Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Kryzys motoryzacyjny coraz bardziej dotkliwy. Sprzedaż nowych aut mocno w dół

Kryzys motoryzacyjny coraz bardziej dotkliwy. Sprzedaż nowych aut mocno w dół

Kryzys związany z brakiem półprzewodników coraz mocniej daje się we znaki producentom aut. Brak gotowych aut do sprzedaży odbija się na liczbie rejestracji nowych modeli. Tych było w październiku w Polsce o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem i ponad 30 proc. mniej niż przed pandemią.

W październiku w Polsce zarejestrowano 31 259 samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To o 5,5 proc. mniej niż we wrześniu, o 22 proc. mniej niż w październiku ubiegłego roku i aż o 33,3 proc. mniej niż przed dwoma laty.

Był to także najgorszy październikowy rezultat od 2015 r. i jednocześnie najgorszy miesięczny wynik od maja 2020 r., gdy w Polsce swoje żniwo zbierała pierwsza fala pandemii COVID-19.

Teraz na rynku motoryzacyjnym również mamy do czynienia z szerzącą się pandemią, ale objawia się ona brakiem półprzewodników, wstrzymywanymi liniami produkcyjnymi, niemal gotowymi autami stojącymi na fabrycznych parkingach, których nie można sprzedać i w konsekwencji spadającymi wynikami sprzedażowymi.

Wszystko jednak wskazuje na to, że liczba sprzedanych nowych samochodów osobowych na koniec roku będzie wyższa od rezultatu zanotowanego pod koniec 2020 r. Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2021 r., w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyły 378 534 nowe auta osobowe – o 12,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Fizycznie polscy klienci indywidualni i firmy rejestrujące w kraju auta na REGON kupiły o 43,4 tys. więcej nowych aut niż przed rokiem. Różnica na korzyść 2021 r. z kolejnymi miesiącami kurczy się jednak coraz bardziej.

Segment A przed SUV-ami

Problemy związane z półprzewodnikami i dostępnością aut sprawiły, że po raz kolejny czołówka najpopularniejszych modeli wśród polskich klientów indywidualnych przewróciła się do góry nogami. Najoględniej mówiąc, najczęściej rejestrowano te modele, z których dostawami był akurat najmniejszy problem.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – październik 2021

Lp. Model Wrzesień 21’ Październik 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota aygo 281 360 +28,1
2. dacia duster 228 302 +32,5
3. volkswagen t-roc 89 291 +227,0
4. dacia sandero 296 250 -15,5
5. kia stonic 251 249 -0,8
6. hyundai tucson 220 247 +12,3
7. hyundai kona 112 220 +96,4
8. kia sportage 414 211 -49,0
9. toyota rav4 401 204 -49,1
10. toyota corolla 101 191 +89,1
11. hyundai i20 224 182 -18,8
12. suzuki sx4 s-cross 178 179 +0,6
13. mazda cx-30 146 173 +18,5
14. kia xceed 196 152 -22,4
15. fiat tipo 119 143 +20,2
16. toyota yaris 112 142 +26,8
17. renault captur 108 140 +29,6
18. volkswagen t-cross 105 139 +32,4
19. skoda fabia 106 135 +27,4
20. opel mokka 154 130 -15,6
1-20. 3841 4040 +5,2
Pozostałe 4432 3988 -10,0
Suma 8273 8028 -3,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W październiku Polacy najczęściej rejestrowali najmniejszą przedstawicielkę toyot – aygo (360 szt.), która pod względem liczby rejestracji wyprzedziła dacię duster (302 szt.). Na podium aż z czwartej dziesiątki wskoczył volkswagen t-roc (291 szt.), a to za sprawą wzrostu sprzedaży w relacji miesięcznej o 227 proc.

Volkswagen z podium zepchnął dacię sandero. Pierwszą trójkę opuściły także królujące przed miesiącem dwa SUV-y: kia soprtage (211 szt.) i toyota rav-4 (204 szt.), które w październiku zanotowały blisko 50-procentowe spadki sprzedaży w relacji miesięcznej. Do pierwszej dziesiątki w październiku powróciła za to toyota corolla (191 szt.).

Znacznie bardziej tradycyjnie, przynajmniej w odniesieniu do ostatnich miesięcy, wygląda zestawienie najczęściej rejestrowanych modeli w 2021 r. Tu wciąż prowadzi toyota yaris (5351 szt.) i wszystko wskazuje na to, że utrzyma palmę pierwszeństwa do końca roku. W pogoni za yarisem nie ustaje duster (4518 szt.), a walkę o podium w ostatnich dwóch miesiącach 2021 r. stoczą zapewne toyota corolla (3510 szt.), kia sportage (3492 szt.) oraz hyundai tucson (3343 szt.).

Dostępność aut ustawia ranking

Zmiany zaszły także w przypadku rejestracji nowych aut na REGON. Bezapelacyjnym zwycięzcą październikowego zestawienia została toyota corolla (1446 szt.), która mogła pochwalić się ponad dwukrotnie wyższym wynikiem sprzedażowym od drugiej w rankingu kii cee’d (687 szt.). Podium uzupełnił dawno niewidziany w czołówce ford focus (600 szt.), który na początku przyszłego roku pojawi się w salonach w wersji po liftingu.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – październik 2021

Lp. Model Wrzesień 21’ Październik 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1386 1446 +4,3
2. kia cee’d 709 687 -3,1
3. ford focus 416 600 +44,2
4. toyota rav4 951 567 -40,4
5. skoda fabia 567 520 -8,3
6. hyundai tucson 498 491 -1,4
7. renault clio 528 480 -9,1
8. skoda octavia 403 458 +13,6
9. opel mokka 387 437 +12,9
10. toyota aygo 333 398 +19,5
11. fiat tipo 347 389 +12,1
12. toyota yaris 573 367 -36,0
13. bmw serii 3 341 344 +0,9
14. opel corsa 415 333 -19,8
15. bmw x3 245 319 +30,2
16. volvo xc60 224 311 +38,8
17. kia sportage 510 271 -46,9
18. opel astra 203 266 +31,0
19. audi q5 247 262 +6,1
20. volkswagen t-roc 87 259 +197,7
1-20. 9370 9205 -1,8
Pozostałe 15 442 14 026 -9,2
Suma 24 812 23 231 -6,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że najpopularniejszym autem wśród firm rejestrujących na REGON, a tym samym najpopularniejszym autem w Polsce w 2021 r.,6 zostanie toyota corolla (14 478 szt.). Drugim wynikiem od początku roku do końca października może pochwalić się skoda octavia (10 015 szt.). To jedyne modele, które przekroczyły 10 tys. sprzedanych nowych egzemplarzy wśród firm. Trzecia na liście toyota yaris była rejestrowana na REGON dotąd 7535 razy.

Co trzecie aut z napędem alternatywnym

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, z miesiąca na miesiąc rośnie udział w rynku nowych aut osobowych pojazdów z alternatywnymi napędami – głównie hybryd. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 r. stanowiły one 33,1 proc. zarejestrowanych nowych aut. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 17,8 proc.

Analogicznie spada udział aut z silnikami benzynowymi i diesli. Na koniec października 2021 r. wynosił on odpowiednio 53,9 proc. i 13 proc., podczas gdy jeszcze rok temu było to 63,7 proc. i 18,5 proc.

Tematy
Komentarze
Kryzys motoryzacyjny coraz bardziej dotkliwy. Sprzedaż nowych aut mocno w dół
Marcin Kaźmierczak
Podziel się