Argumenty za CSR
Zwolennicy koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu sytuują przedsiębiorstwo czy organizację w konwencji dialogu z grupami interesariuszy, podczas którego w sposób świadomy i planowy podejmuje się działania służące dobru wspólnemu, co nie zawsze jest mentalnie akceptowane.
Jeśli firma w wyniku swojej działalności gospodarczej zanieczyszcza środowisko lub czerpie zyski z wydobywania czy przetwarzania zasobów naturalnych, powinna pomagać w rozwiązywaniu problemów społecznych, które z tytułu tej działalności nieuchronnie się rodzą – mówią zwolennicy CSR.
Dzięki realizacji zasad CSR firma zyskuje wizerunkowo i poprawia swoją reputację a to przekłada się na większe zyski. Wprowadzenie do strategii rozwoju zasad CSR sprawia, iż firma staje się bardziej atrakcyjna dla wartościowych pracowników, przyciąga młode talenty i wreszcie, co nie zawsze jest zauważalne, wprowadzenie problematyki ochrony środowiska czy polityki społecznej do strategii pozawala na obniżenie kosztów i zapewnia lepszą odporność na kryzysy zwiększając zaufanie akcjonariuszy.
Argumenty przeciw CSR
Przeciwnicy angażowania się firm w działalność prospołeczną używają prostych argumentów. Firma powinna skupiać się jedynie na maksymalizacji zysku, bo to jest jej zasadniczym celem. Organizacje gospodarcze nie mają doświadczenia w kierowaniu programami społecznymi a skoro się na tym nie znamy, nie możemy tego robić dobrze. I wreszcie – często używany argument o możliwości zaistnienia konfliktu interesów. Tak, jakby nie dostrzegano, iż konflikt ten i tak może zaistnieć a działania CSR mogą tylko go złagodzić.
Nowe, ale dobre
W Polsce idea CSR zdobywa sobie zwolenników przede wszystkim za przykładem dużych korporacji, które dobre praktyki przyniosły ze sobą w wianie dla polskiego rynku. Proces ten postępuje jednak powoli, gdy weźmiemy pod uwagę statystyki mówiące, iż jedynie 58% dużych firm w Polsce potwierdza dobrą znajomość zasad CSR. Powodów tej sytuacji jest kilka; niskim poziom wiedzy na temat zasad i narzędzi jakich można w tej mierze użyć, brak wiedzy na temat źródeł dobrych praktyk, nadmierny nacisk na realizację jedynie celów krótkoterminowych i wreszcie małe zaangażowanie i wsparcie kluczowych menadżerów i zarządów dla idei CSR.
Ta sytuacja w szybkim tempie zmienia się na lepsze. Marszałek województwa śląskiego na przykład, doceniając wagę idei CSR, powołał w 2011 roku Radę ds. CSR, która zajmuje się upowszechnianiem wiedzy na temat zasad CSR i dobrych praktyk w województwie. Prężnie działa Forum Społecznej Odpowiedzialności Biznesu przygotowujące coroczny raport na ten temat. W obszar tej tematyki włączyła się Giełda Papierów Wartościowych koordynując prace nad Respect Indexem odnotowującym listę firm poddających się audytowi w tym zakresie już w trzeciej edycji w Polsce.
Dobre praktyki
Dzięki działaniom firm w obszarze CSR dzieje się wiele dobrego dla społeczności a firmy także zyskują. Tetra Pack posadziła 100 tys. drzew w parkach narodowych, Danone nakarmił setki tysięcy dzieci obiadami w szkołach, Citi Handlowy poprzez Fundację im. L.Kronenberga nauczył setki młodych ludzi, jak obchodzić się z finansami, zorganizował wolontariat pracowniczy integrujący pracowników we wzajemnym działaniu na rzecz dzieci. Przykłady można mnożyć. Firmy coraz częściej stają się obywatelami świadomymi odpowiedzialności za swoje otoczenie, z którego czerpią korzyści.
Pro Bono Public Relations