Budżet bez deficytu? Rząd zapomniał o 13. emeryturze

W przyjętym we wtorek przez Radę Ministrów projekcie budżetu państwa na 2020 r. nie uwzględniono wydatków na wielokrotnie zapowiadaną przez polityków PiS 13. emeryturę - zauważa "Dziennik Gazeta Prawna". Premier Morawiecki zapewnia, że świadczenie zostanie w przyszłym roku wypłacone.

(fot. Krystian Maj / KPRM / Flickr)

"Trzynasta emerytura" to jeden z elementów przedstawionej w lutym przez PiS "piątki Kaczyńskiego". W maju, przed wyborami do europarlamentu, blisko 7 mln emerytów i ponad 2,6 mln rencistów otrzymało jednorazowe dodatkowe świadczenie w wysokości 888,25 zł (1100 zł brutto). Koszt wypłaty świadczenia sięgnął blisko 11 mld zł.

Politycy obozu rządzącego od początku zapewniali, że trzynasta emerytura to program, który rząd planuje kontynuować również w kolejnych latach. Jeszcze w ubiegły wtorek premier Mateusz Morawiecki przekonywał, że rząd chce wypłacać "trzynastą emeryturę" co roku. "Chcemy ustawowo zagwarantować to, że co roku będziemy przekazywać >>Emeryturę plus<< Polakom" - stwierdził.

Na razie ta obietnica wyborcza nie znalazła się jednak w przyjętym przez Radę Ministrów projekcie budżetu państwa na 2020 r. Gdyby tak się stało, politycy nie mogliby się pochwalić pierwszym w historii III RP projektem budżetu państwa bez deficytu.

Mateusz Morawiecki został zapytany o tę kwestię podczas czwartkowej konferencji prasowej w Szwecji. - W 2020 r. będą w budżecie środki na "trzynastą" emeryturę – cytuje premiera PAP. - Poprawa losu osób starszych, emerytów jest jednym z głównych naszych zadań. Odpowiednie środki znajdą się w budżecie - zapewnił Morawiecki.

Zbilansowany budżet to przede wszystkim zasługa dochodów jednorazowych. Jak wskazuje "DGP" z ich tytułu do kasy państwa wpłynie w przyszłym roku ok. 17 mld zł. Faktyczny stan publicznych finansów lepiej odzwierciedla saldo budżetu sektora instytucji rządowych i samorządowych, uwzględniający m.in. budżety funduszu ubezpieczeń społecznych, NFZ czy KFD. "Po wyeliminowaniu czynników o charakterze jednorazowym tj. dochodów z opłaty przekształceniowej oraz dodatkowych wpływów ze sprzedaży na aukcjach uprawnień  do emisji CO2 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2020 r. wyniesie 1,3% PKB." - napisano w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2020 r.

MKa

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 23 trooper

Czyli już tworząc budżet i nie uwzględniając w nim planowanych wydatków KŁAMIĄ. Co za bezczelne typy.

! Odpowiedz
7 23 sel

Rencistów przecież jest o 2 mln mniej? dzięki " działaniom " pisu 2 mln wyzdrowiało?.

! Odpowiedz
4 39 samsza

"Cztery nogi dobrze, dwie nogi lepiej". Wypłacenie 14-tek, a już na pewno 15-tek lepiej. Nie ma obrony przed tą logiką. Dlatego trzeba było nie zaczynać.

! Odpowiedz
98 61 artur17

Deficyty po kilkadziesiąt miliardów były o.k. dla wielu "ekspertów". Teraz szukanie dziury w całym żeby przywalić rządowi, choć finanse publiczne są w najlepszym stanie od 1989 roku.

! Odpowiedz
45 69 psokal

Czy wiesz jaki wpływ na finanse publiczne ma koniunktura na świecie? Jeżeli tego nie rozumiesz - wejdź proszę na stronę Eurostatu i porównaj wyniki naszego budżetu z innymi krajami Europy, zarówno w trakcie rządów PO-PSL jak i PiS. Te kilkadziesiąt miliardów za poprzedników były w trakcie kryzysu europejską normą. Obecnie nasz budżet za ostatnie 12 miesięcy jest 25 miliardów na minusie. Ale nawet jak wzięlibyśmy pod uwagę obiecane zrównoważenie za 2020 to i tak będzie to jeden z najgorszych wyników w Europie. Rozumie to każdy kto ma choć minimum wiedzy ekonomicznej.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
29 34 meryt odpowiada psokal

"Czy wiesz jaki wpływ na finanse publiczne ma koniunktura na świecie?"
Ignorancja ekonomiczna. Istnieje deficyt strukturalny - to deficyt pozbawiony wahań koniunkturalnych i zdarzeń jednorazowych.
Poland general government structural balance (% of potential GDP)
2018 -1.6
2017 -1.8
2016 -2.2
2015 -2.4
2014 -3.2
2013 -3.5
2012 -3.5
2011 -5.3
2010 -7.0
2009 -6.6
2008 -4.1
2007 -2.9
2006 -5.2
2005 -3.5
2004 -5.8
2003 -6.0
2002 -4.2
2001 -4.8
2000 -3.9
1999 -2.9
1998 -5.0
1997 -5.7
1996 -5.6
1995 -5.7
https://knoema.com/atlas/Poland/topics/Economy/Financial-Sector-General-Government-finance/General-government-structural-balance-percent-of-potential-GDP

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 19 meryt odpowiada meryt

General government structural balance in % of potential GDP
Mapa globu z danymi dla państw z osią czasu.
https://knoema.com/atlas/topics/Economy/Financial-Sector-General-Government-finance/General-government-structural-balance-percent-of-potential-GDP?type=maps

! Odpowiedz
7 15 sel

Jak firmy zamiast inwestować żeby nie płacić podatku , wolą go zapłacić , a nie inwestować lub się zlikwidować to chwilowo wpływy są większe . A do tego kilkadziesiąt nowych podatków i zlikwidowanie kwoty wolnej od podatków , dodatkowy wat na wiele produktów i nie wycofanie tam gdzie był tymczasowo, nawet na ubranka i żywność dla niemowląt i leki...a do tego inflacja ponad 10%

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 6 sel odpowiada sel

Zlikwidowanie wszelkich odpisów od podatków

! Odpowiedz
2 14 marianpazdzioch

Mylisz trolu chwilową koniunkturę z dobrostanem. Wszelkie statystyki mówią, że Polacy tak za pisu jak za waszych poprzedników są przeciętnie biedni, nie mają majątku, emigrują lub pracują na etacie i mają długi. Nawet PKB na łebka to zaledwie 40-50 miejsce na świecie za wieloma śmiesznymi krajami. Skończy się koniunktura i dalej będziesz walił te pierdoły?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% XI 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,0% X 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil