Polacy zaczynają oszczędzać na wakacyjnych wyjazdach? Dane z kart klientów PKO Banku Polskiego mogą wskazywać na "schłodzenie" rynku usług turystycznych. Również gastronomia odnotowuje pierwsze spadki liczby transakcji w sezonie letnim. Analitycy PKO mówią o trendzie: budżet taki sam jak w poprzednim roku, ale na krócej.


"Początek sezonu turystycznego był gorący, ale dane kartowe PKO BP pokazują, że szybko przyszło schłodzenie" – komentują analitycy PKO BP we wpisie zamieszczonym na Twitterze dotyczącym wydatków z kart płatniczych klientów za pierwszą część tegorocznych wakacji.
Początek sezonu turystycznego był gorący, ale dane kartowe @PKOBP pokazują, że szybko przyszło schłodzenie.1/3 pic.twitter.com/wqASHGmivt
— PKO Research (@PKO_Research) August 2, 2022
Jak wskazują analitycy, nieco lepiej wyglądają tendencje w przypadku transakcji kartowych klientów PKO BP w punktach gastronomicznych. Wydatki nadal rosną, choć w przypadku liczby transakcji też widać pewne hamowanie.
Dane z kart klientów PKO BP potwierdzają, że Polacy decydują się na wypoczynek w mniejszym wymiarze. Widać także początek spadków nie tylko liczby transakcji, ale także ich wartości. Ekonomiści banku wskazują, że wśród wydatków na hotele wydaje się, że dominuje zasada „ten sam budżet, krótszy pobyt”. Kilka dni temu podobne informacje podawała "Rzeczpospolita", powołując się na dane platformy rezerwacyjnej Noclegi.pl.
Przedstawione dane dotyczą części rynku w Polsce. PKO Bank Polski skupia najwięcej klientów, na koniec 2021 r. miał ponad 10,54 mln klientów indywidualnych, wynika z danych Raportu PRNews.pl. Dla porównania Bank Pekao (drugi największy bank w Polsce pod względem liczby klientów indywidualnych) posiadał na koniec ubiegłego roku około 5,69 mln osób w segmencie detalicznym. Tym samym dane z kartowe z banku obrazują zachowania części społeczeństwa.
DF