Przy stabilnych cenach benzyn i autogazu posiadacze aut z silnikami Diesla tankują najdrożej od marca. Analitycy ostrzegają, że ceny oleju napędowego mogą jeszcze wzrosnąć w reakcji na unijne sankcje nałożone na Rosję.


Przez ostatni tydzień średnia detaliczne cena oleju napędowego poszła w górę o 9 groszy na litrze i sięgnęła 6,25 zł/l – wynika z danych BM Reflex. Tak drogiego ON nie widzieliśmy od marca. Ustabilizowały się za to ceny benzyny, która po ostatnich podwyżkach kosztowała przeciętnie 5,96 zł/l. To wartość zbliżona do tej sprzed tygodnia (5,97 zł/l) i jedna z najwyższych od czerwca. Autogaz podrożał średnio o 4 gr/l, do 2,67 zł/l.
Mowa jest tu o średnich cenach w skali całego kraju. Ceny na poszczególnych stacjach mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze, w zależności od lokalizacji i siły lokalnej konkurencji. Nadal można znaleźć stacje, gdzie benzynę zatankujemy grubo poniżej 6 zł za litr. Jak również takie, gdzie paliwo to wyceniane jest już z szóstką z przodu. Za to ze świecą można już szukać miejsc, gdzie olej napędowy byłby tańszy niż 6 zł/l.
Pomimo jesiennych podwyżek ceny części paliw pozostają nieco niższe od tych, które widzieliśmy rok temu. Średnia cena detaliczna benzyny Pb95 jest o 15 gr/l niższa niż rok temu, zaś autogaz tankujemy przeciętnie o 53 gr/l taniej niż przed rokiem. Za to już olej napędowy średnio kosztuje o 8 gr/l więcej niż 12 miesięcy temu.
Europejskie problemy z „dieslem”
Z punktu widzenia właścicieli aut z silnikiem wysokoprężnym sytuacja jest dość niepokojąca. 21 listopada Orlen oferował olej napędowy Ekodiesel po 5020 zł/m3. Dzień wcześniej było to nawet 5042 zł/m3 i była to najwyższa cena hurtowa od stycznia. Po doliczeniu 23% podatku VAT (akcyza, opłata paliwowa i inne parapodatki są już wliczone w cenę hurtową) litr ON w płockiej rafinerii kosztowałby ponad 6,17 zł. W razie utrzymania takiej sytuacji w najbliższych dniach można się spodziewać kolejnych podwyżek przy dystrybutorach.
- Przestoje remontowe w europejskich rafineriach, wzrost popytu, ograniczenia w eksporcie diesla i oleju opałowego z Rosji oraz wchodzące w życie od stycznia 2026 roku embargo UE zakazujące importu paliw produkowanych z rosyjskiej ropy naftowej w krajach trzecich to główne czynniki wzrostu cen diesla – oceniają analitycy BM Reflex (podkreślenia od redakcji).
Jeszcze w środę tona oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE kosztowała ponad 800 dolarów. Na szczęście w piątek spadała o blisko 5%, osiągając cenę 713 USD/t. To daje nadzieję na przynajmniej krótkoterminową ulgę i zatrzymanie rajdu cen hurtowych. Ale na dłuższą metę sytuacja nie wygląda zbyt wesoło. Już teraz dostawy produktów naftowych z Rosji są najniższe od połowy 2022 roku. Ostatnie ataki ukraińskiej armii objęły kolejne rafinerie Rosneftu: Novokuibyshevsk w regionie Wołga, Saratov oraz jedną z największych Ryazan.
- Od stycznia 2026 roku wchodzi natomiast w życie embargo UE na import produktów naftowych z krajów trzecich, które zostały wytworzone z rosyjskiej ropy naftowej. W tym kontekście dużą niewiadomą stanowi przyszłość importu diesla do Europy z Indii. Indie (największy odbiorca rosyjskiej ropy naftowej drogą morską) pozostają trzecim największym dostawcą diesla do Europy z udziałem w imporcie sięgającym 20% - ostrzegają eksperci BM Reflex.
Takich zmartwień póki co nie mają posiadacze aut benzynowych. Zarówno ceny hurtowe Orlenu jak i notowania benzyny na światowych giełdach pozostają stabilne i nie widać tu zagrożenia przekroczenia poziomu 6 zł/l. Co więcej, zważywszy na stosunkowo wysokie marże detaliczne benzyna Pb95 spokojnie mogłaby ok. 5,80 zł/l.
Tradycyjnie przy tym warto zaznaczyć, że paliwa mogłyby być znacznie tańsze, gdyby nie podatki narzucane przez władze. Z każdego zakupionego litra benzyny bądź oleju napędowego ponad 50% trafia w ręce państwa. Bez haraczu na rzecz rządu moglibyśmy tankować benzynę Pb95 po ok. 2,70 zł/l, olej napędowy po ok. 3,20 zł/l, zaś autogaz mógłby kosztować ok. 1,60 zł/l. Różnica między stawkami na pylonach a powyższymi cenami trafia do aparatu skarbowego państwa.

























































