Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Dom starców na drogach i to bez martwych dusz. Jeździmy coraz starszymi autami

Dom starców na drogach i to bez martwych dusz. Jeździmy coraz starszymi autami

W 2021 r. liczba aut zarejestrowanych w Polsce przekroczyła 26 mln, jednak co czwarte było tzw. martwą duszą. Auta jeżdżące po polskich drogach są coraz starsze. Ich średni wiek przekroczył już 15,5 roku – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Polskie auta dorosłe dzięki „martwym duszom”

Jeśli wzięlibyśmy pod uwagę także „martwe dusze”, czyli samochody figurujące w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, ale de facto nieużywane i niewyrejestrowane, średni wiek wzrósłby do blisko 21 lat i byłby o blisko 5 miesięcy wyższy niż pod koniec 2020 r.

Tego typu samochodów jest w Polsce 6,75 mln. W samym 2021 r., według danych IBRM Samar, przybyło ich 190 tys. Co istotne, „martwych dusz” przybywa na polskich parkingach i w garażach w takim samym tempie jak aut cały czas używanych. Tych drugich pod koniec 2021 r. zanotowano 19,35 mln sztuk. W obu przypadkach wzrost ich liczby wyniósł względem końca 2020 r. 2,9 proc.

Coraz starsze są jednak również samochody będące w użytku. Ich średni wiek pod koniec 2021 r. wynosił nieco ponad 15,5 roku. Było to o ok. 3 miesiące więcej niż rok wcześniej.

Polska domem starców dla aut z Zachodu

Wpływ na taki stan miały m.in. rosnące dysproporcje pomiędzy liczbą rejestracji aut używanych sprowadzanych z zagranicy a liczbą rejestracji aut kupowanych w salonach samochodowych. Tych pierwszych przybyło w 2021 r. 939,9 tys. (+11 proc. r/r), nowych z kolei 446,6 tys. (+4,3 proc. r/r).

Średni wiek używanego auta sprowadzonego do Polski w 2021 r. wyniósł 12,5 roku i był o 5 miesięcy wyższy niż w 2020 r. Niezmiennie królują roczniki 2006, 2007, 2008 i 2009. Średni wiek zawyżają samochody benzynowe, które miały średnio 13,5 roku. Sprowadzone w 2021 r. Diesle były średnio o ponad dwa lata młodsze – miały średnio 11 lat i 4 miesiące.

Na to, że sprowadzane do Polski z zagranicy używane auta są coraz starsze wskazują także wyniki notowane w 2022 r. Biorąc pod uwagę tylko kwiecień 2022 r., średni wiek samochodu sprowadzonego do Polski wyniósł 12,6 roku i był tym samym najwyższy w historii.

Wracając do „martwych dusz”, ich obecność w zestawieniu znacząco zwiększa współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. Wraz z nimi wynosi on 684 szt., jeśli jednak nie weźmiemy ich pod uwagę, to na 1 tys. mieszkańców Polski w 2021 r. przypadały 504 samochody osobowe.

Tematy
Komentarze
Dom starców na drogach i to bez martwych dusz. Jeździmy coraz starszymi autami
Marcin Kaźmierczak
Podziel się