REKLAMA
TYLKO U NAS

Inter Cars spodziewa się wzrostu przychodów grupy w 2019 roku o 10-15 proc. (wywiad)

2019-05-07 19:16
publikacja
2019-05-07 19:16

Inter Cars spodziewa się, że skonsolidowane przychody w 2019 roku mogą wzrosnąć o 10-15 proc. Grupa pracuje nad poprawą rentowności i chce w tym roku zmniejszyć średnioroczną rotację zapasów do 130 dni oraz wskaźnik dług do EBITDA do 2,5 - poinformował PAP Biznes Piotr Zamora, członek zarządu Inter Cars.

"W całym 2019 roku spodziewamy się dynamiki w przedziale 10-15 proc. Założyliśmy w naszej strategii, że dynamika może być w okolicy 10 proc. i skupiamy się przede wszystkim na rentowności i tę tezę nadal podtrzymujemy. Musimy pamiętać, że każdy rynek, na którym działamy ma swoją specyfiką. Tam, gdzie jesteśmy liderem rynku, będziemy bardziej skupiać się na rentowności. Tam, gdzie zainwestowaliśmy w infrastrukturę logistyczną, będziemy się skupiać się na wolumenie, aby osiągnąć efekt skali i dźwigni operacyjnej, by szybciej osiągnąć rentowność" - powiedział Zamora.

Po trzech miesiącach 2019 roku grupa Inter Cars wypracowała 1,976 mld zł przychodów, czyli o 20,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym 2018 roku przychody zwiększyły się o 15 proc. do 7,94 mld zł.

"Dynamiki przychodów za pierwsze trzy miesiące 2019 roku są trochę zawyżone, gdyż w ubiegłym roku zima była długa i dopiero kwiecień przyniósł większą zwyżkę przychodów. W tym roku zima była łagodniejsza. W związku z tym nasze wyniki sprzedażowe należy analizować w dłuższym okresie czasu, uśredniając dynamiki, ponadto należy brać pod uwagę faktyczną liczbę dni roboczych w danym miesiącu, gdyż poszczególne miesiące - porównując rok do roku - mogą się znaczenie od siebie różnić" - powiedział.

"20 proc. dynamika nie jest do utrzymania i na pewno będzie niższa. W kolejnych miesiącach trzeba spodziewać się pewnego wypłaszczenia dynamiki przychodów do poziomów, o których mówiliśmy na początku roku. Kluczem jest, aby utrzymać tempo wzrostu, ale przy takiej rentowności, żeby można się było tak szybko rozwijać, nie narażając się na zbyt duże zadłużenie" - dodał.

Członek zarządu Inter Cars podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że w 2019 roku grupa kładzie bowiem nacisk na poprawę rentowości poprzez optymalizację portfolio sprzedawanych produktów w kierunku produktów najbardziej rentownych, optymalizację procesów logistycznych i rotacji oraz poprawę efektywności pracy.

"Gros poprawy rentowności upatrujemy w rotacji zapasów i optymalizacji procesów logistycznych z tym związanych. To, co nam najmocniej ciąży to fakt, że mieliśmy nieoptymalny stan magazynowy. W związku z rozbudową oferty nie zawsze udawało nam się właściwy towar położyć blisko klienta. Pracujemy nad tym, aby zapas magazynowy zmieniać w kierunku tych producentów, którzy dają nam najwyższą rentowność" - powiedział Zamora.

"W 2018 roku rotacja średnioroczna wyniosła 142 dni, podczas gdy w 2017 roku było to 132 dni. Nasze założenie jest, aby wskaźnik rotacji poprawić – celem jest średnioroczna rotacja na poziomie 130 dni w 2019 roku. Niższy średni poziom zapasów powinien przełożyć się również na niższe koszty logistyczne i poprawę rentowności. Poprawa rotacji stanów magazynowych przełoży się na obniżenie zadłużenia finansowego, bo dzisiaj wskaźnik dług netto do EBITDA mamy w okolicach 3,0. Celem na ten rok jest 2,5" - dodał.

Zamora poinformował, że w pierwszym kwartale 2019 roku Inter Cars zakończył negocjacje z częścią dostawców z Azji i uzyskał znaczące wydłużenie terminów płatności w zamian za wprowadzenie tych dostawców do programu faktoringu odwrotnego. Cykl rotacji zobowiązań w skali roku według szacunków spółki wydłuży się nawet o 5-7 dni dzięki temu programowi.

Członek zarządu Inter Cars zapowiedział, że w celu zwiększenia efektywności pracy grupa inwestuje w automatyzację.

"Koszty pracy to około 50 proc. marży brutto u dystrybutora. Tutaj stawiamy na automatyzację. Chcemy też rozwijać centra kompetencji obsługujące klientów filii, co ma ograniczyć zatrudnienie po stronie centrali, jak i filiantów. Pracujemy nad robotyzacją procesów wykonywanych dzisiaj manualnie np. przy przyjęciu towarów. Te rozwiązania IT są obecnie dużo tańsze, a robot w przeciwieństwie do człowieka pracuje 24 godziny, a nie 8. To ma pozwolić na zwiększenie efektywności" - powiedział.

Inter Cars jest dystrybutorem części samochodowych, z około 20 proc. udziałem w polskim rynku aut osobowych. Grupa posiada spółki dystrybucyjne na Litwie, Słowacji, Węgrzech, w Niemczech, we Włoszech, Chorwacji, Rumunii, na Cyprze, Łotwie, w Bułgarii, Belgii, Słowenii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, Wielkiej Brytanii i na Malcie.

Na koniec 2018 roku sieć sprzedaży Inter Cars liczyła łącznie 548 filii, na co składało się 249 filie polskie i 299 filii zagranicznych.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki