Zazwyczaj oczekują one, że sieć podległych firm – nawet rozrzuconych po całym świecie – będzie finansowała służbowe samochody przy użyciu takich samych środków, często korzystając z usług tej samej, działającej na rynku globalnym, firmy flotowej.
Z obserwacji polskiego rynku jednoznacznie wynika, że firmy odchodzą od kupowania samochodów na własność – zarówno za gotówkę, jak i na kredyt – na rzecz leasingu i (coraz częściej) wynajmu długoterminowego. Kredyt jest zdecydowanie bardziej opłacalny w przypadku osób prywatnych. Przedsiębiorca, decydując się na taką formę zakupu firmowego parku pojazdów, musi być świadomy, że zaciągając kredyt obniża płynność finansową i zdolność kredytową swojej firmy. W dodatku jest to jednocześnie najdroższa i najbardziej czasochłonna forma zakupu pojazdu.
|
Wszystkim, którzy prowadzą działalność gospodarczą, zdecydowanie rekomendujemy leasing. Jeżeli mamy do czynienia z pojedynczymi pojazdami, najbardziej opłacalne jest finansowanie samochodów przy udziale środków z leasingu. Gdy w grę wchodzi więcej niż dziesięć aut, optymalnym rozwiązaniem jest full service leasing, czyli finansowanie pojazdów wraz z pakietem usług dodatkowych, takich jak ubezpieczenie, wymiana opon, serwisowanie, assistance itd.
Dlaczego leasing jest lepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa w przypadku finansowania floty? Po pierwsze – leasing zwiększa płynność środków obrotowych firmy, ponieważ finansowanie odbywa się ze środków obcych, a ponadto księgowany jest na kontach pozabilansowych, dzięki czemu nie zakłóca docelowej struktury kapitału firmy.
Drugim ważnym elementem, który stawia leasing ponad kredytem czy zakupem pojazdów za gotówkę, jest możliwość precyzyjnego i długoterminowego (na trzy-cztery lata) planowania budżetu na służbowe auta. Trzecim ważnym aspektem jest większa niż w przypadku kredytu elastyczność umów, między innymi w kwestii dostosowania warunków do indywidualnych oczekiwań leasingobiorcy. Innymi słowy: korzystając z tej usługi, klient ma do czynienia z produktem szytym na miarę jego potrzeb.
Zestawienie różnych form finansowania
Forma finansowania | Podatkowe koszty uzyskania przychodu – CIT | VAT odliczany przy zakupie pojazdu | Składka ubezpieczeniowa | Bilans |
Zakup za gotówkę | Amortyzacja | 60% ceny zakupu (nie więcej niż 6.000 zł) | Od wartości netto = cena zakupu netto i nieodliczalny VAT | W aktywach |
Zakup za środki z kredytu | Amortyzacja i odsetki od raty kredytu | 60% ceny zakupu (nie więcej niż 6.000 zł) | Od wartości netto = cena zakupu netto i nieodliczalny VAT | W aktywach |
Leasing finansowy | Amortyzacja i odsetki od raty leasingowej | 60% ceny zakupu (nie więcej niż 6.000 zł) | Od wartości netto = cena zakupu netto i nieodliczalny VAT | W aktywach |
Leasing operacyjny | Cała rata – część amortyzacyjna i odsetkowa | 60% raty leasingowej (nie więcej niż 6.000 zł) | Od wartości netto, czyli ceny zakupu netto | Nie wykazywane |
Różnice i zalety | Zależne od decyzji firmy w kwestii wykazywania kosztów | W leasingu operacyjnym – nieodliczalny VAT jest najmniejszy | W leasingu operacyjnym – najniższa składka ubezpieczenia | W leasingu operacyjnym – nie ma aut w bilansie i poprawiają się wskaźniki ROE |
Niewątpliwym atutem full service leasingu jest oszczędność czasu i wygoda. Wszystkie formalności związane z umową i jej wykonaniem leżą po stronie leasingodawcy, podobnie jak wszelkie kwestie związane z serwisem, wymianą opon, rejestracją samochodów, ubezpieczeniami czy częściami zamiennymi. W takiej sytuacji zmienia się także rola fleet managera, który przestaje być wyłącznie administratorem floty, a staje się strategiem, odpowiedzialnym za kreowanie polityki flotowej.
Leszek Pomorski
prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
prezes Zarządu ING Car Lease
» Jak zyskać na leasingu?
» Jak wybrać odpowiednią firmę leasingową
» Umowa leasingowa - to nie takie trudne