REKLAMA

Mercedes przenosi produkcję e-Sprintera do Polski. Smutek na targach w Monachium

Jacek Misztal2025-09-16 14:40redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-09-16 14:40

Mercedes-Benz zdecydował, że do końca 2029 roku zamknie fabrykę w Ludwigsfelde pod Berlinem i przeniesie produkcję elektrycznych furgonetek e-Sprinter do Jawora na Dolnym Śląsku. Decyzja wywołała kontrowersje w Niemczech, ale nie tylko z tego powodu na targach motoryzacyjnych w Monachium panował "smutek, a nie radość z premier i wizji przyszłości".

Mercedes przenosi produkcję e-Sprintera do Polski. Smutek na targach w Monachium
Mercedes przenosi produkcję e-Sprintera do Polski. Smutek na targach w Monachium
fot. Ewa Studio / / Shutterstock

Mercedes-Benz podjął strategiczną decyzję, która wstrząsnęła niemieckim rynkiem, a jednocześnie otwiera nowy rozdział w historii polskiej motoryzacji. Koncern zamknie swoją fabrykę w Ludwigsfelde pod Berlinem do końca 2029 roku, przenosząc produkcję elektrycznych furgonetek e-Sprinter do Polski. Głównym beneficjentem tej rewolucji jest fabryka Mercedesa w Jaworze na Dolnym Śląsku, która ma stać się jednym z najważniejszych centrów produkcyjnych w Europie.

Decyzja, oficjalnie potwierdzona przez niemieckie ministerstwo gospodarki, wywołała falę kontrowersji w Niemczech. Zakład w Ludwigsfelde, zatrudniający ponad 2,2 tys. osób, był filarem przemysłu Brandenburgii od ponad 30 lat. Związkowcy i lokalne władze protestują, podkreślając potencjał fabryki i domagając się utrzymania produkcji.

Dlaczego Mercedes przenosi produkcję do Polski?

Przesunięcie produkcji z Niemiec do Polski jest wynikiem głębokiej analizy ekonomicznej i strategicznej. Za tą decyzją stoją dwa kluczowe czynniki. Pierwszym są koszty pracy - Niemcy są obecnie jednym z najdroższych krajów do produkcji samochodów. Według danych z 2024 roku, średnie koszty pracownicze na jeden wyprodukowany pojazd w Niemczech wynoszą 3307 dolarów. W Polsce są to zaledwie 663 dolary – różnica ponad pięciokrotna, co stawia niemieckie fabryki w trudnej sytuacji konkurencyjnej.

Drugi powód to konkurencja z Azji - europejski przemysł motoryzacyjny zmaga się z napływem tanich samochodów elektrycznych z Chin. Aby utrzymać rentowność i móc konkurować na globalnym rynku, europejskie koncerny, w tym Mercedes, zmuszone są do cięcia kosztów i restrukturyzacji.

"Smutek, a nie radość z premier i wizji przyszłości"

Przeniesienie produkcji Mercedesa wpisuje się w szerszy, ponury nastrój w europejskiej branży motoryzacyjnej. Jak wskazuje eksperci Allianz Trade, salon samochodowy w Monachium, który zazwyczaj był świętem inżynierii, w tym roku odzwierciedlał trudności, z jakimi boryka się sektor. "Smutek, a nie radość z premier i wizji przyszłości" - czytamy w raporcie Allianz Trade. Wśród problemów branży można wymienić:

  • spadek rejestracji nowych samochodów - w lipcu 2025 roku liczba rejestracji w Europie spadła o 0,7%. Sprzedaż ogółem pozostaje o 20-30% niższa niż w 2019 roku, a w Niemczech, Francji i Włoszech odnotowano spadki odpowiednio o 2%, 8% i 4%,
  • malejące marże operacyjne - średnia rentowność operacyjna europejskich producentów spadła w tym roku o ponad 2 punkty procentowe. Spowodowało to, że firmy zamykają zakłady, zwalniają pracowników i łączą platformy, aby obniżyć koszty,
  • wyzwania związane z elektromobilnością - pomimo nacisku na pojazdy elektryczne, ich upowszechnienie jest powolne. W prawie 60% krajów UE, penetracja pojazdów elektrycznych wynosi poniżej 15%. Wysokie ceny, koszty energii i nierównomierny dostęp do infrastruktury ładowania nadal faworyzują pojazdy hybrydowe.

Jawor nowym hubem motoryzacyjnym

Fabryka w Jaworze, która od 2019 roku produkuje silniki i baterie, jest już przygotowywana na przyjęcie nowej produkcji. Trwa budowa nowego zakładu, a planowane inwestycje mają wynieść ponad 1,5 mld zł. W ramach rozbudowy Mercedes zobowiązał się stworzyć co najmniej 300 nowych miejsc pracy do końca 2027 roku. Nowa linia produkcyjna e-Sprintera ma ruszyć już w 2026 roku.

Dodatkowo przyszłość Jawora może być jeszcze bardziej obiecująca. Mercedes planuje utworzenie joint venture z amerykańskim producentem samochodów elektrycznych Rivian. Nieoficjalne doniesienia wskazują, że właśnie w Polsce może powstać nowa fabryka, która będzie produkować duże elektryczne samochody dostawcze na potrzeby obu marek.

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 502 924 237

Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (13)

dodaj komentarz
miketheripper
Technisat chyba też
darius19
no to jeszcze przypomne LPR i Samoobrone. Mieszkam przy granicy. Polacy wykupuja nieruchomosci i obsadzaja co ciekawsze etaty np. w bankach. Sprzataja tamze Niemki. A to sie narobilo.....
nad_niemnem_bez
Bąkiewicz, mencen, bosak, jakubiak pomocy !
Niemiec wjeżdża przez granice merolami.
Polak ma u Niemca robić? Niedoczekanie .
Kiedy demonstracja konfy i bonkiewicza w obronie polskiej ziemi i polskiego pracownika w Jaworze?
Stanowski - czekamy na twoj pisowski komentarz w tej sprawie .
katzpodola
Witamy nowego troll na forum. Jak tam u was pogoda za Bugiem
_xyz
Teraz Polska, potem np. Rumunia, Bałkany, a potem już tylko Afryka albo od razu małe cińskie rączki.
I będzie po europejskiej motoryzacji.
men24a
Sądzisz że Rumuni są tańsi od Polaków ?

Według danych z 2024 roku, średnie koszty pracownicze na jeden wyprodukowany pojazd w Niemczech wynoszą 3307 dolarów. W Polsce są to zaledwie 663 dolary – różnica ponad pięciokrotna, co stawia niemieckie fabryki w trudnej sytuacji konkurencyjnej.
ifeelveryblah
W Chinach to taniej nie będzie, chłopie :)
yaro800 odpowiada men24a
Ktoś tu ściemnia z tymi kosztami na samochód. Chyba, że zatrudniają na umowę zlecenie.
elistheo
"małe chińskie rączki" ? - chyba nadal żyjesz w latach 90 i nie masz pojęcia jakie są teraz zarobki choćby w Shenzhen

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki