Finansowe problemy czeskich kopalni to nie tylko problem naszych południowych sąsiadów. Na plajcie OKD ucierpi także PKP Cargo.


Należące do notowanego na GPW New World Resources (NWR) Kopalnie Ostrawsko-Karwińskie (z czeskiego Ostravsko-karvinské doly - OKD) to jedyny producent węgla kamiennego w Czechach. Rocznie wydobywa ona 8 mln ton węgla. To niewiele mniej niż rodzima Bogdanka. Dla porównania w całej Polsce w 2015 roku wydobyto niecałe 75 mln ton.
Bessa na rynku węgla mocno uderzyła jednak w spółkę. Przedstawiciele NWR do ratowania płynności OKD próbowali nakłonić stronę rządową. Ich głównym argumentem były koszty społeczne. Ewentualne bankructwo spółki pozostawiłoby bez pracy 13 000 górników i 8 000 powiązanych pracowników. Przedstawiciele czeskiego rządu nie dali się jednak wciągnąć w ratowanie górniczego biznesu za wszelką cenę. W konsekwencji 4 maja pojawił się wniosek o ogłoszenie upadłości OKD. Kilka dni później czeski sąd dopełnił formalności.
Wielkie zakupy PKP Cargo
Problemy czeskiego giganta węglowego nie są obojętne pewnej polskiej spółce Skarbu Państwa. Węgiel wydobywany przez OKD transportuje AWT, którego 80% akcji pod koniec 2014 roku nabyło PKP Cargo. Transakcja kosztowała polską spółkę 445 mln zł.


- To historyczny moment dla PKP Cargo i całej Grupy PKP, a jednocześnie jedna z największych transakcji zakupu firmy zagranicznej przez spółkę z Polski w ostatnich latach - mówił wówczas Adam Purwin, ówczesny prezes PKP Cargo. - Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP Cargo w Europie Środkowej. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku, a obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów - dodawał.
Co leży na szali?
Rzeczywiście, początkowo AWT wnosiła wartość dodaną do grupy. W 2015 roku spółka zarobiła 19 mln zł, co było istotną częścią zysku całej grupy (60%). Teraz jednak się sytuacja powoli zmienia. W I kwartale w Czechach grupa zanotowała już stratę. A przecież sprawa OKD tempa nabrała dopiero w II kwartale. Wartość należności OKD względem AWT na dzień złożenia wniosku o upadłość wynosiła około 17,6 milionów euro. Zagrożony jest także sam długoterminowy kontrakt, ponieważ jednym ze scenariuszy jest kompletne wstrzymanie prac w OKD, a więc i zawieszenie wydobycia węgla. Według przedstawicieli czeskiego rządu pieniędzy w spółce starczy do końca czerwca.
Póki co wydobycia jednak nie zawieszono. Obowiązuje także kontrakt pomiędzy OKD i AWT. Aby uniknąć nieterminowego regulowania należności wdrożona została procedura polegająca na dokonywaniu przedpłat przez górniczą spółkę. PKP Cargo jest jednak świadome, że w kolejnych kwartałach wydobycie może spadać.
- W kolejnych kwartałach br. możemy natomiast spodziewać się zmniejszenia wydobycia węgla kamiennego, ze względu na zamykanie kopalń OKD należących do New World Resources Plc w związku z niską rentownością tych kopalń i koniecznością restrukturyzacji spółki - informuje w raporcie kwartalnym PKP Cargo.
Czeskie nadzieje i polskie problemy
W grupie już wcześniej podjęto próby jeszcze mocniejszej dywersyfikacji działalności AWT. Spółka w ciągu ostatnich 12 miesięcy podpisała m.in. kontrakty w branży chemicznej, rolnej czy hutniczej. Jest także znaczącym graczem na rynku przewozów części dla producentów samochodów. Ostatnio pojawiły się także plotki o zainteresowaniu kupnem OKD ze strony czeskiego miliardera Pawła Tykacza, które sprawiły, że kurs PKP Cargo we wtorek i środę wyraźnie odbijał od dna.
Przychody wg krajów w I kwartale 2016 roku (w mln PLN) | |
---|---|
Polska | 701,70 |
Czechy | 176,20 |
Niemcy | 37,10 |
Słowacja | 15,00 |
Cypr | 7,80 |
Pozostałe kraje | 76,30 |
Razem | 1014,00 |
Źródło: Sprawozdanie finansowe PKP Cargo za I kwartał 2016 roku |
Polskim władzom to jednak nie wystarcza. Prawo i Sprawiedliwość zapowiedziało audyt, który ma sprawdzić zasadność zakupu udziałów w AWT. Dodatkowo PKP Cargo ma problemy nie tylko na czeskim rynku. I kwartał okazał się słaby także w Polsce. Jednostkowo PKP Cargo zanotowało 58 mln zł straty. To więc polski rynek był głównym ciężarem dla całej grupy (66 mln zł straty). Nad spółką wisi dodatkowo widmo strajku. Najbliższe miesiące mogą być więc tym bardziej istotne dla przyszłości PKP Cargo.
Konferencja WallStreet 20
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zaprasza na dwudziestą, jubileuszową konferencję WallStreet - największe spotkanie inwestorów indywidualnych w Polsce.
Gościem specjalnym konferencji będzie Dariusz Miłek, założyciel oraz prezes CCC SA. Na konferencji wystąpią także: Joe DiNapoli - światowej sławy trader, prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – prezes Giełdy Papierów Wartościowych, Wojciech Białek - główny analityk CDM Pekao SA, Sebastian Buczek - Prezes Zarządu Quercus TFI S.A., Grzegorz Zalewski - Dom Maklerski BOŚ S.A.
Dowiedz się więcej na temat konferencji oraz możliwości uczestnictwa w niej.
Bankier.pl jest głównym partnerem medialnym konferencji.