REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Nierzetelna obsługa czy brak widocznych cen. Wyniki kontroli lokali gastronomicznych

2021-07-09 09:54
publikacja
2021-07-09 09:54

Nierzetelna obsługa konsumentów i nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen - to niektóre z nieprawidłowości wykrytych przez Inspekcję Handlową podczas kontroli lokali gastronomicznych; uchybienia wykryto w 56,9 proc. badanych placówek - poinformował w piątek UOKiK.

Nierzetelna obsługa czy brak widocznych cen. Wyniki kontroli lokali gastronomicznych
Nierzetelna obsługa czy brak widocznych cen. Wyniki kontroli lokali gastronomicznych
fot. Mark Umbrella / / Shutterstock

Do 10 czerwca zakończono kontrolę 58 placówek gastronomicznych w miejscowościach turystycznych. Inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, zajazdy, karczmy, stacje paliw w 13 województwach. W 33 placówkach (56,9 proc.) wykryto nieprawidłowości - poinformował UOKiK w komunikacie. Nałożono 14 mandatów karnych, w sumie na 1600 zł, skierowano 6 wniosków do sądów rejonowych, a wobec dwóch podmiotów zastosowano pouczenie.

W dziesięciu placówkach stwierdzono nierzetelną obsługę konsumentów. Według UOKiK w zakres tych uchybień wchodziła zaniżona pojemność napojów alkoholowych (3 placówki), zaniżona waga oferowanych potraw (3 placówki), użycie do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (3 placówki), a także doliczanie do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał (1 placówka).

Kontrola 20 placówek wykazała nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen. W przypadku 15 placówek uchybienie dotyczyło tego, że w menu nie określono ilości potraw i napojów oferowanych do sprzedaży, do których odnosi się cena. 2 skontrolowane placówki nie uwidaczniały cen przy 11 rodzajach towarów w opakowaniach jednostkowych, w 5 placówkach zaś nie uwidaczniano cen jednostkowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, a także ilości potraw sprzedawanych na sztuki.

W dwóch przypadkach przedsiębiorcy nie zgłosili do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej faktycznie wykonywanej działalności polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków.

Podczas kontroli 16 zakładów z kolei wykazano, że przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. "wagi domowe" niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.

W 5 kontrolowanych lokalach (na 35 skontrolowanych w tym zakresie) nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.

UOKiK poinformował, że nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, ustawy o podatku akcyzowym, ani wobec stanu sanitarno-porządkowego placówek.

mfr/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
kenn
Dowód, że rząd w cale nie chce ratować najbardziej wyniszczonych przez wprowadzone przez samego siebie lockout'y, ale dokopuje je jeszcze bardziej przez bezsensowne kontrole - i to w "strategicznym" momencie, kiedy już mocno oberwały.

Podejrzewam, że to samo wkrótce będzie w pozostałych branżach, np. w hotelarstwie.
Dowód, że rząd w cale nie chce ratować najbardziej wyniszczonych przez wprowadzone przez samego siebie lockout'y, ale dokopuje je jeszcze bardziej przez bezsensowne kontrole - i to w "strategicznym" momencie, kiedy już mocno oberwały.

Podejrzewam, że to samo wkrótce będzie w pozostałych branżach, np. w hotelarstwie.

Co tak naprawdę stoi za tymi decyzjami?
rafal0177
Osobiście jestem właścicielem jednej restauracji - całą pandemię radziliśmy sobie sami - wsparcia od rządu zero (poza medialnym!).

Mimo wszystko nie uważam, że teraz lokale gastronomiczne mogą naciągać klientów, bo była pandemia.

Wg. mnie to dwa różne tematy.
wrecker
Mają rozmach, sprawdzili całe 58 restauracji na około 70 000 w Polsce i na tej podstawie wypuszczą przekaz do elektoratu, że gastronomia narzeka na problemy a sama źle się prowadzi i zamiast walczyć z rządem o odszkodowania za lockdowny powinna się skupić na lepszym funkcjonowaniu
demeryt_69
A to niby miało być inaczej niż w poprzednich latach?
kenn
Nie. Ale teraz się postanowili przyczepić.

Powiązane: Gastronomia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki