REKLAMA

Historia biznesu Jana Kulczyka

2015-07-29 12:05
publikacja
2015-07-29 12:05

Założony przez Jana Kulczyka holding, towarzysząc polskiej transformacji, od 1991 roku współtworzy historię nowoczesnej gospodarki. Inwestując w perspektywiczne branże, budując i restrukturyzując polskie przedsiębiorstwa, współpracując z renomowanymi, międzynarodowymi partnerami biznesowymi, zatrudniając światowej klasy menedżerów, udowodnił, że zasługuje na miano wiodącej grupy inwestycyjnej w Europie Centralnej.

fot. / / Puls Biznesu

1991

  • Powstanie Kulczyk Holding. Rejestracja spółki Kulczyk Holding Sp. z o.o. Rozpoczyna się proces tworzenia jednej z największych grup motoryzacyjnych w Polsce.

1992

  • Rozpoczęcie działalności w sektorze infrastruktury. Kulczyk Holding rozpoczyna działalność na polu prestiżowych projektów infrastrukturalnych.

1993

  • Prywatyzacja Lech Browary Wielkopolski. Rusza proces budowy największej w Polsce oraz jednej z najnowocześniejszych grup piwowarskich w Europie.

  • Powołanie spółki Autostrada Wielkopolska. Powstaje Autostrada Wielkopolska pierwsza prywatna spółka w Polsce, której przyznano koncesję na budowę i eksploatację płatnych autostrad.

1994

  • Zaangażowanie w telefonię komórkową. Powołanie Polskiej Telefonii Cyfrowej, która stanie się jednym z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych operatorów GSM.

  • Rozpoczęcie działalności przez Škoda Auto Polska. Škoda Auto Polska zawiera pierwsze umowy dilerskie i rozpoczyna działalność. Pierwszym sprzedawanym samochodem jest Škoda Favorit.

1995

  • Pozyskanie partnera strategicznego dla Lech Browary Wielkopolski. Południowoafrykański koncern South African Breweries International (SABI, późniejszy SABMiller) wspiera Kompanię Piwowarską w walce o pozycję lidera na polskim rynku browarniczym.

1996

  • Prywatyzacja Browarów Tyskich Górny Śląsk. Udział w prywatyzacji Browarów Tyskich Górny Śląsk - zakup większościowego pakietu akcji przez partnera strategicznego South African Breweries International.

  • Początek inwestycji w Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta. Kulczyk Holding rozpoczyna inwestycję w TUiR Warta, która stanie się największą prywatną grupą ubezpieczeniową w Polsce.

1997

  • Podpisanie umowy koncesyjnej na autostradę A2. Autostrada Wielkopolska podpisuje
    z rządem umowę koncesyjną na budowę A2 - pierwsze tak duże przedsięwzięcie inwestycyjne w Polsce, zrealizowane na bazie programu partnerstwa publiczno-prywatnego.

  • Kulczyk Holding odsprzedaje udziały w PTC. Nowa strategia holdingu zakłada koncentrację
    w branżach: piwowarskiej, infrastrukturalnej i motoryzacyjnej.

1998

  • Zakup na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych większościowego pakietu akcji TUiR Warta. Kulczyk Holding ze spółkami zależnymi kupuje na GPW większościowy pakiet akcji Warty. Największym osiągnięciem holdingu będzie restrukturyzacja firmy
    i przekształcenie jej w jedną z najbardziej konkurencyjnych grup ubezpieczeniowych
    w Polsce.

1999

  • Powstanie Kompanii Piwowarskiej SA. Kulczyk Holding doprowadza do fuzji zakładów Lech Browary Wielkopolski i Browary Tyskie Górny Śląsk, tworząc jedną z największych
    i najnowocześniejszych w Polsce spółek piwowarskich, z ponad 40% udziałem w rynku.

2000

  • Powstanie Polenergii. Kulczyk Holding tworzy spółkę Polenergia, która stanie się znaczącym prywatnym pośrednikiem w obrocie energią na polskim rynku.

  • Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej. Kulczyk Holding w konsorcjum z France Telecom przeprowadza największą prywatyzację w Europie Środkowej, nabywając 47,5% akcji Telekomunikacji Polskiej od skarbu państwa.

  • Inwestycja w fundusz emerytalny PTE Dom

2001

  • Rozpoczęcie budowy autostrady A2. Autostrada Wielkopolska rusza z budową A2, głównej osi strategicznego korytarza drogowego łączącego Polskę z Europą Zachodnią.

2002

  • Pierwszy odcinek A2 oddany do użytku. Zakończenie prac i oddanie do użytku pierwszego, niemal 50-kilometrowego odcinka Konin-Września (od lewej Andrzej Patalas, prezes zarządu AW SA).

  • Początek inwestycji w PKN Orlen. Na przełomie 2001 i 2002 roku rozpoczyna się okres inwestycji w PKN Orlen (zakończonej w 2005 roku), jedną z największych spółek naftowych
    w Europie Środkowej.

2003

  • Browar Dojlidy z Kompanią Piwowarską. KH wraz z SABMiller kupuje Browar Dojlidy
    z Białegostoku. W 2008 roku do Kompanii Piwowarskiej dołączy kolejny - Browar Belgia
    z Kielc, wytwarzający m.in. piwo Wojak i Gingers.

  • Inwestycja w sektor chemiczny. Grupa staje się właścicielem zakładów chemicznych POCH, największego w Polsce producenta odczynników chemicznych dla laboratoriów i produktów chemii specjalizowanej.

2004

  • Autostrada Wielkopolska SA kończy kolejny etap budowy A2. Autostrada Wielkopolska oddaje do użytku kolejny odcinek autostrady A2 do Nowego Tomyśla. Jest to najszybciej budowana autostrada w Europie (150 km w trzy lata).

2005

  • Inwestycja w spółkę Pekaes. Kulczyk Holding, za pośrednictwem spółki zależnej, inwestuje
    w Pekaes, wiodącego operatora logistycznego w Polsce.

2006

  • Holding poszukuje ropy i gazu. Kulczyk Holding inwestuje w Ophir Energy, spółkę zajmującą się poszukiwaniem oraz wydobyciem ropy i gazu na terenie Afryki. Sektor ropy naftowej
    i gazu staje się jednym ze strategicznych obszarów działania.

  • Polenergia wchodzi na rynek gazu. Spółka rozszerza ofertę o usługi dystrybucji gazu ziemnego - za pośrednictwem budowanej przez siebie infrastruktury sieciowej dostarcza gaz ziemny dla przemysłu.

2007

  • Reorganizacja grupy Kulczyk Holding. Powstaje międzynarodowa grupa inwestycyjna, działająca w najbardziej strategicznych sektorach gospodarki: ropa naftowa i gaz, surowce mineralne, produkcja energii, dystrybucja oraz handel energią i gazem, infrastruktura. Spółka, z siedzibą w Luksemburgu, przyjmie nazwę Kulczyk Investments. Na jej czele staje Dariusz Mioduski.

2008

  • Przygotowania do debiutu Kulczyk Oil Ventures. Po podziale Loon Energy Inc. na dwa odrębne podmioty powstaje spółka Kulczyk Oil Ventures, która w 2010 roku zadebiutuje na warszawskiej giełdzie.

  • Inwestycja w Aurelian Oil & Gas. Kulczyk Investments rozpoczyna zakrojone na szeroką skalę poszukiwania gazu ziemnego w Polsce, Rumunii, Bułgarii i na Słowacji.

  • Autostradą A2 do Niemiec. Autostrada Wielkopolska finalizuje negocjacje z Ministerstwem Infrastruktury dotyczące finansowania odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko.
    W 2011 roku Polska połączy się z europejską siecią autostrad.

2009

  • Rozpoczęcie budowy ostatniego odcinka autostrady A2. W czerwcu Autostrada Wielkopolska podpisuje z rządem i bankami umowy na budowę i eksploatację autostrady A2 na ocinku Nowy Tomyśl - Świecko. Nowa droga połączy Polskę z siecią autostrad europejskich jeszcze przed Euro 2012.

  • Przejęcie kontroli nad PEKAES. Kulczyk Holding zostaje właścicielem 58,42% akcji PEKAES, wiodącego operatora logistycznego, jedynej spółki z sektora notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

  • Kulczyk Holding jednym z głównych akcjonariuszy SABMiller. Po wniesieniu do Grupy Kapitałowej SABMiller pakietu 28,1% akcji Kompanii Piwowarskiej Kulczyk Holding zostaje właścicielem ok. 3,8% akcji drugiego na świecie producenta piwa.

2010

  • Jan Kulczyk najbogatszym Polakiem. Jan Kulczyk na pierwszym miejscu listy stu najbogatszych Polaków miesięcznika "Forbes". Jest również najwyżej uplasowanym Polakiem na liście najbogatszych ludzi świata.

  • Debiut giełdowy Kulczyk Oil Ventures. 25 maja Kulczyk Oil Ventures debiutuje na warszawskim parkiecie.

  • Powstanie CEED. Jan Kulczyk powołuje do życia "Central and Eastern Europe Development", inkubator myśli i inicjatyw, promujący osiągnięcia dziesięciu najmłodszych państw członkowskich Unii Europejskiej.

2011

  • Ophir debiutuje w Londynie. Ophir Energy, spółka poszukująca ropy i gazu w Afryce, przeprowadza udany debiut na głównym parkiecie London Stock Exchange. To już czwarta spółka z portfela Grupy Kulczyk notowana w Londynie.

  • A2, najdłuższa i najnowocześniejsza polska autostrada, łączy Polskę z siecią europejskich autostrad. 1 grudnia, na pół roku przed terminem, Autostrada Wielkopolska otwiera odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. Inwestycja o łącznej wartości prawie 6 mld zł jest największym projektem prowadzonym w Polsce w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego i jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Europie.

2012

  • Kulczyk Investments inwestuje w Nigerii. Grupa KI posiada 40 proc. udziałów w konsorcjum Neconde, które wygrywa przetarg na zakup koncesji wydobywczej w Delcie Nigru w Nigerii.

  • Otwarcie Ufficio Primo. Po gruntownej renowacji do użytku zostaje oddany najbardziej prestiżowy biurowiec w Polsce - Ufficio Primo.

2013

  • Kulczyk Holding jednym z największych prywatnych płatników podatku dochodowego
    w Polsce.
    Kulczyk Holding zajmuje 2. miejsce w rankingu największych płatników podatku CIT wśród polskich prywatnych przedsiębiorstw, opublikowanym przez Puls Biznesu.

  • Kulczyk Oil Ventures przejmuje Winstar Resources i zmienia nazwę na Serinus Energy. KOV przejmuje Winstar Resources, kanadyjską spółkę poszukiwawczo-wydobywczą posiadającą aktywa w Tunezji i Rumunii, a następnie zmienia nazwę na Serinus Energy.

2014

  • Sebastian Kulczyk przejmuje stery Kulczyk Investments. 1 stycznia, Sebastian Kulczyk staje na czele zarządu Kulczyk Investments, międzynarodowej grupy kapitałowej prowadzącej projekty inwestycyjne w ponad 30 krajach na 4 kontynentach.

  • Przejęcie kontroli nad CIECH. KI Chemistry, spółka Kulczyk Investments, nabywa w drodze wezwania kontrolny pakiet akcji grupy chemicznej Ciech, jednego z europejskich liderów na rynku sody i chemii organicznej.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (45)

dodaj komentarz
~jesh-ldn
oczywiscie Bankier.pl walna teraz ta lukrowaná - ofcjalnie tworzona historie...

bo ta prawdziwa jest tajemnica poliszynela jak to sie dostaje intratne koncesje I monopole od wladzy, a kolesie z odpowiednich sluzb czuwaja by ja wlasnie dostal ten a nie inny...

I wlasnie dlatego polska zdycha , ludzie wyjezdzaja a demografia
oczywiscie Bankier.pl walna teraz ta lukrowaná - ofcjalnie tworzona historie...

bo ta prawdziwa jest tajemnica poliszynela jak to sie dostaje intratne koncesje I monopole od wladzy, a kolesie z odpowiednich sluzb czuwaja by ja wlasnie dostal ten a nie inny...

I wlasnie dlatego polska zdycha , ludzie wyjezdzaja a demografia lezy I kwiczy jak zarzynana swinia...
~Stan
W Polsce byłoby dużo lepiej gdyby było stu a nie jeden Kulczyk i wam złośliwce byłoby lepiej też.
~Prażka
to bys dopiero goły chodził!
~TakaPrawda
Na sprzedaży TP SA wydymał każdego z nas. Sprzedał z siecią przesyłową (nignie więcej tak nie zrobiono) zamiast oddać sieć przesyłową samorządom. Co na wiele lat zmonopolizowało usługi i każdy z nas przez tego ch...ja płacił kosmiczne ceny najwyższe w Europie, za najgorszą usługę.
~Jan
Jeszcze jakieś wątpliwości co to za Pan?
~As
W 1981 roku (Rok stanu wojennego)założył firmę z zagranicznym kapitałem?
W 1988 roku Jan Kulczyk został autoryzowanym dilerem Volkswagena w Polsce. Trzy lata później zarobił 150 milionów ówczesnych złotych na kontrakcie z policją i Urzędem Ochrony Państwa, dostarczając tym instytucjom trzy tysiące samochodów?

Bez błogosławieństwa
W 1981 roku (Rok stanu wojennego)założył firmę z zagranicznym kapitałem?
W 1988 roku Jan Kulczyk został autoryzowanym dilerem Volkswagena w Polsce. Trzy lata później zarobił 150 milionów ówczesnych złotych na kontrakcie z policją i Urzędem Ochrony Państwa, dostarczając tym instytucjom trzy tysiące samochodów?

Bez błogosławieństwa partyjnych towarzyszy Kulczyk mògł co najwyżej sprzedawać ogòrki na rynku. Drugim takim koncesyjnym ,,farciarzem" jest Solorz.
~As
W 1981 roku (Rok stanu wojennego)założył firmę z zagranicznym kapitałem?
W 1988 roku Jan Kulczyk został autoryzowanym dilerem Volkswagena w Polsce. Trzy lata później zarobił 150 milionów ówczesnych złotych na kontrakcie z policją i Urzędem Ochrony Państwa, dostarczając tym instytucjom trzy tysiące samochodów?

Bez błogosławieństwa
W 1981 roku (Rok stanu wojennego)założył firmę z zagranicznym kapitałem?
W 1988 roku Jan Kulczyk został autoryzowanym dilerem Volkswagena w Polsce. Trzy lata później zarobił 150 milionów ówczesnych złotych na kontrakcie z policją i Urzędem Ochrony Państwa, dostarczając tym instytucjom trzy tysiące samochodów?

Bez błogosławieństwa partyjnych towarzyszy Kulczyk mògł co najwyżej sprzedawać ogòrki na rynku. Drugim takim koncesyjnym ,,farciarzem" jest Solorz.
~UB
powiem krotko mam nadzieje,ze kiedys nadejdzie czas,ze zlodziejje i zdrajcy beda na swoim miejscu!
~empire
Władza swoje a lud swoje,,,aby cokolwiek budować musiał najpierw .kupić od administrujących państwem np.akcje WARTY po 50 zł i zaraz sprzedać obcemu kapitałowi po ponad 200.Typowe pośrednictwo ze służbami tajnymi w tle.A kto ma dźwigać państwo - socjalistyczny dyrektor?Wszystkie demoludy to robiły.Jedne dla swoich,inne dla obcych.Władza swoje a lud swoje,,,aby cokolwiek budować musiał najpierw .kupić od administrujących państwem np.akcje WARTY po 50 zł i zaraz sprzedać obcemu kapitałowi po ponad 200.Typowe pośrednictwo ze służbami tajnymi w tle.A kto ma dźwigać państwo - socjalistyczny dyrektor?Wszystkie demoludy to robiły.Jedne dla swoich,inne dla obcych.Oczywiście 2 miejsce w rankingu płacących podatki to czysty pic.
~koleś7
jak Ci powiem to usiądziesz;;; nie za swoje 50 tylko za Twoje odłożone składki za auto na rezerwę wypłaty odszkodowania (coś w stylu Baksika), a pomagali mu nawet byli premierzy i nie tylko. Wiesz czym płacił?: np. radą nadzorczą ,ale płcił uczciwie i byli umoczeni na długie lata w kolejne prywatyzacje. Miał kanciasty łeb i co z jak Ci powiem to usiądziesz;;; nie za swoje 50 tylko za Twoje odłożone składki za auto na rezerwę wypłaty odszkodowania (coś w stylu Baksika), a pomagali mu nawet byli premierzy i nie tylko. Wiesz czym płacił?: np. radą nadzorczą ,ale płcił uczciwie i byli umoczeni na długie lata w kolejne prywatyzacje. Miał kanciasty łeb i co z tego,,, w końcu zaszkodziła skórka od banana. Ma jednak zasługi...bo popatrz .. dziś piwo jest tańsze od wody sodowej i chleba.

Powiązane: pknorlen

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki