REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Zakupy na AliExpress - jak zwrócić towar lub złożyć reklamację

Weronika Szkwarek2016-09-26 07:06redaktor Bankier.pl
publikacja
2016-09-26 07:06

Towar nie doszedł lub przyszedł uszkodzony. Źle wpisaliśmy adres wysyłki, a markowe buty okazały się podrobione i zatrzymano je na odprawie celnej. W dodatku sprzedawca jest oddalony od nas o ponad sześć tysięcy kilometrów i nie mówi płynnie ani po polsku, ani po angielsku. Podpowiadamy, jak dochodzić swoich praw konsumenckich po nieudanych zakupach na AliExpress.

Zakupy na AliExpress - jak zwrócić towar lub złożyć reklamację
Zakupy na AliExpress - jak zwrócić towar lub złożyć reklamację
/ FORUM

Pierwsza zasada – nie należy potwierdzać otrzymania przesyłki, jeżeli ma się jedną z powyższych wątpliwości. Zakupy na chińskim portalu cechuje to, że pieniądze za towar AliExpress przelewa się sprzedawcy dopiero po potwierdzeniu otrzymania przesyłki. Dlatego też, po tym jak konsument kliknie „confirm good received”, dochodzenie swoich praw może być utrudnione, ale nie niemożliwe.

AliExpress – czas dostawy

Na przesyłkę z Chin czeka się od 25 do nawet 60 dni w zależności od tego, jakim listem sprzedawca prześle nam towar. Czas oczekiwania na paczkę jest zawsze wskazany w opisie aukcji.

fot. / / Aliexpress.com

Oferenci najczęściej korzystają z dwóch form przekazu:

  • China Post Ordinary Small Packet Plus
  • China Post Registered Air Mail

W przypadku China Post Ordinary Small Packet Plus przesyłkę można śledzić tylko do momentu, kiedy znajduje się jeszcze na terenie Chin, po tym czasie dostarczenie towaru odbywa się tak, jak w przypadku listu zwykłego.

fot. / / Aliexpress.com

W związku z czym lepiej szukać sprzedawców, którzy oferują zarejestrowaną przesyłkę i móc śledzić na bieżąco drogę dostawy.

Warto również zwrócić uwagę na gwarantowany czas dostawy. Najczęściej przedsiębiorcy oferują opcję całkowitego zwrotu pieniędzy, jeśli przesyłka nie dotarła w ciągu 50-60 dni od jej wysłania.

fot. / / Aliexpress.com

AliExpress - co zrobić, kiedy przesyłka nie dotarła?

Jeżeli klient nie otrzyma przesyłki w zagwarantowanym przez sprzedawcę terminie, może skorzystać z programu ochrony kupujących (o ile sprzedawca do takiego przystąpił). W takim przypadku po upływie czasu dostawy należy „otworzyć spór” (Open Dispute). Jest to opcja dostępna w podglądzie zamówienia.

Zasadniczo konsument ma do wyboru dwie opcje – zwrot pieniędzy oraz zwrot towaru i zwrot pieniędzy. Po wybraniu pierwszej opcji ukaże się formularz:

fot. / / Aliexpress.com

Dalszy bieg wydarzeń zależy w dużej mierze od sprzedawcy – najczęściej zbywcy kontaktują się z kupującym w celu ustalenia kompromisu i na przykład zwrócenia częściowej kwoty zamówienia. Na korzyść konsumenta działa fakt, że sprzedawcom zależy na pozytywnych komentarzach i ocenach sprzedaży – dłuższe negocjacje oznaczają dla nich jedynie dłuższy czas oczekiwania na przelew.  

Warto pamiętać o tym, że wartość ewentualnego zwrotu wydatku na zakupiony towar może być mniejsza lub równa kosztom wysyłki z powrotem do Chin. W zależności od wybranej metody Poczta Polska za taką usługę pobiera opłatę w wysokości od 16 do 50 złotych.

Przesyłka dotarła, ale nie jesteśmy zadowoleni z zakupów

W innych przypadkach, takich jak uszkodzony towar, podrobiona marka czy wadliwy produkt również konsument powinien założyć spór. Ma na to 15 dni od momentu potwierdzenia, że przyjął przesyłkę (kliknięcie „Confirm good received”).

Podobnie jak w przypadku nieotrzymania paczki, klient powinien oznaczyć jedną z opcji: czy chce całkowity zwrot pieniędzy, czy chce zwrócić przesyłkę i żąda częściowego zwrotu zapłaty.

Po otworzeniu sporu i wybraniu interesującego rozwiązania, konsument ma obowiązek podać powód zwrotu i opisać go w 4-514 znakach. Do formularza warto dołączyć zdjęcia lub filmy, które ilustrują wadę produktu lub jego zniszczenie w transporcie.

fot. / / Aliexpress.com

Przesyłka dotarła, ale okazała się podrobiona

Może okazać się, że urząd celny zatrzyma przesyłkę i wezwie w celu wyjaśnienia sytuacji. Jeżeli przedmiotem zamówienia była replika znanej marki, ale konsument nie był tego świadomy (na aukcjach dość często zamazywane jest logo „producenta”) – wystarczy przesłać drogą elektroniczną zdjęcie aukcji (dostępna w zakładce „Orders”) oraz potwierdzenie płatności.

Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi w rozmowie z Bankier.pl: - Jeżeli zamówiony towar jest wątpliwej jakości, przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy. Warto powiadomić policję. Trudnością może być wyegzekwowanie pieniędzy od sprzedającego, który ma siedzibę poza UE.

Podczas robienia zakupów na portalu chińskiego giganta należy mieć na uwadze ewentualną konieczność zapłaty podatku VAT i/lub cła. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule:  Zakupy z AliExpress – cło, VAT i ochrona kupujących.

Podsumowując, warto zapamiętać, że jeżeli zamówiony produkt nie dotarł w wyznaczonym czasie lub nie jest zgodny z opisem zawartym na aukcji, należy po pierwsze skontaktować się ze sprzedawcą i poinformować go o swoich uwagach. Jeśli jego propozycja nie jest zadowalająca, należy otworzyć spór, aby otrzymać zwrot pieniędzy lub zaangażować w sprawę AliExpress, który oceni sytuację i będzie pełnić rolę mediatora. 

Źródło:
Weronika Szkwarek
Weronika Szkwarek
redaktor Bankier.pl

W Bankier.pl zajmowała się tematyką prawa pracy. Pisała o związanych z nim nadużyciach i wyzwaniach, jakie stoją przed obecnym rynkiem pracownika. W swoich artykułach zajmowała się również problemami polskich i zagranicznych konsumentów. Autorka cyklu "Życie po etacie", w którym opowiadała historie osób decydujących się na zamianę umowy o pracę na własną działalność gospodarczą.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (35)

dodaj komentarz
lebero654
Czy ktoś miał taką sytuację? Otrzymałem towar całkowicie niesprawny i niezgodny z zamówieniem.
Kiedy wszedłem na swoje konto w Aliexpress nie ma mojego zamówienia w związku z czym nie mogę złożyć reklamacji!! Jedyne co mam to numer przesyłki i namiary nadawcy "Sinotrans w imieniu i na rzecz Cainiao" i skrzynka pocztowa
Czy ktoś miał taką sytuację? Otrzymałem towar całkowicie niesprawny i niezgodny z zamówieniem.
Kiedy wszedłem na swoje konto w Aliexpress nie ma mojego zamówienia w związku z czym nie mogę złożyć reklamacji!! Jedyne co mam to numer przesyłki i namiary nadawcy "Sinotrans w imieniu i na rzecz Cainiao" i skrzynka pocztowa w Komornikach.
~Andrew
Ale jak zrobić ten formularz? W Wordzie? Tam wstawić zdjęcia i filmy? Nie rozumiem tego właśnie..
~Kolo99
A co jest w przypadku gdy otworze spor dostane zwrot a towar dojdzie po tygodniu
~stratny
nic nie napisaliscie o zwrotach, to jest ogromny problem,,
po 1 sprzedawca oze nas "olać " i ali expres nic nie zrobi bo sieskonczyl czas potwierdzenia
a po drugie wyslanie paczki do chin to okolo 400 zloty!!!!!!
~Jaydee
W moim przypadku doszedlem do porozumienia i sprzedawca wyslal nowy produkt otrzymalem nr do sledzenia paczki
~Samanta
Witam, mam problem sprzedawca wyslal wadliwy telefon, wygrałam dispute i pełna refundację ale tylko wtedy kiedy odeśle telefon do Chin i tu jest problem mieszkam w UK i nie można wysłać telefonu do Chin.... Nie ma opcji ponieważ zawiera baterie która może eksplodować itp itd, sprzedawcs nie poinformował mnie o tym, że nie będę mogła Witam, mam problem sprzedawca wyslal wadliwy telefon, wygrałam dispute i pełna refundację ale tylko wtedy kiedy odeśle telefon do Chin i tu jest problem mieszkam w UK i nie można wysłać telefonu do Chin.... Nie ma opcji ponieważ zawiera baterie która może eksplodować itp itd, sprzedawcs nie poinformował mnie o tym, że nie będę mogła reklamować tego towaru z UK. Odpisuje mi że mam naprawić na swoją rękę telefon i on mi dołoży do naprawy, customer service nie pomaga. Czy mogę podjąć inne kroki ???
~piotro2
Największa wada ani Express to brak reklamacji kupiłem lampę zepsuła się po miesiącu minął czas ochronny sprzedawca nie odpisuje nie reaguje Ali ekspres nic nie pomaga pieniądze wyrzucone w błoto
~hmm
Pani Weroniko.
Proszę jeszcze o poradę, co zrobić jak towar dojdzie do Polski, ale go ukradną na WER Warszawa /Zabrze, albo jeśli pracownicy tychże węzłów są na tyle łaskawi, że nie ukradną, ale przetrzymują przesyłkę kilka tygodni? Sam odpowiem: NIC. Reklamować może tylko nadawca, jeśli chcemy jednak sami przejąć inicjatywę,
Pani Weroniko.
Proszę jeszcze o poradę, co zrobić jak towar dojdzie do Polski, ale go ukradną na WER Warszawa /Zabrze, albo jeśli pracownicy tychże węzłów są na tyle łaskawi, że nie ukradną, ale przetrzymują przesyłkę kilka tygodni? Sam odpowiem: NIC. Reklamować może tylko nadawca, jeśli chcemy jednak sami przejąć inicjatywę, to na infolinii Poczty, konsultantka będzie bardzo zdziwiona, że na Poczcie mogło się to wydarzyć (choć takich telefonów z tym problemem dostaje kilkaset dziennie) i poda telefony na WER, które... są wyłączone! Chińczycy już wiedzą o solidności Poczty Polskiej , i zaczynają z Niemiec i Holandii wysyłać co droższy towar do Polski DHLem
~mariusz
""
Witam Serdecznie wszystkich i blagam was z calego serca o podarownie dla mnie zywnosci ktora mi sie nie zepsuje bo nie posiadam lodowki oraz odzieszy i Obuwia mam nr 44 dla mnie za co z calego serca bardzo wszystkim dziekuje i prosze przeczytajcie cala moja wlasna prozbe
jest Tutaj cala moja wlasna prozba do
""
Witam Serdecznie wszystkich i blagam was z calego serca o podarownie dla mnie zywnosci ktora mi sie nie zepsuje bo nie posiadam lodowki oraz odzieszy i Obuwia mam nr 44 dla mnie za co z calego serca bardzo wszystkim dziekuje i prosze przeczytajcie cala moja wlasna prozbe
jest Tutaj cala moja wlasna prozba do przeczytania i dziekuje za kazda pomoc

www.proszeprzeczytaj.webnode.com


Tu reportaz o mnie w t v p 1


https://youtu.be/oi2haT_8NGw

DZIEKUJE ZA KAZDA POMOC I PRZECZYTANIE MEJ PROZBY POZDRAWIAM WSZYSTKICH MARIUSZ


LISTA MEDALISTÓW kat babighton

niepelnosprawni.pl/ledge/x/3672
~ooo
Nie kupujcie tam WER Zabrze naliczy mam cło i vat 23%. Szukają pieniędzy na 500+

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki