Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Kryzys w salonach samochodowych pogłębia się. Brak aut namieszał w rankingu popularności

Kryzys w salonach samochodowych pogłębia się. Brak aut namieszał w rankingu popularności

Liczba rejestracji nowych aut zmniejszyła się, osiągając poziom notowany w 2016 r. To efekt dwucyfrowych spadków notowanych od dziesięciu miesięcy z rzędu – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Problemy z dostępnością poszczególnych modeli namieszały w rankingu najczęściej rejestrowanych aut.

W kwietniu 2022 r. w Polsce zarejestrowano 34 882 samochody osobowe – o 11,8 proc. mniej niż w marcu. Choć w ujęciu miesięcznym sezonowa obniżka nie powinna dziwić, to powodem do niepokoju może być 13-procentowy spadek liczby rejestracji w ujęciu rocznym. Fizycznie w ciągu miesiąca na polskich drogach przybyło o ponad 5 tys. mniej aut osobowych niż przed rokiem. Porównując kwiecień 2022 r. z kwietniem 2019 r. ,spadek wyniósł blisko 25 proc., a nominalnie 11,5 tys. sztuk.

Z dwucyfrową obniżką sprzedaży w skali roku mamy do czynienia po raz dziesiąty z rzędu. Wyłączając z kolei z analizy naznaczony początkami pandemii koronawirusa 2020 r., tegoroczny kwiecień był najgorszym czwartym miesiącem roku od sześciu lat.

– Rezultaty osiągane na początku 2022 r. są porównywalne do tych z początku 2016 r. Wówczas jednak notowaliśmy wzrosty sprzedaży, a obecnie spadki. Rynek cały czas boryka się z problemami związanymi z brakiem półprzewodników i zachwianymi łańcuchami dostaw, które ograniczają podaż. Na popyt wpływa także wzrost kosztów utrzymania samochodów, a także niepewność związana z sytuacją za naszą wschodnią granicą – czytamy w raporcie PZPM.

Nowy yaris po raz pierwszy na czele

Co ciekawe, w porównaniu z kwietniem 2021 r. wzrosła liczba rejestracji nowych samochodów osobowych dokonywanych przez klientów indywidualnych. W kwietniu 2022 r. zarejestrowali oni 9918 aut (+2,8 proc. r/r). Po raz pierwszy na szczycie rankingu znalazła się toyota yaris cross (435 szt. i +1,6 proc. m/m). Yaris w wersji crossover wyprzedził większe modele należące do tego segmentu – kię sportage i toyotę c-hr, które rejestrowano po 431 razy. Tuż za podium znalazł się klasyczny yaris (412 szt.).

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – kwiecień 2022 r.

Lp. Model Marzec 2022 r. Kwiecień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris cross 428 435 +1,6
2. kia sportage 471 431 -8,5
2. toyota c-hr 318 431 +35,5
4. toyota yaris 486 412 -15,2
5. hyundai tucson 304 399 +31,3
6. toyota rav4 278 328 +18,0
7. dacia duster 547 306 -44,1
8. volkswagen t-roc 195 286 +46,7
9. toyota corolla 373 244 -34,6
10. skoda fabia 239 216 -9,6
11. hyundai i30 129 206 -+59,7
12. dacia sandero 387 194 -49,9
13. skoda kamiq 275 191 -30,5
14. hyundai i20 205 184 -10,2
15. kia xceed 269 171 -36,4
16. mazda cx-30 167 158 -5,4
17. fiat 500 70 150 +114,3
18. kia picanto 148 125 -15,5
19. ford fiesta 72 122 +69,4
20. volvo xc60 139 109 -21,6
1-20 5500 5098 -7,3
Pozostałe 6220 4820 -22,5
Suma 11 720 9918 -15,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Spośród czołowych dziesięciu modeli najmocniej spadek liczby rejestracji odczuła liderująca w marcu dacia duster, która tym razem uplasowała się na siódmej pozycji (306 szt. i -44 proc. m/m). Dzięki 47-procentowemu wzrostowi liczby rejestracji na ósme miejsce wskoczył z kolei volkswagen t-roc (286 szt.).

Biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące 2022 r., największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych cieszyła się toyota yaris, która jako jedyna przekroczyła próg 2 tys. rejestracji. Tych w przypadku yarisa było jednak o 41 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. Na początku 2022 r. główną rywalką toyoty yaris okazuje się kia sportage (1838 szt. i +25,9 proc. r/r). Podium uzupełniła dacia duster (1647 szt. i -17,5 proc. r/r).

Brak aut odczuły głównie firmy

Do kwietniowego spadku liczby rejestracji nowych aut w ujęciu rocznym przyczynili się głównie klienci instytucjonalni, czyli firmy rejestrujące auta na REGON. Do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów wprowadziły one 24 964 nowe auta osobowe, co było wynikiem o 18,2 proc. niższym niż w kwietniu 2021 r.

Wśród firm wciąż zdecydowanie najpopularniejszym modelem jest toyota corolla (1968 pojazdów zarejestrowanych w kwietniu). Na kwietniowe podium wskoczył hyundai i30 (759 szt.), który wyprzedził kię sportage (703 szt.). Najpopularniejsza wśród przysłowiowych Kowalskich toyota yaris cross wśród firm nie znalazła się w czołowej dwudziestce.

Rejestracje nowych aut na firmy – kwiecień 2022 r.

Lp. Model Marzec 2022 r. Kwiecień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1523 1968 +29,2
2. hyundai i30 650 759 +16,8
3. kia sportage 675 703 +4,1
4. toyota yaris 674 688 +2,1
5. toyota c-hr 416 623 +49,8
6. hyundai tucson 487 512 +5,1
7. volvo xc60 585 487 -16,8
8. skoda octavia 279 441 +58,1
9. skoda superb 392 432 +10,2
10. kia ceed 639 427 -33,2
11. bmw x3 185 399 +115,7
12. toyota rav4 552 377 -31,7
13. bmw x5 276 362 +31,2
14. renault trafic 192 347 +80,7
15. opel crossland x 203 346 +70,4
16. volkswagen passat 500 339 -32,2
17. peugeot 308 126 333 +164,3
18. skoda kodiaq 330 331 +0,3
19. mercedes benz klasa glc 568 317 -44,2
20. skoda scala 323 312 -3,4
1-20 9575 10 503 +9,7
Pozostałe 18 233 14 461 -20,7
Suma 27 808 24 964 -10,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Marcowe problemy z dostawami opuściły z kolei skodę octavię, która awansowała z 27. na 8. miejsce w rankingu za sprawą 58-procentowego wzrostu liczby rejestracji względem marca.

Ponownie w pierwszej dziesiątce znalazło się volvo xc60, czyli przedstawiciel segmentu premium. Model ten był rejestrowany w kwietniu przez firmy 487 razy. Tuż poza pierwszą dziesiątką znalazł się inny z modeli premium – bmw x3 (399 szt.). Spośród mniej popularnych dotychczas modeli do czołowej dwudziestki rankingu popularności awansowało bmw x6, renault trafic, opel crossland x, peugeot 308 oraz skoda scala.

Cztery raz więcej hybryd i „elektryków” niż diesli

Blisko co drugi nowy samochód osobowy zarejestrowany w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 r. posiadał silnik benzynowy (49 proc.), co oznaczało spadek udziału benzyniaków o 5,3 pp. w skali roku. Nieco wolniej spada udział aut z silnikami wysokoprężnymi. Diesle w analizowanym okresie stanowiły 10,2 proc. wszystkich rejestracji nowych osobówek (-4 pp.).

Auta benzynowe i te z silnikami Diesla tracą udziały w rynku na rzecz aut z napędami alternatywnymi. Ich udział w rynku w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 r. stanowiły 40,8 proc., co oznaczało wzrost o 9,3 pp. w skali roku.

Tematy
Komentarze
Kryzys w salonach samochodowych pogłębia się. Brak aut namieszał w rankingu popularności
Marcin Kaźmierczak
Podziel się