W pierwszym półroczu 2019 roku nastąpił wzrost liczby ogłoszeń dla pracowników fizycznych o 43 proc. - wynika z najnowszych danych serwisu Pracuj.pl. Jednak mimo to nadal najchętniej poszukiwanymi specjalistami byli handlowcy i informatycy.


W 2019 zamieszczono zaledwie 1,4 proc. więcej ofert niż w analogicznym okresie rok temu - wynika z raportu Pracuj.pl "Rynek pracy specjalistów H1 2019. Kogo szukali pracodawcy?". – Pracodawcy chcą rekrutować nowych pracowników, ale mierzą się z szeregiem czynników wpływających na możliwość zatrudnienia nowych osób. Należą do nich m.in. zmieniające się prognozy dla gospodarki, malejąca baza specjalistów dostępnych na rynku, niskie bezrobocie, rosnące oczekiwania płacowe kadr, rynek pracownika w wybranych branżach i co za tym wszystkim idzie – mniejsza responsywność kandydatów. To wyzwania, które znamy na rynku od kilku lat, ale które też zyskują z roku na rok na intensywności – komentuje wyniki Rafał Nachyna, dyrektor zarządzający Pracuj.pl
Najczęściej szukano specjalistów od handlu i sprzedaży (29 proc.), obsługi klienta (22 proc.) IT (15 proc.) oraz finansów (13 proc.). Mimo że czołówka najczęściej wybieranych specjalizacji pozostaje od lat bez zmian, to można zauważyć 8-proc. spadek liczby ogłoszeń w kontekście handlowców. Jak wynika z raportu, może to być wynikiem ustawy o zakazie handlu w niedzielę oraz trudności z rekrutacją m.in. przez wyższe oczekiwania płacowe.
Odnotowano również znaczący wzrost ogłoszeń kierowanych do pracowników fizycznych. "Wynik ten potwierdza rosnące znaczenie tej grupy na rynku pracy – zwłaszcza w odniesieniu do wykwalifikowanych pracowników, m.in. osób posiadających uprawnienia do obsługi maszyn. Według badań Pracuj.pl aż 77% pracowników z tej grupy byłoby skłonnych zmienić pracę, jeśli otrzymaliby lepszą pensję. Takie postawy dodatkowo napędzają rywalizację o kadry" czytamy w komunikacie Pracuj.pl.
Najchętniej rekrutowały w ciągu pierwszych sześciu miesięcy firmy z branży bankowo/finansowej (10 proc.) oraz handlu detalicznego/B2C. Za pracą dla finansistów i w handlu, na trzecim miejscu znalazła się produkcja FMCG (8 proc,), następnie sprzedaż B2B oraz IT (6 proc.).
Weronika Szkwarek