Działający od 80 lat Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku planuje zwolnić 241 pracowników – zarówno produkcyjnych, jak i administracyjnych. Redukcja zatrudnienia ma rozpocząć się na początku przyszłego roku – poinformowało lokalne Radio5.


Ełcka firma motoryzacyjna z 80-letnia tradycją - Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej – zapowiedziała właśnie dużą redukcję zatrudnienia. O tych planach poinformowała już Powiatowy Urząd Pracy w Ełku.
– Zwolnieniami grupowymi objętych zostanie 241 osób, z czego 187 osób to pracownicy z bezpośredniej produkcji, 30 osób z pośredniej produkcji i 24 osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych – mówi Dariusz Kuprewicz, dyrektor PUP w Ełku, cytowany przez Radio5. – Proces wręczania wypowiedzeń uzależniony będzie od terminów zakończenia projektów prowadzonych przez firmę i odbędzie się w trzech etapach. Pierwszy z nich potrwa do 28 lutego 2026 r., drugi do końca marca i trzeci do ostatnich dni kwietnia przyszłego roku.
Szansa na wcześniejszą emeryturę
Ełcki PUP zamierza pomoc osobom, które stracą zatrudnienie.
– Będziemy uczestniczyć w tym procesie w miarę naszych możliwości. Na początku stycznia jesteśmy już umówieni na wstępne spotkanie z załogą. Przekażemy wszystkie informacje dotyczące możliwości rejestracji w naszym urzędzie oraz otrzymania prawa do świadczenia przedemerytalnego, bo wiemy, że wielu pracowników będzie mogło z niego skorzystać. Poinformujemy także o szansach na uzyskanie wsparcia finansowego m.in. w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej – twierdzi Dariusz Kuprewicz.
Działają od 80 lat
ZEM Ełk to zakład z wieloletnimi tradycjami. Rozpoczął swoją działalność w 1945 roku jako Państwowe Przedsiębiorstwo Traktorów i Maszyn Rolniczych, świadcząc usługi na rzecz rolnictwa. Obecnie produkuje wiązki przewodów niskiego i wysokiego napięcia oraz przewody akumulatorowe do pojazdów i urządzeń. Na swoim koncie ma współpracę z takimi koncernami motoryzacyjnymi jak: Fiat, Opel, Mercedes-Benz, Daewoo, Peugeot, Ford, FSO, ZAZ, CNH, VOLVO czy VIALLE, a z dostawcami części samochodowych, jak Aptiv, Siemens, AFL, Bosch i Volex. Według danych z 2024 roku firma zatrudnia około 296 pracowników etatowych, a łącznie z pracownikami tymczasowymi i innymi formami zatrudnienia — ponad 1060 osób.
Branża motoryzacyjna z problemami
W ostatnim czasie branża motoryzacyjna przechodzi gruntowną transformację. Elektryfikacja, cyfryzacja, rosnące koszty surowców i energii, a także spowolnienie sprzedaży aut spalinowych wymuszają restrukturyzację. Skutkiem są zwolnienia, które dotykają zarówno producentów, jak i dostawców. Wśród nich jest m.in. częstochowskie Centrum Inżynieryjnym Elektroniki ZF, gdzie prace straciło 110 osób, a na początku listopada zapowiedziano redukcję w zakładzie produkcyjnym ZF LIFETEC. Tam w pierwszej połowie 2026 roku wypowiedzenia otrzyma 225 pracowników. Natomiast Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku ogłosiła zwolnienie ponad 310 osób.
KW























































