Resort cyfryzacji chce wprowadzić przepisy, które umożliwią załatwienie części spraw urzędowych elektronicznie - wynika z wykazu prac legislacyjnych i projektowych rządu. Ma to przyspieszyć załatwianie tych spraw bez konieczności wizyty w urzędzie.


We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu opublikowano założenia do projektu nowelizacji niektórych ustaw w związku z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. Jak wskazano w opisie tych założeń, resort chce wprowadzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania rozwiązań usprawniających oraz rozwijających funkcjonowanie niektórych rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych.
Projektowane przepisy mają umożliwić m.in. wprowadzenie e-usługi, która pozwoli na złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do swojego nazwiska po rozwodzie, a także wprowadzić możliwość przywrócenia ważności dowodów osobistych i paszportów unieważnionych wskutek oczywistej omyłki, odmiejscowienie wymeldowania oraz podstawy prawnej do ograniczenia nadawania numeru PESEL cudzoziemcom, którzy jako podstawę prawną do nadania numeru PESEL wskazali wyłącznie konieczność potwierdzenia profilu zaufanego.
Nowela ma też wprowadzić obowiązek gromadzenia w rejestrze PESEL informacji o rodzaju dokumentu podróży lub dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca, doprecyzować proces ubiegania się o paszport i wyeliminować wątpliwości dotyczące przepisów regulujących wydawanie paszportów oraz umożliwić sądom korzystania m.in. z dostępu do danych z rejestru PESEL, Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru stanu cywilnego oraz rejestru danych kontaktowych osób fizycznych na podstawie decyzji Ministra Cyfryzacji wydanej Ministrowi Sprawiedliwości. Nie będzie przy tym konieczności odrębnego wnioskowania przez każdy sąd o dostęp do tych rejestrów.
Jak wynika z opisu, projekt jest odpowiedzią na potrzebę modyfikacji przepisów dotyczących realizacji w rejestrze PESEL niektórych czynności urzędowych, tak, aby pozwolić na uproszczenie procedur i odmiejscowienie konkretnych czynności, czyli przeniesienie kompetencji poza granice terytorialne właściwych organów. Istnieje też potrzeba zmniejszenie ograniczeń związanych z dotychczas obowiązującymi regulacjami - wskazano.
Wskazany w wykazie planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to drugi kwartał 2026 r. (PAP)
bpk/ drag/



























































