Powstanie Rejestru Danych Kontaktowych, który ma zapewnić bezpośredni kontakt administracji z obywatelem, zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych.
"Ułatwienie i przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych to główny cel przyjętych zmian. W praktyce nowe rozwiązania będą korzystne dla obywateli kontaktujących się z urzędami. Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych, który zapewni bezpośredni kontakt administracji z obywatelem" - czytamy w komunikacie CIR.
"Dzięki nowemu rozwiązaniu, obywatel będzie mógł zostać powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy, upływie ważności dokumentów (np. zbliżającym się terminie końca ważności dokumentu tożsamości) lub niedotrzymaniu terminów załatwienia sprawy. Rejestr będzie wykorzystywany do spraw, które nie wymagają wezwania do urzędu (w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego)" - napisano.
W komunikacie wskazano, że w niektórych przypadkach – dla obywatela i urzędu – wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.
"Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia lub urzędy skarbowe, a także organy wyborcze czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących)" - czytamy.
Założono, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.
Projekt ponadto wprowadza także możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze.
Proponowane rozwiązania powinny obowiązywać od 26 listopada 2019 r., z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ je/