REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

UOKiK o Uberze: pozytywnie wpływa na sytuację konsumentów

Michał Kisiel2016-05-06 08:25analityk Bankier.pl
publikacja
2016-05-06 08:25

„Innnowacyjność Uber nie nosi znamion działań nastawionych na eliminowanie konkurencji” – twierdzi UOKiK w opublikowanym wczoraj stanowisku. Urząd wskazuje, że firma jest tylko pośrednikiem, a konsumenci otrzymują wystarczający zestaw informacji o zakresie odpowiedzialności kierowcy i platformy oraz cenach i zasadach reklamacji.

Dyskusja tocząca się wokół Ubera, podsycana przez doniesienia o konfliktach pomiędzy amerykańskim graczem o korporacjami taksówkarzy, skłoniła UOKiK do zabrania głosu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował 5 maja obszerne stanowisko, w którym wyjaśnia swój pogląd na sprawę „Uber kontra konkurencja”.

Zdaniem Prezesa UOKiK kontrowersje wokół Ubera wynikają z faktu, że firma ta wnosi ze sobą nowy model działania – platformy łączącej pasażerów i kierowców. Przewaga konkurencyjna opiera się na  wykorzystaniu nowoczesnych technologii, które pozwalają oferować usługi taniej i w formie niedostępnej dla tradycyjnych usług taksówkarskich. Uber nie eliminuje jednak konkurencji. „Podstawowe technologie, które wykorzystuje Uber nie są chronione patentami, możliwe jest zatem wykorzystanie tego modelu biznesowego przez konkurencyjnych przedsiębiorców, którzy mogą poddawać go dalszym modyfikacjom z korzyścią dla rozwoju konkurencji, a przez to konsumentów. Świadczy o tym dostępność konkurencyjnych aplikacji podobnych do Uber w Polsce i w innych krajach” – podkreślono w stanowisku UOKiK.

fot. Andrzej Bogacz / / FORUM

Urząd zauważa także, iż usługa oferowana przez Uber nie jest w pełni substytutem usług taksówkarskich. „Dodatkowo, rodzaj usługi proponowany przez Uber może nie być optymalny dla wszystkich konsumentów, nie zapewnia bowiem cech takich jak anonimowość pasażera czy możliwość płatności gotówką, które mogą być istotne dla części pasażerów” – czytamy w dokumencie.

Ceny i reklamacje – UOKiK nie widzi problemów

W tradycyjnych taksówkach pasażer chroniony jest przez kilka mechanizmów – stosowanie taksometrów, narzucone maksymalne stawki, wywieszanie informacji o taryfach. „W opinii UOKiK, usługa Uber zapewnia nie mniejszy poziom ochrony przed tego typu nadużyciami, gdyż wysokość opłat jest kalkulowana w oparciu o przejrzyste stawki i obiektywne parametry. Uber w czytelny sposób przedstawia cennik” – stwierdza urząd, podkreślając, że klienci mają także dostęp w aplikacji do szacunku kosztów przejazdu.

W odniesieniu do problemu dostępności procedury reklamacji UOKiK wskazuje, że nie otrzymał do tej pory skarg konsumenckich dotyczących platformy. „Działalność przedsiębiorstwa Uber nie powinna skutkować obniżeniem aktualnie obowiązujących standardów, zaś z informacji uzyskanych bezpośrednio od przedsiębiorcy wynika, że posiada on odpowiednie zaplecze organizacyjne umożliwiające sprawne rozpatrywanie spraw konsumenckich w kontekście świadczonych usług przewozowych” – czytamy w stanowisku.

Nowy gracz poprawia sytuację konsumentów

„W opinii UOKiK, wejście przedsiębiorstwa Uber na lokalne rynki transportu osobowego w Polsce, jak również jego dotychczasowe funkcjonowanie, wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów. Dla konsumentów pojawienie się nowego przewoźnika oznacza zwiększenie możliwości wyboru, zaś dla pozostałych uczestników rynku stanowi wyzwanie, aby podnosić jakość i innowacyjność swoich usług” – tak brzmi podsumowanie stanowiska Urzędu. Towarzyszy mu jednak uwaga, że zmianom zachodzącym na rynku może towarzyszyć potrzeba dostosowań regulacyjnych dotyczących bezpieczeństwa, ochrony danych osobowych i obowiązków podatkowych.

Urząd nie odnosi się do kwestii bezpieczeństwa pasażerów i wymagań wobec kierowców. „Ocena, czy zabezpieczenia te są wystarczające, wymaga analiz także przez inne organy państwa odpowiedzialne za transport pasażerski. Z punktu widzenia UOKiK, zasadniczą kwestią w tym kontekście jest to, czy konsument jest adekwatnie poinformowany, że korzystanie z usług poprzez platformę Uber różni się od przewozu taksówką. W oparciu o dane dostępne na stronie internetowej przedsiębiorcy, konsument nie wydaje się być wprowadzany w błąd co do charakteru działalności Uber” – podkreśla UOKiK.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje, jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona. Telefon: 501 820 788

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (31)

dodaj komentarz
~Dżejms
Nie korzystałem od lat z taksówek z ubera też ale jakby był ruski to ciekawe co wtedy by UOKIK powiedział? Ogólnie chodzi o to aby były równe warunki. Znieść licencje i inne kłody wszystkim i się okaże kto wygra. I jeszcze jedno - po grzyba nam zagraniczny uber? Zrobić swojego jak już.
~rattaman
To zrób swojego Ubera. A dopóki nie zrobisz i nie wygra na rynku to niech będzie ten zagramoniczny. Co do zniesienia licencji itd, pełna zgoda, tylko że środowiska przeciwne Uberowi (głównie taksówkarze) są również przeciwni zniesieniu tych barier, które ograniczają im konkurencję.
~ja
Niewielka zmiana modelu biznesowego, aplikacja nie działa na niekorzyść taksówkarzy, najwyżej na niekorzyść pracownikow call center w korporacjach taksówkarskich. Ciekawsza zmiana będzie gdy ktoś wykorzysta dane z podobnej aplikacji do optymalizacji komunikacji miejskiej.
~rattaman
O tyle działa na niekorzyść taksówkarzy, że otwiera branże, a więc zwiększa konukrencje. Dla klientów lepiej, dla cechu taksówkarzy gorzej.
~1984
UOKiK dawał zachodnim cwaniakom od polisolokat, UOKiK daje Uberowi. UOKiK daje na lewo i prawo. Jest taki sam jak KNF albo prokuratura.
~1984
..bo TAXI musi mieć licencję, a Uber wykpiwa się tekstem "ja tylko daję aplikację" i ryzyko zrzuca na bieda-kierowców. To jakby alfons mówił, że tylko wynajmuje mieszkanie. Prawo powinno być równe dla wszystkich i tyle. Istnienie urzędów UOKiK to taki sam pomysł jak ministerstwo miłości.
~rattaman odpowiada ~1984
Jakie ryzyko?

Licencje są dobre tylko dla taksówkarzy, bo zamykają branżę więc zmniejszają konkurencję. Klient traci.
~Mamtogdzieś
Uba niewiem czemu ruchome cenniki mają pomóc klijentowi w sylwestra ceny za kurs wynosili po 200-300zl mnoznik razy 6 i więcej a w sylwestra ludzie czesto nie sa w stanie lub zapominają o sprawdzeniu ceny :-) a jadą uberem bo przecież miało być taniej to samo bylo w pierwszy dzień świąt wielkanocnych i kierowcy kompletnie nie znają Uba niewiem czemu ruchome cenniki mają pomóc klijentowi w sylwestra ceny za kurs wynosili po 200-300zl mnoznik razy 6 i więcej a w sylwestra ludzie czesto nie sa w stanie lub zapominają o sprawdzeniu ceny :-) a jadą uberem bo przecież miało być taniej to samo bylo w pierwszy dzień świąt wielkanocnych i kierowcy kompletnie nie znają miasta jadą używając Google maps mającej wiele błędów i czasami wyznaczajacej trasę na okolo i najtansze taksówki jak bayer czy eko( w duzej mierze to przewóz osób )nie sa droższe od ubera
~Flaku
Ile w sylwestra musiałbyś czekać na taksówkę?

Powiązane: Uber

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki