Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ruch w salonach samochodowych odbija się od dna. Auta znów zaczęły docierać do klientów

Ruch w salonach samochodowych odbija się od dna. Auta znów zaczęły docierać do klientów

We wrześniu w Polsce zarejestrowano 35 319 samochodów osobowych o ponad 8 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. I choć był to jednocześnie trzeci najlepszy wrzesień w historii, to wzrost liczby rejestracji wynika głównie z faktu, że do klientów dojechały auta zamówione wiele miesięcy wcześniej.

Liczba rejestracji nowych aut po raz pierwszy od ponad roku wzrosła już w sierpniu. Wówczas było to jednak znacznie słabsze drgnięcie (+1,6 proc. r/r), które wynikało głównie z niskiego punktu odniesienia. Wrześniowy wzrost liczby rejestracji nowych samochodów w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów był już znaczniejszy (+8,3 proc. r/r) i nie tyle z powodu rosnącej liczby zamówień, ale dzięki zwiększonym dostawom aut zamówionych wiele miesięcy wcześniej.

Od początku roku w bazie CEP przybyło 316 680 nowych samochodów osobowych – o 8,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. Za sprawą wrześniowego wyniku po raz pierwszy w tym roku zanotowano spadek poniżej 10 proc. r/r.

Zamówienia z początku roku ustawiają ranking

O tym, jaki wpływ na ranking popularności i liczbę zarejestrowanych egzemplarzy ma ich dostępność i dostawy do klientów, świadczą wyniki osiągnięte w sierpniu i wrześniu przez Renault w przypadku modelu clio. W sierpniu bowiem polscy klienci indywidualni zarejestrowali jedynie 10 egzemplarzy tego modelu, a po stronie firm rejestrujących na REGON zapisano z kolei 38 egzemplarzy. We wrześniu natomiast było to odpowiednio 177 (+1670 proc. m/m) oraz 454 (+1095 proc. m/m) sztuk.

Wyścig żółwi po tytuł

Polscy klienci indywidualni we wrześniu 2022 r. najczęściej rejestrowali dacię duster (408 szt. i – 37,3 proc. m/m). Duster przewodzi także stawce, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze trzy kwartały 2022 r. W tym czasie w bazie CEP przybyło 4216 nowych dusterów. Rumuńskiemu SUV-owi po piętach depcze kia sportage, a na podium znajduje się jeszcze najpopularniejsze auto osobowe poprzednich lat – toyota yaris.

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – wrzesień 2022 r.

Lp. Model Sierpień 2022 r. Wrzesień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 651 408 -37,3
2. toyota yaris 533 359 -32,6
3. kia sportage 512 341 -33,4
4. toyota rav4 260 289 +11,2
5. skoda kamiq 242 287 +18,6
6. kia stonic 205 262 +27,8
7. skoda octavia 129 235 +82,2
8. toyota yaris cross 477 216 -54,7
9. hyundai tucson 267 213 -20,2
10. volkswagen t-roc 303 212 -30,0
11. toyota aygo x 282 209 -25,9
12. dacia sandero 220 194 -11,8
13. renault clio 10 177 +1670,0
14. renault captur 231 171 -26,0
15. suzuki vitara 144 168 +16,7
16. toyota corolla 232 157 -32,3
17. skoda fabia 189 152 -19,6
18. skoda karoq 151 134 -11,3
18. kia rio 79 134 +69,6
20. fiat tipo 104 130 +25,0
1-20 5221 4448 -14,8
Pozostałe 4970 5069 +2,0
Suma 10 191 9 517 -6,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Octavia we wrześniu, corolla w całym roku

Największą popularnością wśród firm we wrześniu 2022 r. cieszyła się wracająca do łask skoda octavia. Ów powrót do łask jest jednak związany przede wszystkim ze zwiększonymi dostawami wcześniej zamówionych aut. Octavia we wrześniu wyprzedziła toyotę corollę i dacię duster.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 r. to jednak toyota corolla była najpopularniejszą osobówką wśród firm (14 036 szt.). Druga w zestawieniu octavia mogła liczyć na 6812 rejestracji, z kolei trzeci hyundai i30 był rejestrowany 6238 razy.

Rejestracje nowych aut na klientów firmy – wrzesień 2022 r.

Lp. Model Sierpień 2022 r. Wrzesień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. skoda octavia 890 1569 +76,3
2. toyota corolla 1723 1489 -13,6
3. dacia duster 585 794 +35,7
4. skoda fabia 437 778 +78,0
5. toyota yaris 601 633 +5,3
6. toyota rav4 414 545 +31,6
7. hyundai i30 868 496 -42,9
8. hyundai tucson 415 476 +14,7
9. skoda superb 306 462 +51,0
10. renault clio 38 454 +1094,7
11. kia sportage 519 440 -15,2
12. volvo xc60 260 436 +67,7
13. lexus rx 107 415 +287,9
14. kia ceed 492 389 -20,9
15. nissan qashqai 133 375 +182,0
16. toyota yaris cross 377 360 -4,5
17. bmw x5 360 345 -4,2
18. ford puma 182 316 +73,6
19. volkswagen tiguan 231 281 +21,6
20. audi q5 175 279 +59,4
1-20. 9113 11 332 +24,3
Pozostałe 14 449 14 970 +3,6
Suma 23 562 26 302 +11,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Z każdym kolejnym miesiącem nieznacznie obniża się udział aut benzynowych w liczbie rejestracji nowych aut osobowych w Polsce. Biorąc pod uwagę pierwsze trzy kwartały 2022 r., wyniósł on 48,8 proc. i był o 4,2 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2021 r. Nominalnie na polskich drogach przybyło o 29,4 tys. aut benzynowych mniej (-16 proc. r/r).

Równolegle rośnie udział i liczba rejestracji aut z napędami alternatywnymi. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 r. w Polsce zarejestrowano 127,9 tys. takich osobówek (+7,2 proc. r/r). Z kolei ich udział wzrósł do 40,4 proc. (+6,0 pp. r/r).

Wśród nich najmocniej wzrósł udział aut w pełni elektrycznych, które stanowiły 2,5 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (+1,3 pp. r/r). Nominalnie najmocniej (+5,9 tys. szt.) wzrosła z kolei liczba zarejestrowanych nowych klasycznych hybryd (HEV). Od początku roku do końca września w bazie CEP przybyło 49 319 aut z takim napędem (+13,6 proc. r/r).

Komentarze
Ruch w salonach samochodowych odbija się od dna. Auta znów zaczęły docierać do klientów
Marcin Kaźmierczak
Podziel się