Sprzęt elektroniczny, książki, filmy, płyty, gry i sprzęt AGD to asortyment, na którym można najwięcej zaoszczędzić, robiąc zakupy przez internet. Na zakupy w sieci Polacy zwykle wybierają się w poniedziałki.
Co druga osoba uważa, że jednym z problemów przy zakupach w sieci nadal jest zbyt droga dostawa. 53% osób narzeka na ograniczoną elastyczność po stronie dostawców zakupów i trudności z dopasowaniem się do godzin pracy firm kurierskich - wynika z najnowszego raportu Ceneo i TNS Polska “E-zakupy 2016”*.


Na czym można oszczędzić najwięcej, robiąc zakupy w sieci
Aż 6 na 10 osób ankietowanych przez Ceneo i TNS Polska ocenia, że robiąc zakupy w sieci, najwięcej można zaoszczędzić na elektronice (60%), książkach, filmach, płytach i grach (53%) oraz sprzęcie AGD (46%). Cztery na dziesięć osób (41%) wskazuje, że największe oszczędności da się wygenerować przy zakupach ubrań, butów, biżuterii oraz zabawek i artykułów dla dzieci.
Jakie produkty najbardziej opłaca się kupować przez internet? | |
---|---|
sprzęt elektroniczny | 60% |
książki, filmy, płyty, gry |
53% |
sprzęt AGD |
46% |
ubrania, buty, biżuteria |
41% |
zabawki i artykuły dla dzieci |
41% |
artykuły motoryzacyjne |
37% |
perfumy i kosmetyki |
36% |
sprzęt i ubrania sportowe | 35% |
artykuły budowlane i wyposażenie wnętrz | 16% |
żywność i delikatesy | 6% |
trudno powiedzieć | 2% |
Źródło: Raport "E-zakupy 2016", Ceneo i TNS Polska |
Biorąc pod uwagę możliwe oszczędności, na e-zakupy wybieramy się coraz częściej. 39% osób twierdzi, że nabywa produkty online kilka razy w miesiącu lub częściej. To znacznie więcej niż jeszcze dwa lata temu, gdy taką częstotliwość zakupów deklarowało tylko 24% ankietowanych. 27% osób twierdzi, że zakupy w sieci robi tylko kilka razy do roku, 5% - raz w roku lub rzadziej.
Z raportu “E-zakupy 2016” wynika, że ulubione dni zakupowe Polaków zaopatrujących się w sieci to poniedziałki. Najmniej internetowych transakcji zawieranych jest w piątek i sobotę. – Niedziela (o której tak ostatnio głośno w kontekście zakupowym) to piąty pod względem popularności zakupowy dzień w sieci – czytamy w raporcie.


Dlaczego robimy zakupy przez internet
W tegorocznym badaniu “E-zakupy” po raz pierwszy zapytano ankietowanych o pozytywne i negatywne emocje, jakie towarzyszą im podczas internetowych zakupów. Sześć na dziesięć osób cieszy fakt, że zaopatrując się w sieci, nie muszą chodzić do sklepów stacjonarnych. 90% respondentów odczuwa zadowolenie z możliwości szerokiego wyboru produktów kupowanych w sieci. 76% docenia opinie innych internautów jako czynnik pomocny przy robieniu zakupów w sieci.
Najbardziej frustrująca przy e-zakupach okazuje się konieczność przeklikiwania się przez kolejne strony (powód znudzenia dla 27% osób) oraz przytłaczająca ilość informacji, które znajdują się w sieci (26%). Średnio co piąta osoba ma trudności ze znalezieniem najważniejszych dla siebie informacji (22%) bądź czuje się zagubiona wśród mnogości danych (20%).
Dostawa e-zakupów nadal do poprawki
Co drugi ankietowany uważa, że koszty dostawy e-zakupów nadal są zbyt wysokie - grupa niezadowolonych jest podobnie duża jak w roku ubiegłym, ale o 13 pp. mniejsza niż dwa lata temu. Wciąż ponad połowa (53%) ankietowanych ma zastrzeżenia do firm kurierskich i uważa, że trudno dopasować się do ich godzin pracy przy odbiorze zamówionych zakupów.


67% zgadza się natomiast ze stwierdzeniem, że kurierzy są elastyczni i przyjeżdżają z przesyłką we wskazane miejsce i o wskazanym czasie. 88% ankietowanych deklaruje, że jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli będzie darmowa.
Które sklepy internetowe są najlepsze
Przy okazji publikacji kolejnej edycji raportu “E-zakupy” Ceneo.pl pokazuje również ranking najlepszych sklepów internetowych w 11 kategoriach. Na podstawie 1,4 mln ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu ocenie poddano 3800 e-sklepów oferujących produkty w następujących sekcjach tematycznych: Dom i wnętrze, Dla dziecka, Budowa i ogród, Moda i dodatki, Multimedia, Uroda i zdrowie, Motoryzacja, Styl życia, Technologia, Sprzęt RTV i AGD, Hobby i zwierzęta. Wskazano również zwycięzców w kategoriach: Najlepszy sprzedawca w “Kup na Ceneo”, Debiuty na Ceneo.pl i Wybór Użytkownika.
Szczegółowe wyniki rankingu sklepów “Zaufane opinie Ceneo.pl”.
Malwina Wrotniak-Chałada
* Badanie wykonano przez TNS Polska na zlecenie Ceneo.pl w dniach 28.09–03.10 2016 r., na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat.