Choć jeszcze cztery lata temu Polacy rejestrowali trzy razy więcej nowych aut z LPG niż „elektryków”, to w ostatnich miesiącach tendencja odwróciła się – wynika z danych Bankier.pl. Sprawdziliśmy, jakie auta „w gazie” można w dalszym ciągu znaleźć w polskich salonach.


Na spadek liczby aut umożliwiających tankowanie gazu LPG wskazują m.in. dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zgodnie z nimi, nie wliczając tzw. martwych dusz, w Polsce nadal mieliśmy ponad 2,5 mln aut z zamontowanymi instalacjami LPG. Było ich jednak o 3,4 proc. a nominalnie o ponad 90 tys. mniej niż rok wcześniej.
Mimo to, odsetek aut na gaz nad Wisłą jest najwyższy w całej Unii Europejskiej i wciąż wynosi ponad 12 proc. Biorąc pod uwagę całą Europę, więcej było ich jedynie w Turcji (ok. 4,7 mln sztuk).
Trzy raz mniej aut z LPG niż elektryków
Inaczej wygląda jednak sytuacja, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie nowe samochody. Dane a pierwsze siedem miesięcy 2025 r. pokazują, że sprzedaż aut z LPG, głównie za sprawą rosnącej liczby rejestracji słynących z tego napędu dacii, wzrosła w ujęciu rocznym. W analizowanym okresie w bazie CEPiK zanotowano 8331 aut „w gazie” – o ponad 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku nowych aut w dalszym ciągu nie może przekroczyć jednak 3 proc.
Biorąc pod uwagę wszystkie napędy, rzadziej w Polsce rejestruje się obecnie jedynie auta napędzane wodorem. W analizowanym okresie w Polsce przybyło 121 takich pojazdów.
Nowym autom z LPG odjeżdżają zwłaszcza elektryki. Jeszcze w 2021 r. miesięcznie w Polsce przybywało trzy razy więcej nowych aut na gaz niż na prąd. Obecnie, biorąc pod uwagę dane za lipiec 2025 r., Polacy rejestrują blisko trzykrotnie mniej aut z LPG niż elektryków. Ich udział w rynku nowych aut wyniósł odpowiednio 7,6 i 2,8 proc.
Auta z LPG - ceny
W polskich salonach w dalszym ciągu kilka modeli, w tym kilka hybryd, oferowanych jest z instalacjami LPG. To przede wszystkim auta produkowane przez marki należące do sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. To przede wszystkim dacie: duster, sandero, jogger i bigster, a także renault clio, renault captur oraz mitsubishi colt oraz asx, które w 2024 r. odpowiadały za przeszło 70 proc. rejestracji aut z LPG w Polsce.
Samochody osobowe z instalacjami LPG oferowane przez polskie salony |
|
---|---|
Model |
Najniższa cena podstawowej wersji z instalacją LPG [w zł] |
dacia sandero |
66 600 |
dacia sandero stepway |
70 300 |
dacia jogger |
73 900 |
renault clio |
78 600 |
dacia duster |
80 800 |
renault captur |
90 900 |
mitsubishi colt |
90 990 |
mitsubishi asx |
99 990 |
dacia bigster |
101 200 |
Źródło: Dane z cenników producentów |
Montaż instalacji LPG w nowych autach umożliwiają także poszczególni dilerzy innych marek. To m.in. Fiat (panda), Kia (picanto, stonic), Hyundai (i10, i20, i30), Toyota (yaris, yaris cross i corolla), Skoda (fabia, scala i kamiq) oraz chiński BAIC (beijing 3 i beijing 5).
W takim przypadku do ceny podstawowej widniejącej w cenniku należy doliczyć ok. 5,5 – 7 tys. zł.
MKZ