REKLAMA

Makro zamknęło cztery hale. Bez pracy blisko 400 pracowników

2025-06-30 10:04, akt.2025-10-02 10:59
publikacja
2025-06-30 10:04
aktualizacja
2025-10-02 10:59

Makro Cash and Carry Polska zamknęło cztery hale w Polsce – w Zabrzu, Rybniku, Toruniu i Słupsku. Działały do końca września 2025 roku. W związku z tą decyzją pracę straciło około 400 osób – podaje Gazeta.pl.

Makro zamknęło cztery hale. Bez pracy blisko 400 pracowników
Makro zamknęło cztery hale. Bez pracy blisko 400 pracowników
fot. Grzegorz Kozakiewicz / / FORUM

30 września 2025 r. zostały zamknięte hale sprzedażowe Makro Cash and Carry w Zabrzu, Rybniku, Toruniu i Słupsku. Według ich właściciela powodem ich zamknięcia była transformacja strategiczna, mającej na celu koncentrację na sektorze HoReCa oraz rozwój rozwiązań cyfrowych. Klienci zamykanych placówek będą obsługiwani w systemie dostaw Makro lub poprzez inne pobliskie hale.

Winne wysokie koszty i upadające małe sklepy

W komunikacie spółki, opublikowanym w czerwcu, poinformowano, że decyzja o zmniejszeniu sieci jest odpowiedzią na rosnące koszty i wysoki poziom inflacji operacyjnej.

W ostatnim roku obrotowym zakończonym 30 września 2024 r. Makro zanotowało stratę netto w wysokości 250 mln zł, a łączna skumulowana strata bilansowa wyniosła 444,5 mln zł. To głównie efekt spadku popytu w sektorze HoReCa oraz wzrostu kosztów operacyjnych, w tym pracy i energii.

Związkowcy nie kryją żalu

Swojego rozgoryczenia z powodu zamknięcia hal nie kryją związkowcy działający w tej sieci.. 

- Z ogromnym smutkiem informujemy, że cztery hale Makro właśnie zakończyły swoją działalność. Zdjęcia pustych półek i magazynów najlepiej oddają to, co dziś czujemy – żal, pustkę i smutek. To nie tylko koniec miejsca pracy dla wielu osób, ale także koniec ważnego etapu dla naszych społeczności lokalnych - napisali na swoim profilu w social mediach przedstawiciele Organizacji Zakładowej NSZZ Solidarność w Makro Cash and Carry Polska S.A.

W planach dalsze inwestycje

Mimo strat firma liczy na poprawę sytuacji rynkowej i zakłada, że zmiany przyniosą długofalowe korzyści dzięki zwiększeniu efektywności i lepszemu dopasowaniu do oczekiwań profesjonalnych klientów. Planuje kontynuować inwestycje w rozwój usług hurtowych, logistykę oraz narzędzia cyfrowe.

W 2024 roku spółka osiągnęła przychód w wysokości 6.9 mld zł oraz stratę netto w wysokości 250 mln zł, co stanowi spadek wyniku w porównaniu do roku poprzedniego o 142 mln zł.
Przeciętne zatrudnienie w tym okresie wyniosło 4320 osób i było mniejsze o 55 osób rdr. Jeszcze w 2022 roku spółka zatrudniała 4469 osób, czyli w 2 lata ubyło 150 etatów. 

KW

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (19)

dodaj komentarz
monuz
w miejscu rozebranych hal posiać pietruszkę, podobno grożą nam braki bo pepiki złe nasiona nam sprzedały
sajetan
Ich model działalności zawsze wydawał mi się dziwny (karty MACRO tylko dla prowadzących działalność - czyli sami ograniczali sobie pulę klientów). Jeszcze ze 20-30 lat temu, gdy była masa drobnych sklepikarzy po miastach miasteczkach i wioseczkach, to jeszcze to jakoś miało sens. Ale w czasach ekspansji i hegemonii sieci dyskontów,Ich model działalności zawsze wydawał mi się dziwny (karty MACRO tylko dla prowadzących działalność - czyli sami ograniczali sobie pulę klientów). Jeszcze ze 20-30 lat temu, gdy była masa drobnych sklepikarzy po miastach miasteczkach i wioseczkach, to jeszcze to jakoś miało sens. Ale w czasach ekspansji i hegemonii sieci dyskontów, gdy sklepiki osiedlowe polikwidowały się prawie co do jednego - jaki sens miało ograniczanie puli klientów, tylko do prowadzących działalność ? O ile rozumiem, że ich targetem był hurt, to dlaczego nie otwarli się na innych klientów chcących kupować hurtowo ?
zenonn
Na początku mieli sens. Tłumy starały się podłączyć do koszyka.
Po pojawieniu się Real, Auchan , makro przestało być konkurencyjne dla detalu.
Każdy komu była potrzebna mógł wyrobić kartę.
W ostatnim czasie w halach wiał wiatr, klientów nie było.
Selgros tego samego właściciela długo nie pociągnie.
zenonn odpowiada zenonn
Selgros pierwszy raz zanotował stratę w Polsce. Makro także jest pod kreską. A Eurocash z coraz mniejszymi zyskami. Hurtownie cash&carry tracą klientów i muszą szukać nowych ścieżek rozwoju.
tomitomi
... no i dobrze ! - niech se ludziska odpoczną !
p-o co tyle robić i robić ??
praca jak sejmie - odpoczynek i luzik .
zenonn
Związkowcy jęczą?
Czterodniowy tydzień pracy chcieli.
Teraz już nie muszą się męczyć z kierownikiem.
mantykora
Właścicielem sieci hurtowni Makro Cash & Carry jest Grupa Metro (METRO AG). W Polsce, hurtownie Makro są częścią METRO AG, które jest jednym z największych na świecie koncernów handlowych.
Dla jasności:
Grupa Metro (METRO AG): jest właścicielem Makro Cash & Carry.
W Polsce, Makro to marka, pod którą METRO AG prowadzi
Właścicielem sieci hurtowni Makro Cash & Carry jest Grupa Metro (METRO AG). W Polsce, hurtownie Makro są częścią METRO AG, które jest jednym z największych na świecie koncernów handlowych.
Dla jasności:
Grupa Metro (METRO AG): jest właścicielem Makro Cash & Carry.
W Polsce, Makro to marka, pod którą METRO AG prowadzi działalność hurtową.
METRO AG to niemiecka firma, a Makro ma swoje korzenie w Holandii.
zenonn
https://www.franczyzawhandlu.pl/dostawcy-dla-handlu/makro-selgros-i-eurocash-lawionow-traca-klientow-jaki-maja-plan-na-wyjscie-z-kryzysu-2527908
karbinadel
Widzą, że w Polsce wkrótce zapanuje narodowy socjalizm na całego, więc się ewakuują
bha
Co się dziwić drożyzna cenowa i % z roku na ro staje się praktycznie na całym rynku coraz mocniej kosmiczna i idzie co roku w Górę nawet ta statystyczna!.Niestety większość % tzw. Konsumentów od dekad w ogromie zawodów na rynku i w gospodarce Wielkich kokosów zarobkowych i dochodowych raczej nie osiąga, więc i coraz częściej przekłada Co się dziwić drożyzna cenowa i % z roku na ro staje się praktycznie na całym rynku coraz mocniej kosmiczna i idzie co roku w Górę nawet ta statystyczna!.Niestety większość % tzw. Konsumentów od dekad w ogromie zawodów na rynku i w gospodarce Wielkich kokosów zarobkowych i dochodowych raczej nie osiąga, więc i coraz częściej przekłada się to na dochody obroty i Zyski wielu firm. Więc i one szukają coraz mocniej oszczędności, tną etaty koszty nie tylko pracy lub zwijają coraz szerzej z rynku żagle. Ta coraz większa z roku na rok sumując się nie tylko w detalu cenowa i % drożyzna odbiją się coraz szerszym negatywnym,, echem'' i dotyka finansowo coraz więcej i więcej coraz szerzej i szerzej coraz większą ilość budżetów i to nie tylko tych domowych!!!!!.

Powiązane: Fala zwolnień grupowych w Polsce

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki