REKLAMA

Czeski problem PKP Cargo

Adam Torchała2016-05-25 15:30redaktor Bankier.pl
publikacja
2016-05-25 15:30

Finansowe problemy czeskich kopalni to nie tylko problem naszych południowych sąsiadów. Na plajcie OKD ucierpi także PKP Cargo.

Czeski problem PKP Cargo
Czeski problem PKP Cargo
/ PKP

Należące do notowanego na GPW New World Resources (NWR) Kopalnie Ostrawsko-Karwińskie (z czeskiego Ostravsko-karvinské doly - OKD) to jedyny producent węgla kamiennego w Czechach. Rocznie wydobywa ona 8 mln ton węgla. To niewiele mniej niż rodzima Bogdanka. Dla porównania w całej Polsce w 2015 roku wydobyto niecałe 75 mln ton

Bessa na rynku węgla mocno uderzyła jednak w spółkę. Przedstawiciele NWR do ratowania płynności OKD próbowali nakłonić stronę rządową. Ich głównym argumentem były koszty społeczne. Ewentualne bankructwo spółki pozostawiłoby bez pracy 13 000 górników i 8 000 powiązanych pracowników. Przedstawiciele czeskiego rządu nie dali się jednak wciągnąć w ratowanie górniczego biznesu za wszelką cenę. W konsekwencji 4 maja pojawił się wniosek o ogłoszenie upadłości OKD. Kilka dni później czeski sąd dopełnił formalności.

Wielkie zakupy PKP Cargo

Problemy czeskiego giganta węglowego nie są obojętne pewnej polskiej spółce Skarbu Państwa. Węgiel wydobywany przez OKD transportuje AWT, którego 80% akcji pod koniec 2014 roku nabyło PKP Cargo. Transakcja kosztowała polską spółkę 445 mln zł.

fot. / / Materiały dla mediów

- To historyczny moment dla PKP Cargo i całej Grupy PKP, a jednocześnie jedna z największych transakcji zakupu firmy zagranicznej przez spółkę z Polski w ostatnich latach - mówił wówczas Adam Purwin, ówczesny prezes PKP Cargo. - Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP Cargo w Europie Środkowej. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku, a obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów - dodawał.

Co leży na szali?

Rzeczywiście, początkowo AWT wnosiła wartość dodaną do grupy. W 2015 roku spółka zarobiła 19 mln zł, co było istotną częścią zysku całej grupy (60%). Teraz jednak się sytuacja powoli zmienia. W I kwartale w Czechach grupa zanotowała już stratę. A przecież sprawa OKD tempa nabrała dopiero w II kwartale. Wartość należności OKD względem AWT na dzień złożenia wniosku o upadłość wynosiła około 17,6 milionów euro. Zagrożony jest także sam długoterminowy kontrakt, ponieważ jednym ze scenariuszy jest kompletne wstrzymanie prac w OKD, a więc i zawieszenie wydobycia węgla. Według przedstawicieli czeskiego rządu pieniędzy w spółce starczy do końca czerwca.

fot. / / Bankier.pl

Póki co wydobycia jednak nie zawieszono. Obowiązuje także kontrakt pomiędzy OKD i AWT. Aby uniknąć nieterminowego regulowania należności wdrożona została procedura polegająca na dokonywaniu przedpłat przez górniczą spółkę. PKP Cargo jest jednak świadome, że w kolejnych kwartałach wydobycie może spadać.

- W kolejnych kwartałach br. możemy natomiast spodziewać się zmniejszenia wydobycia węgla kamiennego, ze względu na zamykanie kopalń OKD należących do New World Resources Plc w związku z niską rentownością tych kopalń i koniecznością restrukturyzacji spółki - informuje w raporcie kwartalnym PKP Cargo.

Czeskie nadzieje i polskie problemy

W grupie już wcześniej podjęto próby jeszcze mocniejszej dywersyfikacji działalności AWT. Spółka w ciągu ostatnich 12 miesięcy podpisała m.in. kontrakty w branży chemicznej, rolnej czy hutniczej. Jest także znaczącym graczem na rynku przewozów części dla producentów samochodów. Ostatnio pojawiły się także plotki o zainteresowaniu kupnem OKD ze strony czeskiego miliardera Pawła Tykacza, które sprawiły, że kurs PKP Cargo we wtorek i środę wyraźnie odbijał od dna. 

Przychody wg krajów w I kwartale 2016 roku (w mln PLN)
Polska 701,70
Czechy 176,20
Niemcy 37,10
Słowacja 15,00
Cypr 7,80
Pozostałe kraje 76,30
Razem 1014,00
Źródło: Sprawozdanie finansowe PKP Cargo za I kwartał 2016 roku

Polskim władzom to jednak nie wystarcza. Prawo i Sprawiedliwość zapowiedziało audyt, który ma sprawdzić zasadność zakupu udziałów w AWT. Dodatkowo PKP Cargo ma problemy nie tylko na czeskim rynku. I kwartał okazał się słaby także w Polsce. Jednostkowo PKP Cargo zanotowało 58 mln zł straty. To więc polski rynek był głównym ciężarem dla całej grupy (66 mln zł straty). Nad spółką wisi dodatkowo widmo strajku. Najbliższe miesiące mogą być więc tym bardziej istotne dla przyszłości PKP Cargo.

Konferencja WallStreet 20

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zaprasza na dwudziestą, jubileuszową konferencję WallStreet - największe spotkanie inwestorów indywidualnych w Polsce.

Gościem specjalnym konferencji będzie Dariusz Miłek, założyciel oraz prezes CCC SA. Na konferencji wystąpią także: Joe DiNapoli - światowej sławy trader, prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – prezes Giełdy Papierów Wartościowych, Wojciech Białek - główny analityk CDM Pekao SA, Sebastian Buczek - Prezes Zarządu Quercus TFI S.A., Grzegorz Zalewski - Dom Maklerski BOŚ S.A.

Dowiedz się więcej na temat konferencji oraz możliwości uczestnictwa w niej.

Bankier.pl jest głównym partnerem medialnym konferencji.

Źródło:
Adam Torchała
Adam Torchała
redaktor Bankier.pl

Redaktor zajmujący się rynkami kapitałowymi. Zdobywca tytułu Herosa Rynku Kapitałowego 2018 przyznanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Swoją uwagę skupia głównie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, gdzie trzyma rękę na pulsie nie tylko całego rynku, ale także poszczególnych spółek. Z uwagą śledzi również ogólnogospodarcze wydarzenia w kraju i poza jego granicami.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
~Bierutnik
Wartość należności OKD względem AWT - chyba nie należności a zobowiązania, bo w końcu OKD wisi kasę AWT!? Kto pisze takie bzdury?
~leon
Bankier.pl-to niemiecki Portal RAS ,Pan Torchala nagania na spadki DB
Niemieckie Koleje przejma za pol cena PKP CARGO
~Illuminator
Pozamiatałeś leon. Teraz wszystko jest jasne!
~Wielblad13
bardzo płytkie te komentarze...
PKP Cargo jest zarządzane przez polityków i przy każdej zmianie władzy jest to bardzo widoczne na wynikach spółki... czy kiedyś politycy zmądrzeją i uda im się przeprowadzić delikatną zmianę w tej spółce ? głęboko w to wątpię...
skąd się biorą te negatywne opinie o związkowcach w Cargo ? owszem
bardzo płytkie te komentarze...
PKP Cargo jest zarządzane przez polityków i przy każdej zmianie władzy jest to bardzo widoczne na wynikach spółki... czy kiedyś politycy zmądrzeją i uda im się przeprowadzić delikatną zmianę w tej spółce ? głęboko w to wątpię...
skąd się biorą te negatywne opinie o związkowcach w Cargo ? owszem w tamtym roku próbowali wywalczyć dla załogi wyższe podwyżki ale wówczas nie było problemów w spółce !!! Cargo przejęło AWT trwały rozmowy na przejęcie Polmiedzi i Koltransu spółka zamówiła także lokomotywy dwusystemowe za blisko pół miliarda !!! w ramach PDO odeszło jak dobrze pamiętam ok 4 tyś ludzi !!! dlaczego w takich warunkach załoga nie miałaby dostać wyższej podwyżki ? zarząd dał chyba coś koło 110 zł a związki chciały 250 zł ... ale proszę zauważyć że gdy pojawiły się kłopoty spółki to nagle owe związki przestały naciskać !!! przestano straszyć strajkiem przestano żądać podwyżki !!! wiem że te związki wcale nie są takie dobre i jest ich od groma w spółce ale już wielokrotnie udowodniły że w czasie kryzysu zachowują się bardzo racjonalnie i pomagają wyjść spółce z tarapatów...
najbliższe kwartały to będzie wg mnie dość szybki proces odzyskiwania rynku przez spółkę do tego przejęcie Koltransu (i chyba z tego powodu są te wzrosty... taka to giełda niestety) następnym ruchem mogłoby być przejęcie czeskiego odpowiednika Koltransu (sprzyja temu polityka wzmacniania polskich spółek) jestem pewien że taka grupa w najbliższym czasie(oczywiście lata nie miesiące) jest w stanie wypracować ok miliarda zysku netto !!! co przy dzisiejszym kursie oznacza niezłe wzrosty ;)
~jo44
cargo ma być tanie , tak tanie żeby db (nie bank!) mogły przejąć za grosze największego w ue operatora kolejowego. .. tak gra jest o to właśnie. przekupne kodowce nie grają do naszej bramki, więc sprywatyzowali a teraz cdn...
za zdradę w miedzywojniu był prosty wyrok: śmierc lub skrucha zawczasu...
~jo44
przekupne kodowce -grają do naszej bramki.ot. supplement wieczorny
~Ferrycy
Jaką karę w międzywojniu stosowano za płatne trollowanie?
~Che
cargo zaczęlo zwyżkować to trza dolać więcej szamba.
Kto finansuje tych śmieciarzy żeby obrzydzali wszystko co się dzieje w tym kraju???
~analityk
Inwestycje fachowców z PO: PKP w AWD, Lotos w Norwegii, PKO BP na Ukrainie, KGHM w Kandzie i Chile, Tauronu w Stalową Wolę, JSW w Szczygłowice. Wspólny mianownik-wtopa. Nieudacznicy czy złodzieje?

Powiązane: Czechy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki