REKLAMA
»

Paliwa wreszcie przestały drożeć. Jest taniej niż przed rokiem

Krzysztof Kolany2024-10-31 11:02główny analityk Bankier.pl
publikacja
2024-10-31 11:02

Końcówka października przyniosła wyhamowanie wzrostu cen na stacjach paliw. Patrząc na stawki obowiązujące w rafineriach, kierowcy mają prawo oczekiwać tańszego tankowania na początku listopada.

Paliwa wreszcie przestały drożeć. Jest taniej niż przed rokiem
Paliwa wreszcie przestały drożeć. Jest taniej niż przed rokiem
fot. Monika Dekrewicz / / Bankier.pl

Przez prawie cały październik byliśmy świadkami wzrostu detalicznych cen paliw w Polsce. W tym czasie litr benzyny podrożał średnio o 16 gr/l, oleju napędowego o 20 gr/l, a autogazu aż o 22 gr/l. Rzecz jasna ceny na poszczególnych stacjach mogły się zmienić zdecydowanie mocniej. Była to pierwsza wzrostowa korekta po trwającej od początku maja fali spadków cen paliw.

Dobrą wiadomością jest to, że pod koniec października tankowanie przestało drożeć. Według danych BM Reflex pod koniec miesiąca benzyna bezołowiowa 95 kosztowała średnio 6,07 zł/l, czyli tyle samo, co przed tygodniem. Bez zmian na poziomie 6,13 zł/l pozostała też przeciętna cena detaliczna oleju napędowego. Kosmetycznie (o grosz na litrze) podrożał jedynie LPG, osiągając średnią cenę 3,07 zł/l.

Nadal jest jednak nieco taniej niż rok temu, gdy kończyła się „przedwyborcza” promocja na stacjach Orlenu. Średnie krajowe ceny benzyny i „diesla” są teraz odpowiednio o 16 gr/l i 22 gr/l niższe, niż były na przełomie października i listopada 2023 roku. W dalszym ciągu jednak ceny paliw nie należą do niskich, jeśli zestawimy je z danymi historycznymi. Przed lutym 2022 roku Pb95 i ON prawie nigdy nie kosztowały więcej niż 6 zł/l.

Ceny w hurcie już trochę spadły

Drugą dobrą informacją jest widoczny w ostatnich dniach spadek cen hurtowych. 31 października Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4623 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,69 zł/l. To o ok. 11 gr/l mniej niż tydzień temu, nadal jednak o 20 gr/l więcej niż miesiąc temu. Przy utrzymaniu (lub dalszym spadku) stawek hurtowych benzyna w detalu na początku listopada powinna potanieć o przynajmniej 10 gr/l. Oczywiście pod warunkiem, że dystrybutorzy nie spróbują utrzymać podwyższonych marż detalicznych.

Nieco gorzej sytuacja wygląda w przypadku oleju napędowego, który w piątkowym cenniku płockiej rafinerii figurował po cenie 4741 zł/m3 netto, co po doliczeniu VAT-u daje ok. 5,83 zł/l. To o 30 gr/l mniej od średniej ceny detalicznej. Nie powinniśmy zatem już widzieć kolejnych podwyżek, a najdroższe stacje mogą zejść z ceny.

Problemem pozostaje jednak siła dolara amerykańskiego. Kurs „zielonego” od kilku dni utrzymuje się powyżej 4 złotych – czyli blisko najwyższych poziomów od lipca. Dlatego też obserwowane od kilku tygodni zniżki notowań benzyn i oleju napędowego na światowych giełdach nie przekładają się na wyraźnie niższe ceny w krajowych rafineriach. Warto przy tym dodać, że benzyna w Nowym Jorku notowana jest obecnie po mniej niż 2 USD za galon, a więc w pobliżu najniższych poziomów od blisko trzech lat.

Jak zwykle dodajmy też, że moglibyśmy tankować znacznie taniej, gdyby nie bardzo wysokie podatki wliczone w cenę detaliczną. Podatki stanowią ok. 40% ceny detalicznej benzyny i oleju napędowego. Gdyby np. stawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,25 zł/l a olej napędowy ok. 5,35 zł/l. Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l. Ale wiemy też, że tego nie zrobi.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
vacarius
Kiedy każdego Polaka będzie stać na 1000 litrów paliwa miesiecznie? Bo tylko to jest wyznacznikiem bogactwa. Nie jakieś PKB na głowę czy inne mydlenie oczu. Myślimy ze jesteśmy bogatym krajem a tu cały czas brakuje dla jakiś 80% Polaków do tych 1000 litrów paliwa za ich wypłatę.
sajetan
Skoro rok temu ropa była po 85 USD przy kurie 4,20 zł czyli po 357 pln za baryłkę, a dziś ropa jest po 73 USD przy kursie 4,0 zł czyli po 292 pln (18% taniej)... czyli paliwa powinny być teraz w okolicy 5 pln ...
polonu
a kto powiedział że cena ropy naftowej będzie dalej na tym poziomie co teraz a co z LPG bo to też waży czynnik .
grzegorzkubik
Nas ratuje tylko zniżka ceny za baryłkę. Wyobraźcie sobie, że PO-wczyki z X-a tego nie kumają i chwalą rząd ale za każdym razem są ostro krytykowania aż do bólu pod każdym postem. Teraz gdy Elon Muskl jest szefem, można używać nawet ostrych wulgaryzmów by jechać po tych pimpusiach.
kaczyslaw_
Nie Grzesiu, nas jedyne co ratuje to zbliżające się wybory. Już zapomniałeś jak ceny paliw w Polsce magicznie spadały podczas gdy ropa i dolar drożały? Aż Czesi i Słowacy się dziwili na te cuda. Szkoda tylko, że Orlen miał wtedy masowe awarie dystrybutorów.

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki