Łatwiej załatwimy sprawy urzędowe. Rząd przyjął projekt

Powstanie Rejestru Danych Kontaktowych, który ma zapewnić bezpośredni kontakt administracji z obywatelem, zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych.

(fot. Tomasz Sternicki / FORUM)
CIR podało, że Rada Ministrów przyjęła projekt noweli ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ustawy Prawo telekomunikacyjne, ustawy o zasadach przeprowadzania zbiórek publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji.

"Ułatwienie i przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych to główny cel przyjętych zmian. W praktyce nowe rozwiązania będą korzystne dla obywateli kontaktujących się z urzędami. Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych, który zapewni bezpośredni kontakt administracji z obywatelem" - czytamy w komunikacie CIR.

Zgodnie z projektem, w Rejestrze – na zasadzie dobrowolności – gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, numer PESEL, adres e-mail lub numer telefonu komórkowego, a w przyszłości elektroniczny adres do doręczeń). Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie.

"Dzięki nowemu rozwiązaniu, obywatel będzie mógł zostać powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy, upływie ważności dokumentów (np. zbliżającym się terminie końca ważności dokumentu tożsamości) lub niedotrzymaniu terminów załatwienia sprawy. Rejestr będzie wykorzystywany do spraw, które nie wymagają wezwania do urzędu (w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego)" - napisano.

W komunikacie wskazano, że w niektórych przypadkach – dla obywatela i urzędu – wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.

"Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia lub urzędy skarbowe, a także organy wyborcze czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących)" - czytamy.

Założono, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Projekt ponadto wprowadza także możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze.

"Już dziś obywatele mogą zawnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego, jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów muszą czekać. Dzięki nowym przepisom dokumenty takie dostaną +od ręki+. Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego. Warunkiem będzie posiadanie np. profilu zaufanego czy profilu osobistego (wydanego z dowodem osobistym). Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra ds. informatyzacji" - przekazał CIR.

Proponowane rozwiązania powinny obowiązywać od 26 listopada 2019 r., z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ je/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 5 sammler

Mały krok w kierunku dużej zmiany - likwidacji obowiązku meldunkowego. Za Tuska oczywiście - nie dało się.

! Odpowiedz
1 6 nostsherlock

To nie ma nic wspólnego z obowiązkiem meldunkowym. Swoją drogą, likwidacja meldunku nie jest niczym skomplikowanym, a dziwnym trafem dalej ten durny obowiązek istnieje. Z logicznego punktu widzenia, nie spodziewałbym się jednak zmian, skoro w Polsce rządzą sami soclajiści, którzy od czasów PRL cały czas bawią się w politykę i od tego czasu ani jednego dnia uczciwie nie przepracowali

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 jes

Za PiSu udało się znacznie zwiększyć liczbę urzędników i zapewne do takich należysz pisząc takie bzdury.

! Odpowiedz
1 4 marianpazdzioch

LOL Polska powoli wkracza w XX wiek!

! Odpowiedz
1 5 nostsherlock

Czyli poziom skomplikowania biurokracji nie został zredukowany, a jedyne co się zmieni, to dodatkowa forma informacji o tym, że urzędy robią tobie problemy z powodu głupot (typu brak oświadczenia), bo zamiast listu z urzędu informacja zostanie zamieszczona gdzieś na stronie albo urzędnik zadzwoni.

! Odpowiedz
1 2 zops

Wszystkiego nie trzeba mówić. I po co ta biurokracja? I tak wszystkiego nie mówią. OTO NOWA AFERA PODSŁUCHOWA NA wells24: Oto słowa Wellsa: "Ja włączę dyktafon i niech pan minister powie że nie można nosić jarmółek. A ja powiem że turbany można nosić." ... ... ... www.wells24.com

! Odpowiedz
4 8 szlachta-nie-pracuje

krok w dobrą stronę ! mały krok dla człowieka wielki dla narodu polskiego

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,9% VII 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 182,43 zł VII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil