Uwalnianie potencjału pracowników

We współczesnej gospodarce wartość firmy uzależniona jest od kapitału intelektualnego jej pracowników. Nic więc dziwnego, że menedżerowie HR szukają różnych sposobów na uwalnianie potencjału swojej kadry. Na szczególną uwagę zasługuje w ostatnich czasie e-nauczanie.

E-learning jest najnowocześniejszą formą kształcenia na odległość. Pod tym hasłem kryje się technika szkolenia ludzi z wykorzystaniem wszelkich dostępnych mediów elektronicznych, takich jak internet, intranet, extranet, materiały multimedialne (audio/wideo), telewizja interaktywna oraz nośniki, jak CD i DVD. Jest to model bardzo efektywny i coraz bardziej popularny. E-learning umożliwia uczestnikom e-kursu (np. pracownikom, kontrahentom, klientom, potencjalnym klientom) samodzielne wybranie preferowanego formatu dostarczania wiedzy i tempa jej przekazywania. Pomimo iż służy nauczaniu na odległość, może być również łączony z tradycyjnym nauczaniem w formie kursów mieszanych.

Menedżer ds. HR może przy tym samodzielnie tworzyć szkolenia, obserwować postęp poszczególnych pracowników oraz przeglądać dane statystyczne oglądalności szkoleń. Z kolei odbiorcy sami mogą decydować, kiedy rozpoczną szkolenie, bez względu na to, gdzie się znajdują, wykorzystując w tym celu jedynie swój laptop podłączony do internetu.

Niełatwe początki

Choć polski rynek e-learningu jest bardzo młody, nie odbiega w oferowanych technologiach od usług firm działających w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej. Jednak poziom nasycenia technologią e-learningową nad Wisłą nie jest zbyt wysoki. Mimo kilku lat doświadczeń polski rynek e-learningowy nie jest jeszcze tak rozwinięty jak rynki zachodnie. Nadal jest rynkiem rozwijającym się i wiele w tym obszarze może się wydarzyć.

Anna Szaniawska, metodyk Skrivanek e-Solutions

E-edukacja – to dość modne w dzisiejszych czasach stwierdzenie niesie ze sobą ogromny ładunek wiedzy i nowoczesny sposób przekazu, ściśle związany z komputeryzacją i informatyzacją sposobów nauki, w tym także języków obcych. W kontekście szkoleń językowych mamy do czynienia z e- learningiem, który jest obecny na rynku od kliku lat i wciąż przybywa mu zwolenników.

Jakie są zatem zalety e-edukacji w kontekście nauki języków? Po pierwsze – możliwość równego rozwoju językowego, bez względu na wiek, miejsce pracy i umiejętności, ponieważ z założenia program kursu dostosowany jest do poziomu znajomości języka konkretnej osoby. Indywidualizacja procesu nauczania umożliwia realizację materiału we własnym tempie i kilkukrotne powracanie do przerabianych treści, co wyjątkowo cenią nasi kursanci. Za e-edukacją kryje się również bardzo atrakcyjna forma przekazu w postaci materiałów multimedialnych, filmów, nagrań audio, zdjęć i animacji zdecydowanie ułatwiających przyswajanie wiedzy, zwłaszcza wzrokowcom, którzy dominują, jeśli chodzi o rodzaje kanałów wykorzystywanych przy nauce języków obcych.

Z naszych doświadczeń wynika, że kurs doskonale sprawdza się u pracowników mobilnych, którzy czas podróży mogą spożytkować na naukę. Pracodawcy również cenią e-learning ze względów organizacyjnych, ponieważ uzyskują możliwość przeszkolenia dużej liczby osób w różnych lokalizacjach w czasie rzeczywistym. Proponując pracownikom naukę języków, jednocześnie obniżają koszty związane z dojazdem lub też wynajmem sali na zajęcia. Regularnie sprawdzają postępy swoich pracowników w nauce, a otrzymywane przez nich raporty pozwalają na prowadzenie statystyk i łatwe zarządzanie konkretnym procesem nauczania.

Łatwa organizacja, niski koszt oraz zarządzanie projektem z pewnością należą do zalet tej formy nauczania. Z naszego doświadczenia wynika, że zainteresowanie taką formą nauki wzrasta. Przewidujemy, że przyszłość będzie należała do e-edukacji.

– Oceniam, że obecna faza rozwoju rynku to dopiero początek i tak naprawdę dopiero za 2-3 lata będzie można powiedzieć, jakie są tendencje i szacować, jaki procent rynku szkoleń będą stanowić szkolenia on-line. Po stronie polskich firm – potencjalnych dostawców technologii – konkurencja jest raczej umiarkowana, ale wraz ze wzrostem rynku jeszcze dużo może się zmienić – twierdzi Robert Mazurczyk, prezes firmy Livingmedia.
Szkolenia na odległość mogą dotyczyć praktycznie każdej sfery. Bardzo popularne są m.in.: kursy informatyczne, księgowe, doskonalące zdolność autoprezentacji. Każda firma ma inne potrzeby komunikacyjne. Spółki posiadające rozproszoną geograficznie strukturę mogą zyskać dzięki udrożnieniu przepływu informacji krytycznej dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Firmy często wprowadzające nowe produkty na rynek łatwiej będą mogły szkolić sprzedawców. Negatywnym skutkom dużej rotacji pracowników może zapobiec pakiet e-szkoleń prezentujących procedury i zasady pracy w firmie. Pole zastosowań ogranicza jedynie wyobraźnia.

Dalej a taniej

E-szkolenia niosą ze sobą wiele korzyści. Dla stosującej je organizacji zaletami będą przede wszystkim: redukcja kosztów szkolenia, oszczędność czasu, która wynika z eliminacji czynności przygotowawczych, np. przygotowanie sal, dojazdu itd. Zalety stosowania e-learningu z punktu widzenia działu szkoleń to m.in.: duże możliwości modelowania szkoleń. Mogą być tworzone zarówno pojedyncze jednostki, jak i duże moduły, połączone ze sobą, umieszczone na platformie e-learningowej, możliwość dostarczania tylko takiej treści, która jest w danym momencie potrzebna i jest aktualna. Z kolei osoba szkolona może liczyć na indywidualizację procesu szkoleniowego poprzez dostosowanie zakresu, tempa i poziomu szkolenia oraz możliwość nauki w dowolnym czasie i miejscu – jest to jedna z największych zalet e-learningu.

Urszula Krajewska, dyrektor edukacji BizTech Konsulting

Z moich obserwacji rynku wynika, że tradycyjnie pojmowane szkolenia e-learningowe, czyli samodzielna nauka z mentorem w tle, nie bardzo się w Polsce przyjęły – i tak naprawdę trudno powiedzieć dlaczego. Nadal na nasz rynek wchodzą zachodni potentaci ze swoimi szkoleniami – oczywiście spolszczonymi – ale nie widzę, by odnosili zauważalne sukcesy. Znacznie efektywniejszą metodą nauczania jest blended learning, łączący metodę e-learning z tradycyjną. Rośnie natomiast rynek internetowych szkoleń rozumianych jako kontent informacyjny, edukacyjny czy promocyjny – bardziej w formie ciekawych multimedialnych prezentacji niż rzeczywistych szkoleń. Dotyczy to np. regionów czy atrakcji turystycznych, historii konkretnych miejsc, budowli itp. Z tego co wiem, rozpisanych jest kilka dużych przetargów na dofinansowanie ze środków unijnych wspierających takie działania w zakresie promocji regionów.

– Dla nas jako dostawcy technologii korzyści są oczywiste i analogiczne, jak w każdym innym biznesie. Gdy sporadyczne zlecenia, np. przy organizacji konferencji raz do roku, zastępuje stała współpraca, firma uzyskuje bardziej stabilną bazę do dalszego rozwoju. Ale korzyści mają także firmy szkoleniowe. Przede wszystkim mogą liczyć na niższe ceny, gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności działania swojego biznesu od strony technologicznej. Stała współpraca pozwala także na dostosowanie naszej platformy do indywidualnych potrzeb klienta. Nie ukrywam, że ten aspekt coraz częściej doceniają nasi klienci – przekonuje Robert Mazurczyk.

Multimedia z sieci

Jedną z technik wykorzystywanych w e-learningu jest webcasting, czyli przekaz obrazu wraz z dźwiękiem w internecie. Wykorzystanie internetu do transmisji audio i wideo przekształciło sposób, w jaki firmy komunikują się i współzawodniczą na rynku. Spółki wykorzystują streaming wideo w celu zwiększenia szybkości i efektywności przepływu informacji na wszystkich poziomach przedsiębiorstwa. O ich popularności świadczy fakt, że średnio co 8 miesięcy podwaja się ilość danych wideo przesyłanych przez firmy.

Webinary (czyli webowe seminaria) są dla ich uczestników formą zdecydowanie tańszą niż szkolenia tradycyjne. Nie wymagają przemieszczania się i konieczności dotarcia w określone miejsce. Dysponując komputerem, dostępem do internetu i wtyczką flash, w którą są wyposażone niemal wszystkie przeglądarki internetowe, można obejrzeć webinar niezależnie od miejsca pobytu. Można również powrócić do wybranych wątków wykładu, korzystając z zapisu wideo szkolenia, który standardowo jest udostępniany wszystkim uczestnikom. To samo dotyczy szkoleń VoD, które mogą być szczególnie atrakcyjne dla wszystkich „spóźnialskich” lub osób o bardzo napiętym kalendarzu.

Web a wideo

* Webinarium to skrót od web seminar i oznacza materiał przygotowany specjalnie z myślą o publikacji w internecie. Podstawowa różnica między transmisją live i webinarem polega na tym, że webinar dostępny jest tylko w trybie VoD. W związku z tym oba typy mają taką samą funkcjonalność poza jednym wyjątkiem – czat jest zastąpiony przez interaktywny spis rozdziałów prezentacji. Oczywiście można przekształcić uprzednio wykonane transmisje live na webinary dostępne w trybie VoD.

* Wideocast oznacza transmisję wideo dostępną w trybie live lub VoD. Wideocast live daje możliwość nadawania sygnału wideo jednocześnie do wielu odbiorców. Można go traktować jak firmowy kanał TV dostępny w internecie. Screencast to wideocast VoD zawierający wideo w dużej rozdzielczości. Przedstawia najczęściej zapis zdarzeń wykonanych na ekranie komputera nadawcy i służy do prezentacji systemów IT lub usług on-line. Playlista (VoD) pozwala odtwarzać w jednym miejscu wiele różnych plików wideo dotyczących konkretnego obszaru lub zagadnienia, udostępnionych w postaci listy utworów z krótkimi opisami.

* Widekonferencja pozwala dwóm lub więcej uczestnikom rozmawiać ze sobą i widzieć się nawzajem. Wystarczy prosta kamera internetowa i mikrofon. Dodatkową funkcjonalność zapewnia czat tekstowy. Aby rozpocząć wideorozmowę wystarczy zalogować się, zaprosić innych uczestników i rozpocząć transmisję internetową live.

Koszty organizacji takiego spotkania zmieniają się głównie po stronie organizacji. Oszczędność dają już koszty wynajmu sali i cateringu, jednak koszty prelegentów pozostają na tym samym poziomie. Mimo że webinar trwa zaledwie 1,5 godz., to dla prelegentów spoza miejsca szkolenia wraz z dojazdem często jest to cały dzień. Internet oznacza więc znaczną oszczędność czasu.

Platformy internetowe pozwalają dostarczać szkolenia zarówno w czasie rzeczywistym, jak i na żądanie, w trybie VoD. Podstawowe obszary zastosowania webcastingu w procesach rekrutacyjnych to: selekcja kandydatów, powitanie nowych pracowników, dokumentacja zasad firmowych i prezentacje procedur biurowych. Częste są też warsztaty szkoleniowe i szkolenia dotyczące zgodności z normami i certyfikatami (np. BHP).

– Bezpośrednia transmisja sygnału wideo live w połączeniu z komunikacją w czasie rzeczywistym, taką jak czat tekstowy, sondaże i oceny pozwala na aktywne uczestnictwo w evencie znacznie większej grupie odbiorców. Synchronizacja grafiki (np. slajdy PPT) z transmisją wideo ułatwia śledzenie prezentacji. Transmisję mogą uzupełniać dodatkowe pliki do pobrania. To wszystko czyni z e-learningu pożądane przez firmy narzędzie – twierdzi Robert Mazurczyk.

Marcin Złoch

 
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Judyta

Bardzo dobrze potencjał pracowników uwalniają też badania i ankiety. W mojej firmie stosuje się badania z tomastest. Wyniki pomagają w nam w decyzjach dotyczących awansu.

!

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

    Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.