REKLAMA

Dezinformacja w Ameryce Łacińskiej. Rosja wykorzystuje influencerów

2023-11-07 20:11
publikacja
2023-11-07 20:11

Rosja prowadzi i finansuje kampanię dezinformacyjną w krajach Ameryki Łacińskiej, nastawioną na podważanie poparcia dla Ukrainy i promowanie antyamerykańskich i antynatowskich narracji - poinformował we wtorek w komunikacie Departament Stanu USA. Rosja ma przy tym posługiwać się lokalnymi mediami i influencerami.

Dezinformacja w Ameryce Łacińskiej. Rosja wykorzystuje influencerów
Dezinformacja w Ameryce Łacińskiej. Rosja wykorzystuje influencerów
fot. ErenMotion / / Shutterstock

Departament Stanu zauważa, że rosyjskie władze finansują kampanię dezinformacyjną w całej Ameryce Łacińskiej, a w swojej kampanii wykorzystują rozwinięte kontakty w latynoskich mediach.

Według amerykańskiego resortu spraw zagranicznych kampania jest prowadzona w większości państw Ameryki Łacińskiej, od Argentyny po Meksyk, a jej celem jest "tłoczenie propagandy" za pomocą mediów lokalnych, tak by podważać poparcie dla Ukrainy oraz "propagować antyamerykańskie treści i antynatowskie nastroje".

W skoordynowaną akcję zaangażowane mają być trzy powiązane z Kremlem firmy - Social Design Agency (SDA), Instytut Rozwoju Internetu i struktura z dużym doświadczeniem w prowadzeniu kampanii wpływów. Przemycają do mediów zmanipulowane lub fałszywe informacje i narracje.

Jedną z promowanych narracji jest przedstawianie Rosji jako "czempiona przeciwko neokolonializmowi", mimo zaangażowania Rosji w imperialną wojnę przeciwko Ukrainie i rabunkową eksploatację zasobów naturalnych Afryki.

Według Waszyngtonu, kampania Kremla ma wykorzystywać starannie hołubioną i zorganizowaną grupę dziennikarzy w jednym z krajów - prawdopodobnie Chile - posiadającą przedstawicieli z innych krajów. Grupa ta ma otrzymywać od zespołu w Rosji treści, które po odpowiedniej redakcji miałyby trafiać do lokalnych mediów. W ten sposób propagowanie rosyjskich narracji ma wydawać się bardziej naturalne i organiczne.

Jednym z głównych organizatorów akcji jest prokremlowski dziennikarz Oleg Jasinski, który "utrzymuje i wykorzystuje szeroką sieć hiszpańsko- i portugalskojęzycznych dziennikarzy i mediów", którym sufluje treści. Głównymi współpracownikami Kremla mają być mająca siedzibę w Ekwadorze agencja Pressenza i chilijski portal El Ciudadano, ale - jak odnotowuje Departament Stanu - "grupa ma do dyspozycji szerszą sieć zasobów medialnych w celu dalszego wzmacniania informacji".

Z Waszyngtonu Oskar Górzyński

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rosja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki