Blisko 1000 osób zatrudnionych w Stokrotce podpisało specjalną petycję do zarządu. Żądają zaprzestania ich "eksploatacji do granic wytrzymałości” oraz wynagrodzenia „adekwatnego do wkładanego wysiłku”.


Związkowcy sieci „Stokrotka” wystosowali petycję do zarządu sieci dotyczącą poprawy warunków pracy i płacy.
Załoga eksploatowana „do granic wytrzymałości”?
„Nie zgadzamy się na eksploatowanie nas – Pracowników – do granic wytrzymałości, kosztem naszego zdrowia. Nie zgadzamy się na wydłużanie pracy do późnych godzin nocnych” – napisano w petycji.
Według związkowców również „wynagrodzenia są nieadekwatne do wysiłku”, który codziennie wkładają w wykonywanie pracy. Nie podoba im się również, że pracownicy z wieloletnim doświadczeniem zarabiają tyle, co osoba na umowie próbnej.
Więcej sklepów, a coraz mniejsza załoga
W petycji napisano również, że „liczba sklepów rośnie, a obsada maleje. Przybywa obowiązków, wydłużane są godziny pracy, jednocześnie obcinane są etaty”. Przypomniano również, że znaczna część załogi to osoby niepełnosprawne.
„Niemożliwością staje się wyjście z pracy w/g grafiku. Pracę, którą kiedyś wykonywały trzy osoby, teraz wykonuje jedna. Pracujemy ponad siły, tracimy zdrowie. Wszechobecna inwigilacja nie pomaga w pracy” – czytamy w petycji do zarządu Stokrotki.
„Trud nie do zniesienia”
Według osób zatrudnionych w sieci, trud, z którym mierzą się codziennie, jest fizycznie i psychicznie nie do zniesienia.
„W logistyce wymaga się coraz szybszej pracy i coraz większej wydajności. Jak szybciej pracujemy – podnoszone są progi wydajności, coraz trudniej jest wypracować premie” – piszą związkowcy, według których pracodawca nie widzi problemu.
Sieć Stokrotka liczy około 1000 sklepów w całej Polsce. Są one rozmieszczone zarówno na osiedlach mieszkaniowych, jak i w mini-centrach oraz galeriach handlowych. W 2024 r. sieć obchodziła jubileusz 30-lecia.
Oświadczenie sieci Stokrotka
„Sprzeciwiamy się kreowaniu nieprawdziwego i szkodliwego obrazu dotyczącego pracy w naszej firmie. (…) Ostatnie podwyżki w naszej firmie miały miejsce w styczniu tego roku. Podniesione zostały wynagrodzenia pracowników sklepów oraz magazynów. Zwiększone zostały one o około 8 proc., biorąc pod uwagę wskaźniki ekonomiczne spółki oraz analizę rynku pracy. (…)
Konkurencyjność Stokrotki jako pracodawcy wynika również z dodatkowych świadczeń, które otrzymują pracownicy. Wraz z początkiem roku zaplanowaliśmy zwiększenie o około 20 proc. środków przeznaczanych na fundusz socjalny, z którego finansowane są obowiązujące w firmie benefity. (…)
Na bieżąco weryfikujemy poziom zatrudnienia we wszystkich sklepach i dopasowujemy go do istniejących potrzeb. Bardzo duży nacisk kładziemy na inwestycje w rozwiązania wpływające na komfort, optymalizację i bezpieczeństwo pracy. (…) Co roku inwestujemy również w remodelingi sklepów – optymalizujemy oraz odnawiamy sale sprzedaży i zaplecza sklepowe. Tylko w 2024 roku dokonaliśmy całościowych lub częściowych modernizacji w ponad 160 sklepach. (…)
Bezpieczeństwo pracowników jest dla nas priorytetem. Każdego dnia dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić najlepsze warunki pracy. (…) W Stokrotce oprócz działu BHP, dbającego o bezpieczeństwo pracowników, funkcjonuje także komisja, omawiająca wraz z pracownikami zagadnienia związane z BHP i wypracowująca propozycje rozwiązań.
Regularnie rozmawiamy z pracownikami oraz stroną społeczną. Mamy stworzony dedykowany kanał dla pracowników, umożliwiający dzielenie się opiniami. (…) Jesteśmy otwarci na dialog, który systematycznie prowadzimy.
























































