Prawie 40 proc. firm w ramach świadczeń pozapłacowych daje swoim pracownikom bony towarowe: podarunkowe i żywieniowe. Natomiast bony premiowe coraz częściej są nagrodą dla konsumentów w promocjach, konkursach oraz sprzedaży premiowej.
– Z powodu wadliwej nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i wprowadzeniu do niej przepisu art. 15 ust. 4 rynek bonów został zmonopolizowany przez jedną dużą firmę Sodexho Pass Polska, która wyrugowała mniejsze. Oferowały one bony do ówczesnych placówek handlu detalicznego i zbudowały sieć sprzedaży opartą o dużą liczbę miejsc akceptacji oferowanych bonów.
Małe firmy wypadły z rynku, bo art. 15 ust. 4 za czyn nieuczciwej konkurencji uznał utrudnienie dostępu do rynku spowodowane emitowaniem i realizacją bonów wymienianych na towary lub usługi oferowanych poniżej ich wartości nominalnej lub wymienianych na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.
– Trzeba zlikwidować zapis w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który nakazuje obrót nimi tylko po cenie nominalnej. Zmiana przepisu doprowadzi do zdemonopolizowania rynku i umożliwi proponowanie bonusów przy ich sprzedaży – tłumaczy Andrzej Maria Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Cena nie jest już najważniejsza
– Teraz wszystkie bony muszą być oferowane na rynku po cenie nominalnej – tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Przedsiębiorca, który je emituje, nie może ich udostępnić na przykład za kwotę odpowiadającą 90 proc. wartości towaru, na który mogłyby zostać wymienione. Nie mógłby tego zrobić, nawet wówczas, gdyby chciał ich się szybko pozbyć. Dziś cena sprzedawanych bonów nie może być niższa, po to by zachęcić do nabywania ich od konkretnego dostawcy. Nie jest też możliwa sytuacja odwrotna, czyli sprzedawca nie może zamienić bonów na towar droższy, niż wskazuje ich nominalna cena. Oba rodzaje czynów uznane zostały w artykule 15 ust. 4 za czyny nieuczciwej konkurencji – dodaje Wojciech Biernacki.
Dlaczego teraz nadal głównym beneficjentem zakupionych bonów są sieci wielkopowierzchniowe, a zmniejsza się udział w realizacji ich małych sklepów? Co ułatwi swobodny wybór oferty i emitenta bonów firmom zobowiązanym do wyłonienia dostawcy w przetargu? Co zalicza się do przypadków polegających na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, które uważane są za czyny nieuczciwej konkurencji? Kiedy wejdzie w życie Ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Więcej: Gazeta Prawna 15.10.2008 (202) – str. 2-3