REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Warszawa chce mieć 4. linię metra. Trzaskowski: Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe

2024-07-12 09:34, akt.2024-07-12 11:44
publikacja
2024-07-12 09:34
aktualizacja
2024-07-12 11:44

Konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4 - przekazał w piątek Rafał Trzaskowski.

Warszawa chce mieć 4. linię metra. Trzaskowski: Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe
Warszawa chce mieć 4. linię metra. Trzaskowski: Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe
fot. Adam Borkowski / / Pexels

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał na platformie X, że firma Metroprojekt została w piątek wybrana do zrealizowania prac przedprojektowych dla linii M4.

"Konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze" - podkreślił.

Polityk dodał, że rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z jego priorytetów.

"W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy. Nie zwalniamy tempa" - napisał.

Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.

Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.

Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.

Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Po drodze z M4 będzie można się przesiąść na wszystkie pozostałe linie metra (M1, M2, M3 i M5). Linia ma odciążyć M1, zapewniając po lewej stronie Wisły alternatywny korytarz szybkiego transportu do centrum.

Według zleconego przez ratusz studium rozwoju sieci metra w Warszawie, linia M4 charakteryzuje się największymi potokami pasażerskimi na osi północ-południe (ok. 20 tys. pasażerów na kierunek na godzinę), a najbardziej obciążonym odcinkiem jest Rondo Daszyńskiego – Plac Narutowicza.

Budowa linii M4 najprawdopodobniej rozpocznie się w latach 30. Cała trasa ma powstać do 2050 roku. (PAP)

mas/ mark/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
mirek6504
Nie róbcie sobie jaj z warszawskiego metra nie wiecie co macie ?? Jak chcecie zobaczyć obraz nędzy I rozpaczy to udajcie się do NYC,
bartek_kaboom
120 lat temu za granicą szybciej budowali metro przy dużo mniej zaawansowanych maszynach niż to co obecnie proponuje Warszawa. 4 linia miałaby powstać do 2050r. No jakiś absurd!
pagodzik
Czy ta linia bedzie bezemisyjna? Bo podobno istnieje cos takiego jak budynki bezemisyjne, wiec i metro powinno byc bezemisyjne...
samsza
Z Wilanowa jeżdżą na Tarchomin, a nie do Paryża?
ak44
Świetna wiadomość. Gratulacje dla ratusza. Dodatkowo proponuję aby prace przedprojektowe wykonać jak najszybciej dla pozostałych odcinków metra. Są to stosunkowo nieduże koszty a korzyści w przyszłości mogą być olbrzymie. Po zmianie rządu budżet Warszawy z pewnością ulegnie poprawie a posiadanie planów przedprojektowych może o kilka Świetna wiadomość. Gratulacje dla ratusza. Dodatkowo proponuję aby prace przedprojektowe wykonać jak najszybciej dla pozostałych odcinków metra. Są to stosunkowo nieduże koszty a korzyści w przyszłości mogą być olbrzymie. Po zmianie rządu budżet Warszawy z pewnością ulegnie poprawie a posiadanie planów przedprojektowych może o kilka lat przyśpieszyć budowę w przyszłości. Poza tym dzięki wstępnym planom można obecnie wykonywane prace remontowe dostosować do przyszłych stacji metra i dzięki temu zminimalizować w przyszłości niszczenia tego co jest teraz budowane.
socjalistyczneg
Ja czkam na ósmą linię.

Te trzy pierwsze są fantastyczne !

:-)
5th_element
I super i tak trzymać. Dodatkowo cieszę się z modernizacji i inwestycji w tabor autobusowy oraz tramwajowy. Śmiało można powiedzieć że nasza Stolica ma jeden z lepszych transportów publicznych w Europie. W dodatku w przeciwieństwie do zachodu jest u nas bezpiecznie i czysto!

Powiązane: Warszawa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki