REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Mobilna rewolucja. Odstawiamy komputery, „bankujemy” w telefonach

Wojciech Boczoń2021-11-14 08:00analityk Bankier.pl
publikacja
2021-11-14 08:00
Mobilna rewolucja. Odstawiamy komputery, „bankujemy” w telefonach
Mobilna rewolucja. Odstawiamy komputery, „bankujemy” w telefonach
/ Shutterstock

Z bankowości mobilnej korzysta już blisko 19 mln osób – wynika z danych Bankier.pl. Zdecydowana większość z nich wykorzystuje w tym celu aplikacje mobilne instalowane w telefonach. Co ciekawe, blisko połowa użytkowników bankowości mobilnej nie korzysta już z tradycyjnej bankowości internetowej w komputerach.


W 1999 roku Wielkopolski Bank Kredytowy (dziś Santander Bank Polska) udostępnił klientom usługę SMS Banking. Dzięki niej mogli otrzymywać informację o saldzie i ostatnich pięciu transakcjach za pośrednictwem komórki. Był jeden warunek: telefon musiał działać w sieci Plus GSM. Wiele osób uważa, że była to pierwsza próba „mobilnego bankowania”. Oczywiście wówczas z usługi takiej korzystali tylko najbardziej zaawansowani technologicznie klienci, fani nowości. W 1999 roku swoją premierę miały telefony: Nokia 3210 i 8210, Ericsson T28 czy Motorola L7089.

19 mln użytkowników bankowości mobilnej

Dziś, po 22 latach, mobilna bankowość jest rynkowym standardem. Do takiego wniosku możemy dojść, analizując dane przesyłane nam co kwartał przez banki. Jak wynika z informacji podanych przez instytucje finansowe o profilu uniwersalnym, z bankowości mobilnej korzysta obecnie 18,9 mln klientów banków. To o 830 tys. więcej niż kwartał wcześniej i aż o 2,7 mln więcej niż rok temu.

Największym bankiem mobilnym pozostaje PKO BP – na koniec września miał blisko 4,5 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Na drugim miejscu jest mBank (2,7 mln), a na trzecim - ING Bank Śląski (2,5 mln). Kolejne miejsca zajmują: Bank Pekao (2,3 mln), Santander Bank Polska (2,1 mln), Millennium (1,8 mln) i BNP Paribas (1 mln). Pozostałe banki mają poniżej miliona aktywnych użytkowników.

Aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest 18,9 mln. To osoby, które korzystają z aplikacji mobilnych, ale też z serwisów lite i RWD. Samych użytkowników aplikacji było na koniec III kwartału 2021 r. 16,5 mln. To o 887 tys. więcej niż kwartał wcześniej i aż o 3 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najwięcej użytkowników aplikacji ma PKO BP – 3,7 mln, aż o 625 tys. więcej niż rok temu. Na drugim miejscu znalazł się mBank z liczbą 2,5 mln (wzrost o 323 tys. rdr), a na kolejnym ING Bank Śląski, który ma blisko 2,2 mln użytkowników bankowości mobilnej (wzrost o 304 tys. rdr).

Coraz więcej klientów "mobile only"

Z udostępnionych nam informacji wynika ponadto, że klienci mobilni są coraz bardziej transakcyjni. Klienci 8 banków, które podały nam dane, wykonali łącznie 368 mln transakcji w III kwartale 2021 r. Dla porównania kwartał wcześniej było to 320 mln. Mimo niskich stóp procentowych, założyli też więcej lokat w aplikacji mobilnej. W trzecim kwartale – 327 tys. W drugim – 306 tys.

Bankowość mobilna dla coraz większego grona osób staje się podstawowym kanałem kontaktu z bankiem. Z danych udostępnionych przez instytucje finansowe wynika, że banki mają już blisko 10 mln klientów mobile only. W żargonie bankowym terminem tym określane są osoby, które obsługują swoje konto na smartfonach i nie logują się już do tradycyjnej bankowości internetowej. Jak łatwo policzyć, mobile only to już ponad połowa wszystkich użytkowników bankowości mobilnej. Możemy więc mówić o prawdziwej rewolucji w sposobie wykorzystania elektronicznych kanałów do kontaktu z bankiem.

Rosną płatności w telefonach

Telefon wykorzystywany jest jednak nie tylko do sprawdzania salda i zlecania przelewów. Coraz więcej osób używa go jako narzędzia do płatności zbliżeniowych. Z danych Bankier.pl wynika, że Polacy podpięli już do swoich telefonów (ale także do zegarków) blisko 7 mln kart płatniczych. Za ich pomocą płacą zbliżeniowo – w podobny sposób, jak zwykłą kartą płatniczą. Płatności zbliżeniowe telefonami staną się wkrótce jeszcze popularniejsze. Wszystko za sprawą Blika, który udostępnił możliwość bezstykowego dokonywania płatności w terminalach POS. Obecnie z takiej usługi mogą korzystać wybrani klienci 6 banków: Millennium, PKO BP, Santandera, Aliora, ING i mBanku. Można oczekiwać, że za kilka miesięcy Blik C (z ang. contactless, zbliżeniowy) stanie się rynkowym standardem.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (4)

dodaj komentarz
stachsgh
Ja ciągle w komputerze bankuję..
demeryt_69
Żebyś jeszcze przestał tutaj spamować :)

300_pala odpowiada demeryt_69
Ty pierwszy
demeryt_69 odpowiada 300_pala
Pała, centralnie rozwaliłeś mi konstrukcję :)

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki