Coraz więcej osób decyduje się na dokonanie zakupów przez internet. Jest prościej i niejednokrotnie taniej, jednak nie zawsze łatwiej i bezpieczniej. Część sprzedawców wykorzystuje bowiem fakt, że transakcja dokonywana jest na odległość, i nie wypełnia swoich podstawowych obowiązków.
Pytanie czytelnika:
Kupiłem towar przez Allegro. Odebrałem przesyłkę, ale nie było w niej paragonu. Sprzedający twierdzi, że paragon był i odmawia wysłania choćby jego kopii. Każe mi złożyć reklamację do firmy kurierskiej, że nie było dokumentu. Co mam zrobić w takiej sytuacji?
Odpowiedź:
Dokonując zakupów na platformie Allegro i podobnych, możemy zawrzeć umowę sprzedaży z dwoma rodzajami podmiotów:
- przedsiębiorcą – osobą prawną lub osobą fizyczną prowadzącą własną działalność gospodarczą, lub
- z osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej.
W przypadku naszego czytelnika mamy do czynienia z umową zawartą z przedsiębiorcą, który powinien do sprzedanego towaru załączyć paragon potwierdzający dokonanie zakupu.
Prawo do paragonu masz zawsze
![]() | » Co dalej z ulgą na internet? |
I dodaje: – Taki sam obowiązek jest przewidziany w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania. Stanowi on, że podatnicy mający obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą nie tylko dokonywać ewidencji każdej sprzedaży, ale także każdego wydruku paragonu fiskalnego lub wystawionej faktury VAT, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Nie ma paragonu – jest kara
Nasz czytelnik ma więc prawo żądać od sprzedawcy przesłania kopii paragonu, jeżeli oryginał zagubił się lub w ogóle nie był dołączony do towaru. Jeśli sprzedawca tego nie zrobi, grożą mu sankcje przewidziane w kodeksie karnym skarbowym.
![]() | » Używałem internetu w pracy i zostałem zwolniony |
Kto odpowie za brak paragonu?
W sprawie naszego czytelnika najważniejszym pytaniem jest to, czy doszło do skutecznego wydania i dostarczenia przez sprzedawcę paragonu, to znaczy czy sprzedawca dołączył paragon do wydanego towaru. – Ze względu na fakt, że czytelnik nie miał fizycznej możliwości zapoznania się z paragonem, to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że dołączył paragon do przesyłki – komentuje nasz ekspert.
Sprzedawca nie może zatem przerzucać swojej odpowiedzialności na kuriera. Najprostszym wyjściem jest wysłanie klientowi kopii paragonu.
* w analizowanym przypadku przyjęto, że sprzedawca musi przy swojej działalności posiadać kasę fiskalną
Przeczytaj całą opinię naszego eksperta
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl