Twórcy "Wiedźmina": Chcemy budować silne marki

Prezes CD Projektu Red, Adam Kiciński, w rozmowie z Bankier.pl zdradza szczegóły dotyczące "Wiedźmina 3", doboru tematyki do tworzonych gier oraz opowiada o tym, z czym się wiąże opóźniona premiera polskiego hitu od strony finansów spółki.

Marcin Świerkot, Bankier.pl: Czy możemy liczyć na równie atrakcyjną cenę "Wiedźmina 3" w Polsce jak było to w przypadku "Wiedźmina 2"?


Adam Kiciński
Adam Kiciński

Adam Kiciński, CD Projekt RED: W Polsce "Wiedźmin 3" ma bardzo dobrego dystrybutora.

Jestem pewien, że CDP.pl i jego partner, którym jest Agora, przygotują dla fanów dobrą ofertę. Szczegóły poznamy bliżej premiery.

Z jakim wyprzedzeniem planuje się nową grę pokroju "Wiedźmina 3"/"Cyberpunku"?

Nie ma takich uniwersalnych zasad, ale to są bardzo złożone projekty, które planuje się z dużym, kilkuletnim wyprzedzeniem. Na "Wiedźmina 3" mieliśmy pomysły i zarys scenariusza już na początku pracy nad całą serią.

Jak to jest, że możemy jako Polacy robić gry, które odnoszą olbrzymi komercyjny sukces na świecie, a nie jesteśmy w stanie wyprodukować filmu, który będzie chociażby dorównywać do standardów światowych?

No cóż, my robimy gry

Czy nie kusiło Państwa nigdy, żeby zrobić grę, która będzie opierać się na historii Polski, która jest przecież bardzo bogata i barwna?

To bardzo ciekawy temat, ale nasze siły są ograniczone. Chcemy budować silne marki, to wymaga skoncentrowania się na wybranych projektach. Proza Andrzeja Sapkowskiego w dużym stopniu inspiruje się słowiańską mitologią, folklorem oraz kulturą i te elementy są bardzo wyraźne we wszystkich grach o Wiedźminie. Dla odmiany "Cyberpunk" będzie bardzo amerykański nie chodzi tylko o miejsce akcji, ale o charakter, nastrój czy inspiracje.

Czy "Cyberpunk" jest również zaplanowany jako trylogia, czy takie decyzje podejmą państwo dopiero po analizie wyników sprzedaży pierwszej części?

Bardzo wyraźnie sygnalizujemy, że chcemy uruchomić drugą, bardzo silną franczyzę. Potencjał tego tytułu jest ogromny - mamy dla niego swój plan, ale dziś nie chcemy o nim jeszcze mówić. Chcemy, żeby gracze i fani czekali na "Wiedźmina" i na nim się koncentrowali.

Niedawno Andrzej Sapkowski wydał kolejną książkę z uniwersum Wiedźmina - czy na bieżąco konsultują Państwo fabułę gry tak, żeby nie kolidowały z ewentualnymi książkowymi kontynuacjami?

Andrzej Sapkowski wiele razy deklarował, że nie uczestniczy w pracach nad grą i w żadnym wypadku nie chciałbym się wypowiadać w jego imieniu czy na temat jego planów. Akcja "Sezonu burz" wyprzedza wydarzenia z gry, a także z poprzednich książek. My cieszymy się z nowej inspiracji dla naszych twórców i wsparcia, jakie mamy dzięki nowej książce.

Jak rozliczane są koszty poniesione przy produkcji gier? Biorąc pod uwagę przesunięcie premiery "Wiedźmina 3", czy koszty będą teraz na bieżąco księgowane?

Od strony księgowej w naszym sprawozdaniu finansowym nakłady na produkcję gier wykazujemy w Zapasach w pozycji "produkcja w toku". W momencie zakończenia prac nad danym projektem następuje przeksięgowanie nakładów z "produkcji w toku" na "produkty gotowe".

Od momentu rynkowego debiutu "Wiedźmina 2" na konsole Xbox 360 koszty produkcji naszych produkcji rozliczamy w sposób proporcjonalny do osiąganych przychodów. Tak samo planujemy rozliczać wykazywane obecnie w ramach "produkcji w toku" koszty wytworzenia "Wiedźmina 3".

Będą one rozpoznawane w czasie proporcjonalnie do realizowanej wartości sprzedaży. To według nas najbardziej racjonalna metoda i nie widzimy żadnych przesłanek, żeby cokolwiek tu zmieniać.

Mówiąc o kosztach - proszę zwrócić uwagę na generowane przez nas przepływy pieniężne i naszą pozycję gotówkową. Finansujemy kilka projektów, w tym tak duże jak "Wiedźmina 3" i "Cyberpunk" z własnych środków i równocześnie zarabiamy. Dzieje się tak zarówno dzięki wysokiej bieżącej sprzedaży "Wiedźmina" i "Wiedźmina 2", jak i wysokim zaliczkom od dystrybutorów na "Wiedźmina 3", z których pierwsze wpłynęły na nasze rachunki bankowe w ubiegłym roku

O ile szacunkowo zwiększą się koszty w związku z przeniesieniem premiery "Wiedźmina 3"? Czy to tylko pensje zespołu, który nad nim pracuje, czy są tutaj również inne koszty?

Dla fundamentów spółki przesunięcie premiery o 4 miesiące nic nie zmienia. Od strony nakładów wydłużenie prac nieco zwiększa koszty pracy zespołu. Nie rozpoczęliśmy jeszcze płatnej kampanii marketingowej, ani nie zebraliśmy zamówień przedsprzedażowych, więc nie musimy nikomu oddawać pieniędzy.

Pozostałe wydatki, takie jak np. lokalizacje - czyli przygotowanie lokalnych wersji językowych, stanowiące dużą część wydatków na końcówce projektu pozostają bez zmian lub nawet nieco się obniżą dzięki optymalizacji, na którą pozwala dodatkowy czas. Wierzymy, że z punktu widzenia stawki, o którą gramy i ewentualnych korzyści, dodatkowe koszty nie mają specjalnego znaczenia.

Pełny potencjał, również biznesowy, projektu "Wiedźmin 3" wykorzystamy tylko wtedy, kiedy będzie on produktem wyjątkowo dopracowanym. Zwłaszcza, że przecież cały czas budujemy jeszcze naszą reputację i rozpoznawalność.

Czy w związku z przesunięciem premiery spółka będzie musiała zapłacić jakiekolwiek kary dystrybutorom gry?

Nie. Przesunięcie premiery gry to naprawdę nie jest w tej branży zdarzenie niezwykłe. Jest to na tyle standardowa część tego biznesu, że umowy, które zawarliśmy z naszymi globalnymi dystrybutorami, pozwalają nam wprowadzać zmiany w dacie premiery. Co więcej - przesunięcie terminu premiery na luty 2015 r. było z nimi uzgodnione. Z tego powodu o żadnych karach finansowych nie może być mowy.

Na ile perspektywiczny jest biznes związany z pokrewnymi produktami opartymi na marce "Wiedźmin" (puzzle, gry planszowe, komiksy)? Czy będą to raczej marginalne przychody, czy może potencjalne stabilny, nowy segment przychodów?

To są projekty, na których będziemy zarabiać, ale w tej chwili najważniejsze jest dla nas to, że będą one bardzo silnym wsparciem dla naszych marek własnych i ich rozpoznawalności. Od tego roku przestajemy budować przekaz wyłącznie dla graczy i zaczynamy budować świadomość marki u masowego odbiorcy kultury. Na naszym krajowym rynku komiksy to nisza. Dla konsumentów z rynku amerykańskiego komiksy to prawie świętość. Z ich punktu widzenia, jeśli "Wiedźmin" ma swój komiks wydawany przez Dark Horse, to musi być ważny. Skoro jeszcze okładkę do zbiorczego wydania pięciu części komiksu narysował Mike Mignola, to mamy do czynienia z wydarzeniem kulturalnym.

Podobnie jak komiksy, "Wiedźmina" mocno wesprze też gra planszowa "The Witcher Adventure Game", którą wydamy razem z globalnym liderem tego rynku - Fantasy Flight Games.

CD Projekt zarząd
Zarząd spółki CD Projekt Red, Piotr Nielubowicz, Adam Kiciński, Marcin Iwiński

Z czego wynikają gorsze wyniki finansowe platformy dystrybucyjnej Gog.com?

Rynek cyfrowej dystrybucji dynamicznie rośnie, ale też przechodzi szybkie zmiany. Żeby utrzymać swoją wysoką pozycję w tym segmencie rynku, musimy szybko dostosowywać się do nowych trendów. Od dwóch lat zespół Gog.com pracuje nad projektami, które powinny znacząco wpłyną

na jego przyszły rozwój i perspektywy. Pierwszy z nich zadebiutuje już na czerwcowych targach E3 w Los Angeles. Konieczność skupienia się na pracy związanej z ostatnimi etapami tego projektu miała pewny wpływ na wyniki Gog.com.

Na pewno nie pomogła nam też agresywna akcja promocyjna, którą w połowie 2013 roku zorganizował Gog. Przecenienie o 85 proc. ponad 150 tytułów z katalogu wysyciło część popytu. Pamiętajmy jednak, że to element walki konkurencyjnej i koszt zdobywania rynku i użytkowników, który czasem warto ponieść.

Czy "Wiedźmin 3" oraz "Cyberpunk" będą dystrybuowane przez Gog.com?

Oczywiście, że tak. Podpisując każde z porozumień dotyczących dystrybucji na kolejnych rynkach, zawsze wyraźnie zastrzegamy, że wszystkie prawa do dystrybucji elektronicznej zostają w CD Projekt. To dla nas bardzo korzystne rozwiązanie - z każdej cyfrowo sprzedanej gry mamy mniej więcej dwa razy więcej przychodu niż w przypadku sprzedaży fizycznej. W przypadku dystrybucji za pomocą własnej platformy jaką jest Gog.com cały przychód zostaje w Grupie. To będzie miało bardzo istotny wpływ na wynik finansowy i marże.

Idąc tym tropem, jak wyglądają rozliczenia wewnątrz spółki? Zakładamy, że przez Gog.com sprzedaje się egzemplarz "Wiedźmina 2" - do którego segmentu przypisywany jest przychód i zysk?

Gog.com rozlicza się z CD Projekt tak samo, jak np. Steam, ale oczywiście wynik Grupy będzie uwzględniał wyłączenia konsolidacyjne i transakcje w Grupie.

Dziękuję za rozmowę

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~piotr

ZLODZIEJSTWO NIGDY NIE WYJDZIE Z MODY W POLSCE ? zestaw przedsprzedazowy wiedzmin 3 nowosc w rombaniu obywatela sprzedajom prodokt w sklepach gdzie sami nie wiedzom ile bedzie kosztowal nie informujac ze nie posiada plyt w srodku bez mozliwosci zwrotu tego niby tego produktu jaki jest papierowe pudeleczko a w pudeleczku koszulka i pudeleczko na plyty orginalnie zapakowane no i ciekaw jestem kto sie podtym podpisal.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Anonymous

Ciekawe jest to, co piszesz, bo np. na pececie czegoś takiego nie dostrzegłem... Może dlatego, że Wiedźmin jest póki co tworzony głównie na osobiste, a nie na konsole next genu? Są gry, w które można pograć tylko na pc, tylko na konsole i te, w które lepiej zagrać na pc/konsoli, bo konwersja jest niedokładna. Deal with it.

! Odpowiedz
0 0 ~pog

Fakt... ja przeszedłem całego wiedźmina2 na PC (konsoli nie mam)
i żadnego konkretnego buga... aż mi tego brakowało...

Ja na prawdę tęsknię za Falloutem 2 gdzie bugi to było 10% gry... ale ile razy można grać w to samo? Siedem razy chyba wystarczy... !? (+2 z modami)

Szkoda, że Wiedźmin 2 mnie nie zachęcił do więcej niż 2 prób :(

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 ~ksiezyc

Ściągnąlem ostatnio wiedzmina 2013 na konsolę (odpłatnie).
Powiem tyle - wielki zawód. Sorry chłopaki ale ta gra po assasinie czy tomb raider to jak cofnięcie się w czasie o epokę. pełno niedoróbek i rozwiązań jakie już po prostu nie funkcjonują w nowoczesnych grach (mógłbym wymienić minimum 20 przykładów). Ale OK jako patriota starałem się sobie tłumaczyć i udawać że gra polska, pierwsze kroki itd., aż do czasu kiedy na jednym z etapów przechodząc przez drzwi wiedźmin... stracił twarz...
Tak, ma głowę a na niej włosy, potem ma dziurę i szyję. To przelało szalę goryczy i mówiąc wprost to było najgorzej wydane na gry 69 zł w mojej karierze użytkownika xbox 360...

Pokaż cały komentarz !
Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA 0,00% 0,50
2019-12-05 11:00:00

GPW: największe wzrosty i spadki

KREDYTIN 13,6000 23,6%
TXM 0,1050 16,7%
TALANX 178,0000 14,8%
REINHOLD 0,2420 -42,4%
AIRWAY 0,5140 -11,4%
RAFAKO 0,9250 -10,5%
Akcje: 143 wzrosło, 175 spadło, 59 bez zmian.
Wolumen: 59 164 033 akcji, obrót: 1 012 051 286 zł
Aktualizacja: 2019-12-06 17:04:58