REKLAMA

Wypadki rządowych aut. Tyle kosztuje eksploatacja i naprawy limuzyn

2023-06-29 08:57, akt.2023-06-29 09:33
publikacja
2023-06-29 08:57
aktualizacja
2023-06-29 09:33

W ostatni weekend czerwca media ponownie obiegła informacja o wypadku limuzyny rządowej. Mocno poszkodowani zostali dwaj policjanci, pomocy lekarskiej wymagali również pasażerowie auta cywilnego - matka z synem. Przy tej kolejnej niechlubnej okazji posłanka Hanna Gill-Piątek zapytała szefów MSWiA o koszty poniesione przez Służbę Ochrony Państwa na eksploatację pojazdów, w tym na naprawy. Sprawę opisuje TVN24 BiS.

Wypadki rządowych aut. Tyle kosztuje eksploatacja i naprawy limuzyn
Wypadki rządowych aut. Tyle kosztuje eksploatacja i naprawy limuzyn
fot. Arkadiusz Lawrywianiec / / FORUM

W niedzielę, 25 czerwca, na drodze wojewódzkiej 671 na Podlasiu w oznakowany radiowóz zamykający kolumnę rządowych pojazdów wjechał czołowo samochód osobowy mazda. Oprócz dwójki rannych policjantów, pomocy lekarskiej wymagali również pasażerowie auta cywilnego. Tego dnia w regionie przebywał premier Mateusz Morawiecki i szef MON Mariusz Błaszczak. Nie wiadomo, kto jechał limuzyną, którą eskortował radiowóz biorący udział w wypadku.

Hanna Gill-Piątek zwróciła uwagę, że powołana w 2018 roku Służba Ochrony Państwa miała być "lepszym zamiennikiem okrytego złą sławą Biura Ochrony Rządu". [...] "Tymczasem słynne są kolizje samochodów kierowanych przez funkcjonariuszy SOP, w których brały udział samochody wiozące premier Beatę Szydło, ministra Antoniego Macierewicza czy na przykład ministra Zbigniewa Ziobrę" - napisała Gill-Piątek.

Posłanka Hanna Gill-Piątek wystosowała w tej sprawie interpelację poselską do MSWiA, gdzie pyta o szczegółowe dane dotyczące wypadków i kosztów eksploatacji i napraw limuzyn rządowych. W odpowiedzi wiceszef Maciej Wąsik podał następujące wyliczenia.

Koszty wypadków rządowych limuzyn

W latach 2018-22 doszło do 201 kolizji z udziałem samochodów Służby Ochrony Państwa (SOP). W roku 2022 były to aż 32 kolizje, rok wcześniej 29. Negatywnie wyróżnia się rok 2019, w którym doszło do 63 kolizji.

Koszty poniesione przez SOP na eksploatację pojazdów, m.in. zakup nowych opon, które są wymieniane w wyniku zużycia, w tym na naprawy i remonty pojazdów służbowych, kształtowały się - według wiceministra, następująco:

  • 3 155 835,08 zł - 2018,
  • 3 438 788,09 zł- 2019,
  • 3 563 913,49 zł - 2020,
  • 2 264 602,04 zł - 2021,
  • 4 257 097,04 zł - 2022.

W sumie więc na eksploatację pojazdów, w tym naprawy, wydano blisko 16,7 mln zł. Nie wiadomo jednak, jaką flotą aut dysponuje SOP, wskazując, że jest to informacja niejawna.

Ubezpieczenia OC samochodów SOP kosztowały w 2022 roku prawie 114,9 tys. zł. Służba Ochrony Państwa w latach 2018-22 nie ponosiła kosztów z tytułu ubezpieczenia AC pojazdów.

Co się dzieje po wypadku? Jak pisze wiceminister Wąsik, "w przypadku uszkodzenia pojazdu w wyniku kolizji, są niezwłocznie podejmowane czynności mające na celu likwidację szkody oraz, jeśli szkoda nie jest zakwalifikowana jako całkowita, pojazdy w możliwie najkrótszym czasie są przywracane do dalszej eksploatacji". [...] "Okres wyłączenia z użytkowania jest uzależniony od stopnia złożoności naprawy. Formacja nie prowadzi statystyk, które uwzględniają czas naprawy pojazdów" - dodaje.

Najgłośniejszym dotąd wypadkiem rządowego auta był wypadek ówczesnej premier Beaty Szydło. Kierowca seicento po latach usłyszał prawomocny wyrok.

KaWa

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
zenonn
Bezkarne partyjne mieniące się "elita" nadal chce być przy korycie?
Wolacy znów zagłosują na mafię rządzącą?
Bolacy nic sie nie stało.
Od Dniestru do Wisły judeopolonia, autochtoni służą
Fuj
kaczyslaw_
***ia szlachta za to nie płaci, więc mają to w dudzie. A w razie wypadku to zawsze winny obywatel, a dowody zostają przypadkowo uszkodzone.
Raffmo
A ja chciałbym wiedzieć ile kosztuje nas utrzymanie Gil-Piątek i innych osłów opozycji ?
Ile wydała na kilometrówki i podróże ?

Ile kosztuje utrzymanie floty samochodowej wraz z paliwem w miastach opanowanych przez PO np. w Łodzi przez Zdanowską?
emerytpl
Od niezależnej prasy z poprzedniego artykułu się nie dowiesz.
emerytpl
Do zawsze Namiestnicy jeżdżą autami z ochroną policyjną. A przysłowiowy Kowalski ma się podporządkować. I czy to komuś się podoba czy nie
zenonn
Kto organizuje te bezmyślne przejazdy?
Tym razem dorożki jechały puste wszystkimi pasami, a radiowóz odstawał?
Winna kobita co nie widziała ryczącego mrugającego radiowozu? Gdzie on był?
babcia-marysia
Czyli Wiecie dlaczego tak pchają się do tego koryta, tyle przywilejów, układów i układzików i z tym powinno się coś zrobić może jeszcze przed wyborami nie uważacie?
chlopekroztropek
Ciekawe na ilu pasach znajdował się radiowóz zamykający kolumnę, bo coś mi się wierzyć nie chce, że babka z mazdy celowo jechała na czołowe. Herr Müller, który jest rzecznikiem rządu, twierdzi że radiowóz jechał swoim pasem. Czy aby na pewno?
carlito1
, Regularnie spotykam kolumny z rządu Jadące po 140 czy więcej drogą na której jest 70 spychając innych z drogi. np. droga Jelenia Góra-Kostomłoty. Co jest takiego pilnego żeby jakiś urzędas miał wszystkich gdzieś??? Politycy stoją ponad prawem i dobrze o tym wiedzą. A na tak przecież na narty do Karpacza trzeba jechać albo na , Regularnie spotykam kolumny z rządu Jadące po 140 czy więcej drogą na której jest 70 spychając innych z drogi. np. droga Jelenia Góra-Kostomłoty. Co jest takiego pilnego żeby jakiś urzędas miał wszystkich gdzieś??? Politycy stoją ponad prawem i dobrze o tym wiedzą. A na tak przecież na narty do Karpacza trzeba jechać albo na dobry obiadek i wypocząć
maniek_as
Jak to co pilnego???
- a spotkanie z kołem gospodyń wiejskich
- a spływ Dunajcem
- a dożynki w podkarpackim
to wszystko nazywa się nic???

Powiązane: Wypadki limuzyn rządowych

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki