

360 mln juanów, czyli około 200 mln złotych, zamierza zainwestować w Polsce chińska firma Capchem - dowiedziało się Polskie Radio.
Firma ogłosiła zamiar budowy fabryki we Wrocławiu. Prace mają ruszyć na dniach, a pierwsza faza inwestycji, wiążąca się z wydatkiem 200 mln juanów, ma się zakończyć w 2020 r. - wtedy ruszy produkcja 20 tys. ton elektrolitu do baterii litowo-jonowych rocznie. Druga faza, w ramach której moce produkcyjne zostaną podwojone, pochłonie kolejne 160 mln juanów. Obok 40 tys. ton elektrolitu, fabryka w Polsce ma wytwarzać także 5 tys. ton NMP i 5 tys. ton pasty przewodzącej rocznie. Projekt - po osiągnięciu pełni mocy produkcyjnych - ma przynosić rocznie około 100 mln złotych zysku. Inwestycja we Wrocławiu będzie pierwszym zagranicznym projektem Capchemu.
Mająca swą główną siedzibę w Shenzhen firma Capchem specjalizuje się w produkcji chemikaliów używanych m.in. w kondensatorach oraz bateriach litowo-jonowych. W Chinach ma 4 własne fabryki i udziały w 3 kolejnych, zatrudnia ponad 1000 osób. Firma podkreśla, że szczególną uwagę przywiązuje do innowacyjności. Ma około 100 patentów technologicznych.
Aktualizacja
We wcześniejszej wersji artykułu informowaliśmy za Polskim Radiem, że Capchem zbuduje fabrykę baterii litowo-jonowych. Był to jednak błąd w tłumaczeniu. Capchem jest producentem chemikaliów używanych m.in. w bateriach, nie samych baterii. Przepraszamy!
Największa tego typu chińska inwestycja w Polsce
Z analizy Bankier.pl wynika, że gdyby projekt został zrealizowany w zapowiadanej wielkości 200 mln złotych, byłby największą chińską inwestycją typu greenfield w Polsce w historii. Dotychczas chińskie firmy niefinansowe lokowały nad Wisłą najwięcej kapitału poprzez przejęcia już istniejących zakładów. Tymczasem Polsce szczególnie zależy na przyciąganiu inwestycji bezpośrednich typu greenfield, czyli budowy biznesu od zera przez zagranicznego inwestora, co wiąże się z tworzeniem nowych zakładów, miejsc pracy czy szansą na współpracę z nową firmą dla lokalnych przedsiębiorców.
To już druga w ostatnim czasie chińska spółka, która zapowiada budowę zakładu produkującego komponentów baterii litowo-jonowych właśnie w Polsce. Pod koniec grudnia taką inwestycję zapowiedział Jiangsu Guotai - firma ma ulokować nad Wisłą 300 milionów juanów, czyli ok. 160 mln złotych. Wciąż czekamy za to na decyzję Contemporary Amperex Technology Ltd. Producent baterii do pojazdów elektrycznych, zamierza zbudować fabrykę w Unii Europejskiej. Chińczycy wybierają między Niemcami, Węgrami i Polską.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu prowadzi 11 projektów z Chin, o wartości 1,27 mld euro, z takich branż jak: chemiczna, motoryzacyjna, elektroniczna, chemiczna i oponiarska. Zadeklarowane przez potencjalnych inwestorów zatrudnienie sięga 4600 osób. Chińscy przedsiębiorcy zaczynają konkretyzować swoje działania, dlatego mamy nadzieję, że w tym roku uda nam się sfinalizować znaczną część procesów inwestycyjnych. Zauważamy, że obszarem, który darzą szczególnym zainteresowaniem jest elektromobilność – mówił w styczniu wiceprezes PAIH, Krzysztof Senger. Jeżeli wszystkie szykowane inwestycje uda się zrealizować, to wartość chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (greenfield oraz fuzje i przejęcia) nad Wisłą podwoi się - według wyliczeń analityków Rhodium Group dotychczas Chińczycy zainwestowali w tej formie w Polsce ok. miliarda euro.
Polska jest atrakcyjną lokalizacją - inwestorów kuszą niskie koszty zatrudnienia wykwalifikowanej siły roboczej, bliskość Niemiec, polityka rządu (granty i ulgi podatkowe) i doświadczenia konkurentów. Produkcja w kraju Unii Europejskiej pozwala im uniknąć ceł nakładanych na towary sprowadzane spoza Wspólnoty. Pod Wrocławiem fabrykę baterii do aut elektrycznych stawia już m.in. koreański LG Chem. Wartość inwestycji przekracza miliard złotych, a zatrudnienie w zakładzie ma znaleźć 2,5 tys. osób.
Najnowsze wieści zza Muru

Więcej informacji, komentarzy i analiz dotyczących gospodarki Chin znajdziesz w naszej nowej sekcji.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR) Tomasz Sajewicz / Pekin /zr/ Bankier.pl/Maciej Kalwasiński
























































