REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej

2021-11-27 19:00
publikacja
2021-11-27 19:00

Nastolatkowie wiele czasu spędzają, korzystając z mediów społecznościowych, w których są bombardowani setkami zdjęć i postów przedstawiających nierealistyczne ideały piękna. Co trzecia dziewczyna (33 proc.) i co piąty chłopak (21 proc.) czują presję, by wyglądać lepiej – wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej
FDDS: co trzecia dziewczyna i co piąty chłopak czują presję, by wyglądać lepiej
fot. Diana Grytsku / / Shutterstock

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) rozpoczyna kampanię społeczną "Ciało nie określa", realizowaną pod hasłem "Moja wartość nie zależy od tego, jak wyglądam".

FDDS zwraca uwagę, że internet i media społecznościowe, czyli sfera, w której toczy się codzienne życie nastolatków, przekazują młodym ludziom konkretne wzorce urody. Ekspozycja na takie obrazy potrafi prowadzić do negatywnych przekonań o własnym wyglądzie, powodować niezadowolenie i przygnębienie. Nastolatkowie nie tylko zaczynają czuć się ze sobą gorzej, ale też odczuwają presję, żeby wyglądać tak jak osoby, które obserwują w sieci.

Z raportu opublikowanego przez Fundację wynika, że co trzecia nastolatka (33 proc.) i co piąty nastolatek (21 proc.), korzystając z mediów społecznościowych, czuje presję, żeby poprawić swój wygląd. Aż 43 proc. dziewcząt i 22 proc. chłopców stosuje filtry lub inne metody poprawiające wygląd na zdjęciu przed jego publikacją w internecie. 37 proc. nastolatków po opublikowaniu swojego zdjęcia lub filmiku stresuje się tym, jak zostanie ono ocenione.

43 proc. dziewcząt chciałoby na co dzień wyglądać tak jak na zdjęciach publikowanych w internecie (wśród chłopców ten odsetek sięga 27 proc.). Co trzeci nastolatek chciałoby wyglądać tak jak osoby z sieci, których profile śledzi. Co piąta osoba (20 proc.) uważa, że z powodu wyglądu ma małe szanse na popularność w sieci. 30 proc. nastolatków doświadcza w sieci hejtu z powodu wyglądu, a 9 proc. nienawidzi swojego ciała.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała kampanię społeczną, której celem jest promocja – głównie wśród nastolatków – neutralnej perspektywy wobec ciała, która koncentruje się na idei, że samoocena i szczęście nie zależą od wyglądu, lecz raczej wygląd jest tylko jednym z aspektów tożsamości, co do którego można pozostać neutralnym.

"Chodzi o to, aby być mniej skoncentrowanym na ciele, a bardziej skupiać się na tym, co dzięki ciału możemy osiągnąć. Kampania zwraca też uwagę na hejt w sieci dotyczący wyglądu i urody" – wskazuje FDDS.

Kampania "Ciało nie określa" realizowana jest przez FDDS, a głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange, partnerem jest także firma Snowdog. Realizację kampanii w sieci wspierają Meta i TikTok. Działanie współfinasowane jest przez Unię Europejską z instrumentu "Łącząc Europę".

Badanie "Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków" zrealizowane zostały na zlecenie FDDS przez Annę Buchner i Marię Wierzbicką-Tarkowską z grupy badawczo-projektowej Ciekawość. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI wśród dzieci i młodzieży w wieku 13-17 lat (N=600).(PAP)

Autorka: Olga Zakolska

ozk/ joz/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zdrowie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki