REKLAMA
ZAGŁOSUJ

FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej

2021-11-27 19:00
publikacja
2021-11-27 19:00
FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej
FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej
fot. Diana Grytsku / / Shutterstock

Nastolatkowie wiele czasu spędzają, korzystając z mediów społecznościowych, w których są bombardowani setkami zdjęć i postów przedstawiających nierealistyczne ideały piękna. Co trzecia dziewczyna (33 proc.) i co piąty chłopak (21 proc.) czują presję, by wyglądać lepiej – wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) rozpoczyna kampanię społeczną "Ciało nie określa", realizowaną pod hasłem "Moja wartość nie zależy od tego, jak wyglądam".

FDDS zwraca uwagę, że internet i media społecznościowe, czyli sfera, w której toczy się codzienne życie nastolatków, przekazują młodym ludziom konkretne wzorce urody. Ekspozycja na takie obrazy potrafi prowadzić do negatywnych przekonań o własnym wyglądzie, powodować niezadowolenie i przygnębienie. Nastolatkowie nie tylko zaczynają czuć się ze sobą gorzej, ale też odczuwają presję, żeby wyglądać tak jak osoby, które obserwują w sieci.

Z raportu opublikowanego przez Fundację wynika, że co trzecia nastolatka (33 proc.) i co piąty nastolatek (21 proc.), korzystając z mediów społecznościowych, czuje presję, żeby poprawić swój wygląd. Aż 43 proc. dziewcząt i 22 proc. chłopców stosuje filtry lub inne metody poprawiające wygląd na zdjęciu przed jego publikacją w internecie. 37 proc. nastolatków po opublikowaniu swojego zdjęcia lub filmiku stresuje się tym, jak zostanie ono ocenione.

43 proc. dziewcząt chciałoby na co dzień wyglądać tak jak na zdjęciach publikowanych w internecie (wśród chłopców ten odsetek sięga 27 proc.). Co trzeci nastolatek chciałoby wyglądać tak jak osoby z sieci, których profile śledzi. Co piąta osoba (20 proc.) uważa, że z powodu wyglądu ma małe szanse na popularność w sieci. 30 proc. nastolatków doświadcza w sieci hejtu z powodu wyglądu, a 9 proc. nienawidzi swojego ciała.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała kampanię społeczną, której celem jest promocja – głównie wśród nastolatków – neutralnej perspektywy wobec ciała, która koncentruje się na idei, że samoocena i szczęście nie zależą od wyglądu, lecz raczej wygląd jest tylko jednym z aspektów tożsamości, co do którego można pozostać neutralnym.

"Chodzi o to, aby być mniej skoncentrowanym na ciele, a bardziej skupiać się na tym, co dzięki ciału możemy osiągnąć. Kampania zwraca też uwagę na hejt w sieci dotyczący wyglądu i urody" – wskazuje FDDS.

Kampania "Ciało nie określa" realizowana jest przez FDDS, a głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange, partnerem jest także firma Snowdog. Realizację kampanii w sieci wspierają Meta i TikTok. Działanie współfinasowane jest przez Unię Europejską z instrumentu "Łącząc Europę".

Badanie "Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków" zrealizowane zostały na zlecenie FDDS przez Annę Buchner i Marię Wierzbicką-Tarkowską z grupy badawczo-projektowej Ciekawość. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI wśród dzieci i młodzieży w wieku 13-17 lat (N=600).(PAP)

Autorka: Olga Zakolska

ozk/ joz/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zdrowie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki