. Polaków zostawiamy z problemami (inność kulturowa i cywilizacyjna siły roboczej z III świata) a zyski zabieramy do siebie. Modern economy.
trolley
zostaw, szkoda czasu, tu się coś większego odp!la i dlatego przestawiono wajchę na cenzurę
trolley
jak pani "redaktor" tak ich szkoda to może im oddać swoją "pracę" :)
jpelerj
I szczerze mówiąc, to strzał w kolano. Ci ludzie nie czekali na zasiłki, tylko zarabiali na siebie łamiąc przy okazji chamską butę taksówkarzy i urealniając ceny przejazdów. Taksówkarze zamiast konkurować jakością usług, poszli lobbować za zamknięciem rynku. Teraz za zasiłki zapłacimy wszyscy.
trolley
XD, jeździłem trochę Uberem, po inwazji ze wschodu w tym dalekiego przestałem bo albo śmierć w oczach na drodze bo gościu nie ogarnia przepisów z prawem jazdy (o ile w ogóle) znalezionym w czipsach albo dogadać się nie idzie albo dziwne typy takie że lepiej nie wsiadać, faktycznie wielka strata tej patologii za kółkiem
trolley odpowiada trolley
to samo z tymi motorkami i rowerami z żarciem od Ubera jak jadę samochodem , zaczynam panikować na sam widok imigracji za kierownicą bo nie wiem co za chwilę typ odp!li, może tradycyjnie będzie jechał jak u siebie hehe
trolley odpowiada trolley
zepsuła mi się kamerka w samochodzie dlatego zrezygnowałem z jazdy po Warszawie dopóki nie przyjdzie nowa, takie czasy jak u ruskich, bez tego lepiej nie ruszać w trasę bo się potem nie wytłumaczysz

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki