Kryzys związany z brakiem półprzewodników coraz mocniej daje się we znaki producentom aut. Brak gotowych aut do sprzedaży odbija się na liczbie rejestracji nowych modeli. Tych było w październiku w Polsce o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem i ponad 30 proc. mniej niż przed pandemią.
W październiku w Polsce zarejestrowano 31 259 samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To o 5,5 proc. mniej niż we wrześniu, o 22 proc. mniej niż w październiku ubiegłego roku i aż o 33,3 proc. mniej niż przed dwoma laty.
Był to także najgorszy październikowy rezultat od 2015 r. i jednocześnie najgorszy miesięczny wynik od maja 2020 r., gdy w Polsce swoje żniwo zbierała pierwsza fala pandemii COVID-19.
Teraz na rynku motoryzacyjnym również mamy do czynienia z szerzącą się pandemią, ale objawia się ona brakiem półprzewodników, wstrzymywanymi liniami produkcyjnymi, niemal gotowymi autami stojącymi na fabrycznych parkingach, których nie można sprzedać i w konsekwencji spadającymi wynikami sprzedażowymi.
Wszystko jednak wskazuje na to, że liczba sprzedanych nowych samochodów osobowych na koniec roku będzie wyższa od rezultatu zanotowanego pod koniec 2020 r. Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2021 r., w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyły 378 534 nowe auta osobowe – o 12,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Fizycznie polscy klienci indywidualni i firmy rejestrujące w kraju auta na REGON kupiły o 43,4 tys. więcej nowych aut niż przed rokiem. Różnica na korzyść 2021 r. z kolejnymi miesiącami kurczy się jednak coraz bardziej.
Segment A przed SUV-ami
Problemy związane z półprzewodnikami i dostępnością aut sprawiły, że po raz kolejny czołówka najpopularniejszych modeli wśród polskich klientów indywidualnych przewróciła się do góry nogami. Najoględniej mówiąc, najczęściej rejestrowano te modele, z których dostawami był akurat najmniejszy problem.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – październik 2021
Lp. | Model | Wrzesień 21’ | Październik 21’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota aygo | 281 | 360 | +28,1 |
2. | dacia duster | 228 | 302 | +32,5 |
3. | volkswagen t-roc | 89 | 291 | +227,0 |
4. | dacia sandero | 296 | 250 | -15,5 |
5. | kia stonic | 251 | 249 | -0,8 |
6. | hyundai tucson | 220 | 247 | +12,3 |
7. | hyundai kona | 112 | 220 | +96,4 |
8. | kia sportage | 414 | 211 | -49,0 |
9. | toyota rav4 | 401 | 204 | -49,1 |
10. | toyota corolla | 101 | 191 | +89,1 |
11. | hyundai i20 | 224 | 182 | -18,8 |
12. | suzuki sx4 s-cross | 178 | 179 | +0,6 |
13. | mazda cx-30 | 146 | 173 | +18,5 |
14. | kia xceed | 196 | 152 | -22,4 |
15. | fiat tipo | 119 | 143 | +20,2 |
16. | toyota yaris | 112 | 142 | +26,8 |
17. | renault captur | 108 | 140 | +29,6 |
18. | volkswagen t-cross | 105 | 139 | +32,4 |
19. | skoda fabia | 106 | 135 | +27,4 |
20. | opel mokka | 154 | 130 | -15,6 |
1-20. | – | 3841 | 4040 | +5,2 |
Pozostałe | – | 4432 | 3988 | -10,0 |
Suma | – | 8273 | 8028 | -3,0 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
W październiku Polacy najczęściej rejestrowali najmniejszą przedstawicielkę toyot – aygo (360 szt.), która pod względem liczby rejestracji wyprzedziła dacię duster (302 szt.). Na podium aż z czwartej dziesiątki wskoczył volkswagen t-roc (291 szt.), a to za sprawą wzrostu sprzedaży w relacji miesięcznej o 227 proc.
Volkswagen z podium zepchnął dacię sandero. Pierwszą trójkę opuściły także królujące przed miesiącem dwa SUV-y: kia soprtage (211 szt.) i toyota rav-4 (204 szt.), które w październiku zanotowały blisko 50-procentowe spadki sprzedaży w relacji miesięcznej. Do pierwszej dziesiątki w październiku powróciła za to toyota corolla (191 szt.).
Znacznie bardziej tradycyjnie, przynajmniej w odniesieniu do ostatnich miesięcy, wygląda zestawienie najczęściej rejestrowanych modeli w 2021 r. Tu wciąż prowadzi toyota yaris (5351 szt.) i wszystko wskazuje na to, że utrzyma palmę pierwszeństwa do końca roku. W pogoni za yarisem nie ustaje duster (4518 szt.), a walkę o podium w ostatnich dwóch miesiącach 2021 r. stoczą zapewne toyota corolla (3510 szt.), kia sportage (3492 szt.) oraz hyundai tucson (3343 szt.).
Dostępność aut ustawia ranking
Zmiany zaszły także w przypadku rejestracji nowych aut na REGON. Bezapelacyjnym zwycięzcą październikowego zestawienia została toyota corolla (1446 szt.), która mogła pochwalić się ponad dwukrotnie wyższym wynikiem sprzedażowym od drugiej w rankingu kii cee’d (687 szt.). Podium uzupełnił dawno niewidziany w czołówce ford focus (600 szt.), który na początku przyszłego roku pojawi się w salonach w wersji po liftingu.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – październik 2021
Lp. | Model | Wrzesień 21’ | Październik 21’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 1386 | 1446 | +4,3 |
2. | kia cee’d | 709 | 687 | -3,1 |
3. | ford focus | 416 | 600 | +44,2 |
4. | toyota rav4 | 951 | 567 | -40,4 |
5. | skoda fabia | 567 | 520 | -8,3 |
6. | hyundai tucson | 498 | 491 | -1,4 |
7. | renault clio | 528 | 480 | -9,1 |
8. | skoda octavia | 403 | 458 | +13,6 |
9. | opel mokka | 387 | 437 | +12,9 |
10. | toyota aygo | 333 | 398 | +19,5 |
11. | fiat tipo | 347 | 389 | +12,1 |
12. | toyota yaris | 573 | 367 | -36,0 |
13. | bmw serii 3 | 341 | 344 | +0,9 |
14. | opel corsa | 415 | 333 | -19,8 |
15. | bmw x3 | 245 | 319 | +30,2 |
16. | volvo xc60 | 224 | 311 | +38,8 |
17. | kia sportage | 510 | 271 | -46,9 |
18. | opel astra | 203 | 266 | +31,0 |
19. | audi q5 | 247 | 262 | +6,1 |
20. | volkswagen t-roc | 87 | 259 | +197,7 |
1-20. | – | 9370 | 9205 | -1,8 |
Pozostałe | – | 15 442 | 14 026 | -9,2 |
Suma | – | 24 812 | 23 231 | -6,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że najpopularniejszym autem wśród firm rejestrujących na REGON, a tym samym najpopularniejszym autem w Polsce w 2021 r.,6 zostanie toyota corolla (14 478 szt.). Drugim wynikiem od początku roku do końca października może pochwalić się skoda octavia (10 015 szt.). To jedyne modele, które przekroczyły 10 tys. sprzedanych nowych egzemplarzy wśród firm. Trzecia na liście toyota yaris była rejestrowana na REGON dotąd 7535 razy.
Co trzecie aut z napędem alternatywnym
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, z miesiąca na miesiąc rośnie udział w rynku nowych aut osobowych pojazdów z alternatywnymi napędami – głównie hybryd. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 r. stanowiły one 33,1 proc. zarejestrowanych nowych aut. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 17,8 proc.
Analogicznie spada udział aut z silnikami benzynowymi i diesli. Na koniec października 2021 r. wynosił on odpowiednio 53,9 proc. i 13 proc., podczas gdy jeszcze rok temu było to 63,7 proc. i 18,5 proc.