REKLAMA

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa. Coraz więcej klientów „mobile only”

Wojciech Boczoń2021-12-23 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2021-12-23 06:00
Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa. Coraz więcej klientów „mobile only”
Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa. Coraz więcej klientów „mobile only”
fot. Morocko / / Shutterstock

Związek Banków Polskich opublikował najnowsze dane na temat bankowości elektronicznej. Wynika z nich, że z bankowości internetowej aktywnie korzysta 21 mln Polaków, a z aplikacji mobilnych blisko 16 mln osób. Rośnie grono osób, które korzysta wyłącznie z drugiej opcji. Klientów „mobile only” jest już 9 mln.

ZBP opublikował raport „Netb@nk”, w którym przedstawia dane na temat wykorzystania usług bankowości internetowej i mobilnej wśród klientów polskich banków. Są to dane związku, ale czytelnicy Bankier.pl z częścią tych informacji mogli zapoznać się już wcześniej, redakcja zbiera bowiem podobne statystyki i publikuje je cyklicznie w raportach dostępnych w serwisie PRNews.pl.

Jak wynika z analizy ZBP, na koniec września 2021 r. z bankowości internetowej korzystało aktywnie 21 mln osób. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba ta wzrosła o prawie 7,3 proc. Z kolei liczba rachunków klientów indywidualnych, na których istnieje możliwość korzystania z usług bankowości internetowej, wynosiła 38,7 mln.

Autorzy raportu podkreślają, że bardzo dobrze rozwija się bankowość internetowa w sektorze MŚP. W III kwartale aż 3,2 mln klientów posiadało dostęp do usług bankowości cyfrowej. To wzrost o 6 proc. w porównaniu do ubiegłego kwartału. Aktywnie z tego kanału korzystało natomiast ponad 2,3 mln przedsiębiorców. To wzrost o 19% w stosunku do III kwartału 2020 roku.

Rośnie popularność bankowości mobilnej

Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości mobilnej. Aplikacje ma w swoich telefonach już blisko 16 mln osób. Końcówka III kwartału przyniosła wzrost o 5 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. Jednak gdy spojrzymy na III kwartał 2020 roku, to progres jest bardzo duży – różnica wynosi prawie 16 proc.

Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej (ZBP)

- Wśród Polaków widać wyraźne otwarcie na korzystanie z aplikacji bankowości internetowej – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. - Bezpieczeństwo i wygoda, jakie zapewniają dostarczane przez banki usługi, sprawiają, że trend w tym zakresie z pewnością się utrzyma. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę fakt, iż badania potwierdzają wysoką jakość usług bankowych w Polsce – na czele właśnie z rozwiązaniami cyfrowymi – dodaje.

Liczba klientów "mobile only" (ZBP)

Banki mają coraz więcej klientów „mobile only”. Są to osoby, które korzystają z usług finansowych wyłącznie na smartfonach i nie logują się już do tradycyjnej bankowości internetowej. Z danych związku wynika, że takich klientów jest już 9 mln. Oznacza to, że 58 proc. użytkowników przynajmniej raz w miesiącu loguje się do konta z poziomu aplikacji mobilnej przy braku logowania przez stronę.

Średnia wartość przelewu to niecałe 900 zł

Banki sprawdziły też, jak wygląda średnia wartość zlecanych przelewów. W III kwartale 2021 roku to 898,35 złotych. Jest to spadek w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku o prawie 4,3 proc. Spadła również średnia liczba przelewów aktywnego użytkownika bankowości internetowej. W III kwartale było to 5,77 przelewu w stosunku do I kwartału, w którym średnia wynosiła 6,39 przelewu. Z kolei w segmencie przedsiębiorstw średnia wartość przelewu wyniosła 5185 złotych i była wyższa o prawie 500 złotych w stosunku do II kwartału 2020 roku.

W raporcie znajdują się także informacje na temat płatności bezgotówkowych pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej. Pokazują one niewielkie zmniejszenie liczby transakcji w systemie Elixir w porównaniu do II kwartału 2021 roku. Warto odnotować wzrost ich wartości o prawie 3%. W systemie Express Elixir nastąpił kolejny wzrost – liczby transakcji o 8,5% i ich wartości – o 11% w stosunku do II kwartału bieżącego roku.

Opracowano na podstawie raportu Związku Banków Polskich „Netb@nk” za III kw. 2021.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Komentarze (4)

dodaj komentarz
ravauw
wracam pamięcią do późnych lat 90 tych, gdzie praca w banku była nobilitacją, ile kierunków bankowo-ekonomicznych się namnożyło, aby zaraz po studiach iść na darmowe praktyki do banku....
xiven
tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa, coraz więcej osób (crypto&cash only)


pieniądze w banku nie należą już do nas, pod pretekstem ustawy antyterrorystycznej, każda instytucja może zablokować twoje pieniądze z wyimaginowanego powodu, dostarczane dowody legalności może uznaniowo odrzucać
ameba1
To prawda co napisałeś. Pod pretekstem ustawy antyterrorystycznej, ING bank zamknął wszystkie moje konta. Wczoraj odebrałem gruby list z wypowiedzeniami. Wiem, że nie tylko mnie to dotknęło. Także moje zaufanie do bankowości drastycznie zmalało skoro obecnie, bez podania powodu mogą zamknąć konto. Nawet się nie dowiesz czym zawiniłeś.To prawda co napisałeś. Pod pretekstem ustawy antyterrorystycznej, ING bank zamknął wszystkie moje konta. Wczoraj odebrałem gruby list z wypowiedzeniami. Wiem, że nie tylko mnie to dotknęło. Także moje zaufanie do bankowości drastycznie zmalało skoro obecnie, bez podania powodu mogą zamknąć konto. Nawet się nie dowiesz czym zawiniłeś. Zakupy w biedrze? Opłata faktury? Normalnie terroryzm w biały dzień! Jeszcze kredytów skubaniec nie bierze!

Myślę, że te "mobile only" to się nam wszystkim czkawką odbije.

Powiązane: Oszczędzanie i inwestycje

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki