
Ile wart jest Onet?
Niewątpliwie wycena portalu na poziomie 1,27 mld zł w niepewnych czasach na rynku to sukces sprzedającego. - Cena za Onet mimo wszystko mnie zaskoczyła wskaźnikowo jest dość drogo - potwierdza Wojciech Przyłęcki z inkubatora InQbe. Rynek po raz pierwszy od lat się skurczył, rentowność też się raczej nie zwiększy. RAS zapłacił premię za lidera i musi mieć dobry pomysł na synergię w grupie. W przeciwnym razie inwestycja w Onet będzie się zwracała bardzo długo - dodaje ekspert. Wątpliwości nie powinien mieć TVN. Spółka odzyskuje miliard złotych przeznaczony na spłatę długów i zachowa 25% w spółce.
Walka o Megapanel
Serwisy Grupy Ringier Axel Springer odwiedziło w lutym 5,2 mln użytkowników, co pozwoliło uplasować się na 14. miejscu rankingu Megapanel PBI/Gemius. Przejęcie serwisu Onet zapewni niemieckiemu koncernowi awans do czołówki polskiego internetu. Grupa ma szansę konkurować z takimi liderami jak: Google, Youtube czy Facebook. Nie jest tajemnicą, że w Polsce pozycja w Megapanelu ma istotny wpływ na decyzje reklamodawców. - Axel - jednym ruchem będzie numerem jeden w polskim internecie dywersyfikując źródła przychodów i przesuwając ich źródło w stronę przyszłościowej, cyfrowej dystrybucji treści - komentuje Wojciech Przyłęcki.
Czy uda się osiągnąć synergię?
Koncern Ringier Axel Springer (RAS) znany jest w Polsce głównie z tytułów prasy drukowanej, takich jak: "Newsweek", "Forbes", "Fakt" czy "Przegląd sportowy". Działalność online była do tej pory w cieniu grupy, mimo że w jej portfolio znajduje się ponad 20 serwisów internetowych. Wśród nich znajdują się portale informacyjne, serwisy sportowe, lifestyle'owe, motoryzacyjne, komputerowe i e-commerce. Zakup największego portalu w Polsce pozwoli osiągnąć synergię między poszczególnymi witrynami grupy a projektami Onetu. - Oprócz dużych możliwości cross promocji, RAS chcąc w dalszym ciągu się rozwijać, musiał zwiększać swój zasięg, a bez Onetu byłoby to stosunkowo trudne. Nowy właściciel liczy zapewne na dynamiczny rozwój poszczególnych vortali oraz systematyczne zwiększanie zasięgu poszczególnych tytułów prasowych będących w jego portfelu - komentuje Marcin Dolata z funduszu zalążkowego Speedup Group.
Dzieje się na rynku
W kontekście sprzedaży Onetu warto przypomnieć, że to nie jedyna transakcja, która ostatnio miała miejsce na polskim rynku internetowym. Pod koniec roku 2011 Grupa Allegro podpisała umowę na zakup 90% udziałów sklepu internetowego Agito.pl. Kilka miesięcy wcześniej Wirtualna Polska sprzedała serwis Bliscy.pl właścicielom platformy MyHeritage.com. Ciekawą transakcją było także przejęcie serwisu Pizzaportal.pl należącego do grupy OnlinePizza Norden Group. Za działającą w kilku krajach grupę portali do zamawiania jedzenia niemiecka sieć Delivery Hero zapłaciła równowartość 120 mln zł. Informacja o sprzedaży Onetu przykryła inną wczorajszą transakcję. Wydawnictwo Polskapresse kupiło większościowy pakiet udziałów serwisu zakupów grupowych - Gruper.pl.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl
Zobacz też:
» Sprzedali swój portal za 120 mln zł
» Pomysłów jest więcej niż pieniędzy
» E-biznes: 10 najciekawszych przejęć i inwestycji roku
» Sprzedali swój portal za 120 mln zł
» Pomysłów jest więcej niż pieniędzy
» E-biznes: 10 najciekawszych przejęć i inwestycji roku