28 mln euro kary dla Litwy za demontaż torów, z których korzystał Orlen

KE nałożyła na litewskie koleje grzywnę ok. 28 mln euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji poprzez usunięcie odcinka torów łączącego Litwę z Łotwą. Spowodowało to, że Orlen został zmuszony do korzystania z dłuższej drogi, by przewozić ładunki na Łotwę.

(fot. Andrzej Bogacz / FORUM)

W 2008 r. Orlen, jeden z ważniejszych klientów handlowych litewskich kolei, postanowił przekierować swoje przewozy towarowe z Litwy na Łotwę i korzystać z usług innego przewoźnika kolejowego. W październiku 2008 r. koleje litewskie zdemontowały w pobliżu jego rafinerii 19-kilometrowy odcinek torów łączący oba kraje. Usunięcie tego odcinka spowodowało, że Orlen został zmuszony do korzystania z dużo dłuższej drogi, aby przewozić ładunki na Łotwę. Zdemontowanego odcinka torów kolejowych nadal nie odbudowano.

"Litewski przewoźnik wykorzystał fakt, że kontroluje krajową infrastrukturę kolejową, aby zaszkodzić swoim konkurentom. Unia Europejska potrzebuje sprawnie funkcjonującego rynku kolejowych przewozów towarowych. Działanie spółki polegające na demontażu publicznej infrastruktury kolejowej, aby chronić się przed konkurencją, jest niedopuszczalne i bezprecedensowe" - powiedziała Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Koleje litewskie należą do litewskiego skarbu państwa.

Minister transportu Litwy: Nie godzimy się na karę za rozebranie torów z Możejek

Litwa będzie broniła swojego interesu ws. poniedziałkowej decyzji KE o ukaraniu jej grzywną w wysokości prawie 28 mln euro za rozebranie torów z Możejek do granicy z Łotwą oznajmił litewski minister transportu Rokas Masiulis.

Decyzja litewskiej państwowej spółki kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai (LG) z 2008 r. o rozebraniu 19-kilometrowego odcinka torów między Możejkami a Łotwą utrudniła funkcjonowanie rafinerii Orlen Lietuva.

Wykorzystamy wszystkie możliwe środki w obronie interesu Litwy. Jednocześnie dołożymy wszelkich starań, by dialog w Komisją Europejską przebiegał konstruktywnie - czytamy w komentarzu ministra Masiulisa na stronie internetowej litewskiego resortu transportu.

Minister zaznacza, że korzenie tej skomplikowanej sytuacji sięgają czasów, gdy kierownictwo LG najmniej myślało o państwie litewskim; poinformował, że obecnie nowe kierownictwo spółki analizuje decyzję Komisji Europejskiej, po czym podejmie decyzję o możliwości odwołania się od niej.

W wyniku rozebrania torów rafineria Orlen Lietuva utraciła najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich towarów i została zmuszona do korzystania z dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.

W 2008 r. płocki koncern Orlen skierował w tej sprawie do KE skargę. W 2013 r. KE wszczęła przeciw litewskiemu przewoźnikowi postępowanie. W międzyczasie Orlen prowadził rozmowy z władzami Litwy, które miały rozwiązać ten problem logistyczny, ale nie przyniosło to rezultatu.

W 2006 r. PKN Orlen kupił za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów płocki koncern posiada 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva. Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Wynik netto Orlen Lietuva za 2016 r. wyniósł 238 mln dol., a za pierwszy kwartał tego roku 43 mln dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.(PAP)

autor: Łukasz Osiński, Aleksandra Akińczo

edytor: Jacek Ensztein

luo/ aki/ ndz/ amac/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 25 bankierkomentuje

- kara powinna byc conajmniej 5 razy wyzsza bez mozliwosci odwolywania sie
- powinni teraz polozyc nowe tory na swoj koszt
- zwrocic rowniez wszystkie koszty i utracone korzysci dla PKN Orlen za to ze musileli placic wiecej itd

- zaplacic rowniez PKN odszkodowanie

Niech kwicza litewskie mendy bo na to zasluguja.

! Odpowiedz
13 71 czajos

Nie ma to jak sprawne i skuteczne służby urzędnicze.
W 2008 złożony wniosek.
W 2013 rozpatrzony - wszczęte postępowanie..
I wnet, raptem po zaledwie 10 latach - JEST !!! Wyrok. !!!
To się jeszcze śmiać, czy modlić o rozwiązanie tej eurokracji?

! Odpowiedz
1 6 heldbaum

Wiadomo, gendery i lewactwo.
Niepodlegla Polska, ktora powstala z kolan, zalatwila sprawe raz - dwa i tory sa juz odbudowane, nieprawdaz? W koncu to Miedzymorze.

! Odpowiedz
23 13 ajwaj

Niech se sami tory itp. klada :)
To nie ostatnia niespodzianka i placz dla polskich firm, jesli kumaja tylko geo-polityke "made in US" - Neocon-PIS

! Odpowiedz
70 27 ciemny_lud

Rozebrali tory, bo się bali, że Szybki Antoni wyśle tam pociąg pancerny

! Odpowiedz
92 41 jkl777

Czekam az Jarek wypowie sie, ze KE jest szkodliwa dla Polski :-)

Tak dla "zasady"

! Odpowiedz
74 50 heldbaum

Jeden telefon Waszczykowskiego i tory beda odbudowane do weekendu, nie na darmo przewodzimy Miedzymorzu - najpotezniejszemu sojuszowi w galaktyce.

! Odpowiedz
54 31 jkl777 odpowiada heldbaum

E tam, helikopterami budowanymi z Ukraincami przewioza... albo dronami Macierewicza w technologii niewidzlanej. Wczesniej moze nawet zolnierze by przewiezli, ale zmniejszono ich liczbe o 20 000, zeby bylo "bezpieczniej".

! Odpowiedz
32 63 karbinadel

Putin kazał rozebrać, to niech płaci

! Odpowiedz
2 3 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
PKNORLEN -0,12% 123,55
2017-10-24 09:17:46
WIG -0,13% 63 633,53
2017-10-24 09:15:00
WIG20 -0,14% 2 470,07
2017-10-24 09:33:45
WIG30 -0,16% 2 837,21
2017-10-24 09:33:00
MWIG40 -0,17% 4 785,74
2017-10-24 09:15:00
DAX 0,00% 13 003,36
2017-10-24 09:15:00
NASDAQ -0,64% 6 586,83
2017-10-23 22:02:00
SP500 -0,40% 2 564,98
2017-10-23 22:07:00

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl